اتکا به داخل برای حل مشکلات اقتصادی

اتکا به داخل برای حل مشکلات اقتصادی
   
اتکا به داخل برای حل مشکلات اقتصادی |||| ||||

خطیب جمعه شیراز با یادآوری اینکه برای حل مسائل علاوه بر رجوع به راهکارهای علمی، باید به متون و آموزه‌های اسلامی نیز توجه داشت، بر لزوم فهم درست و دقیق از دین، برای رفع مشکلات، تاکید کرد.

آیت‌الله لطف‌الله دژکام در خطبه‌های نماز جمعه ۲۵ تیر شیراز، گفت: بیان مشکل به معنی یافتن راه حل نیست، همه کسانیکه دلشان می‌خواهد مشکلات حل شود باید در مراقبه و دقت باشند که چگونه می‌توان مشکل را حل کرد.

وی با اشاره به حدیثی از امام محمدباقر(ع)، سه راهکار مورد نظر آن حضرت برای رسیدن به کمال و خیر را بیان و اولین راهکار مورد نظر را توجه و دقت در فهم دقیق و عمل درست به مسائل دینی و توصیه‌های قرآنی دانست.

امام جمعه شیراز با یادآوری اینکه قرآن میفرماید که پاسخ مسائل را در قرآن بیابید، از اینکه برخی تنها برای پُز دادن، نشان میدهند که به قرآن مراجعه می‌کنند انتقاد و اضافه کرد: ما تا به حال لزوم توجه به قرآن را شعار داده ایم اما در حل مسائل سرمان گرم چیزهای دیگر بوده است.

آیت‌الله دژکام با تصریح کرد: این به آن معنا نیست که قرآن گفته به سایر موضوعات مراجعه نکنید، بلکه ابتدا ببینید حکم خداوند در مورد مسائل مختلف چیست و آیا این حکم را دیگران انجام داده اند برای حل مشکلات؟

او خاطرنشان کرد: به نظر من ما مسلمانان زودتر از دیگران به راه حل مسائل و حرفهایی که امروز دیگران در سایر کشورها و دانشگاههای جهان مطرح میکنند، رسیده‌اند.

امام جمعه شیراز با یادآوری اینکه متاسفانه ما به گنجینه‌ای که در اختیار داریم، بی اعتنا هستیم، گفت: آیا هنوز وقت آن نرسیده که باورمان بیاید باید به متون دینی خودمان هم مراجعه کنیم، مدام باید نگاهمان به دیگران باشد که چه راه حلی میدهند؟

آیت‌الله دژکام با طرح این توصیه که بیایید برای فهم دین بیشتر تلاش کنیم، گفت: ابتدای امسال که میلاد بابرکت امام زمان(عج) بود با توجه به اینکه در پایان سال هم این مناسبت را خواهیم داشت، گفتم که امسال را به نام قرآن و عترت بنامیم و برای آشنایی با قرآن کار کنیم.

نماینده ولی فقیه در استان فارس با اشاره به اهمیت خواندن و درک صحیح قرآن و مفاهیم دینی، ضمن گلایه از اینکه از قرآن فاصله گرفته‌ایم، نکته اول در حدیثی از امام محمدباقر(ع) را تلاش برای رسیدن به فهمی درست و صحیح از قرآن ذکر کرد.

او دومین نکته را داشتن صبر در برابر سختی‌ها ذکر و خاطرنشان کرد که نکته سوم مورد تاکید حضرت امام محمدباقر (ع) برای توفیق در زندگی را داشتن برنامه دقیق برای معیشت دانست.

آیت‌الله دژکام خاطر نشان کرد که یکی از امیدها به دولت جوان حزب‌اللهی منتخب، توجه به نکات ذکر شده است، در خطبه دوم نماز جمعه شیراز، گفت: امامزادگان واجب‌التعظیم حقی بر گردن همه خصوصا مجاوران دارند، اگر میخواهیم نور در زندگیمان جاری باشد، باید این حق را بجا آوریم.

وی به همه خصوصا مجاوران بارگاه ملکوتی حضرت شاهچراغ(ع) و دیگر امامزادگان واجب التکریم حاضر در شیراز توصیه کرد که از زیارت این اماکن مقدس و برنامه ریزی برای حضوری منظم در این اماکن، غفلت نکنند.

امام جمعه شیراز همچنین با گرامیداشت سالروز تاسیس شورای نگهبان، آن را نهادی بسیار ارزشمند و لازم برای نظام اسلامی برشمرد و گفت: چون ما تجربه کافی در این زمینه نداشتیم شاید در بعضی جاها لازم به اصلاح برخی روش‌ها داشته باشیم که حتما مد نظر نهاد محترم شورای نگهبان نیز بوده است.

او با اشاره به تفاوت بین رای و حکم، خاطرنشان کرد: رای و دیدگاه طبیعتا متفاوت باشد، اما حکم چیز دیگریست؛ حکم مقام معظم رهبری نیس اینست که در مسائلی که شورای نگهبان تصمیم می‌گیرد، باید تابع این تصمیمات باشیم.

نماینده ولی فقیه در استان فارس همچنین به حضور بیست ساله آمریکا و ناتو در افغانستان و عراق، اشاره و اضافه کرد: ۲۰ سال قبل و در زمان ورود آمریکا به افغانستان، خیلی‌ها در کشور تحیلی کردند و بوقهای خارجی هم بر این موضوع تاکید داشتند که افغانستان وضعش بهتر از ایران خواهد شد.

امام جمعه شیراز با تاکید براینکه بهبود وضعیت کشور افغانستان به عنوان یک کشور مسلمان همسایه ایران، قطعا موجب خوشحالی است، گفت: مشخص بود که با حضور آمریکا، بهبودی در آن کشور ایجاد نمی‌شود؛ امروز و بعد از گذشت حدود بیست سال، چه شد؟

او با بیان اینکه دعوت سران عراق از آمریکا را هم به خاطر داریم، گفت: همانگونه که مقام معظم رهبری فرمودند، مسائل موجود یک راه حل بیشتر ندارد و آن هم خودمان با اتکا به داخل، قدرتمند شویم.

آیت‌الله دژکام با تاکید براینکه امروز ایران اسلامی در بعد نظامی الحمدالله این قدرتمندی را تحصیل کرده است، گفت: امروز اگر کشتی از ایران به ونزوئلا می‌رود و کسی نمیتواند متعرض شود، برای آنست که ایران اسلامی قدرت دارد، اگر نه مگر آنه هواپیمای ما را در آسمان نزدند، کشتی پر از بنزین وسط دریا را نمیزنند؟ آنها امروز می‌ترسند که به کشتی ایران تعرض کنند.

امام جمعه شیراز با یادآوری اینکه ایران اسلامی امروز با گذشته متفاوت و در بعد نظامی قدرتمند است، گفت: امروز اما در بُعد اقتصاد، اول دشت هستیم، آیا به میدان می‌آیید؟

آیت‌الله دژکام خاطرنشان کرد: من از طرف مردم صبار و شکور ایران باید به رهبر معظم و رئیس جمهور منتخب بگویم که این مردم اگر حرکت به سمت عزت و عظمت و غنای ایران و اسلام باشند، محکم پای آن ایستاده اند.

انتهای پیام /  منصوره خسروبیگ
216 کلیک ها  جمعه, 25 تیر 1400 18:31
این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)

نظر دادن

لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «راستین آنلاین» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

بالا