کرونا عاملی موثر بر بروز خشونت‌های خانوادگی است

کرونا عاملی موثر بر بروز خشونت‌های خانوادگی است
   
کرونا عاملی موثر بر بروز خشونت‌های خانوادگی است |||| ||||

عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی فارس به عمق آسیب‌های ناشی از خشونت‌های عاطفی و روحی اشاره و عنوان کرد: فشارهای اقتصادی، ناعدالتی‌های مادی و در حال حاضر محدودیتهای همه گیری کرونا موضوعی تحمیل شده برای بروز بیشتر خشونت‌های اجتماعی و خانوادگی است.

سهیلا محبی شنبه ۲۳ خرداد در وبینار بررسی دلایل و عوامل موثر در بروز خشونت‌های خانوادگی و اجتماعی که به همت  کمیسیون حمایت قضایی، مالکیت فکری، مسئولیت اجتماعی و حاکمیت شرکتی اتاق بازرگانی فارس برگزار شد، گفت: خشنونت زوایای پنهان بسیاری دارد.

او افزود: از علل اصلی بروز خشونت‌های منجر به جرایم خشن می‌توان ناتوانی در گفت و گو و بحث و مذاکره و نداشتن مهارت ارتباطی صحیح، ساختار غلط فرهنگی، نگرش‌های بی مورد سنتی و مشکلات شخصیتی و فردی عنوان کرد.

محبی با بیان اینکه سلامت از فاکتورهای مهم در رشد و توسعه ‌یافتگی است، عنوان کرد: سلامت روانی و اجتماعی دو مقوله جدایی ناپذیر از سلامت جسم است که باید مورد توجه قرار گیرد زیرا اصلاح ساختارهای اجتماعی و اقتصادی خانواده می تواند خشونت را کاهش دهد. 

او بیان کرد: سلامت فردی و اجتماعی یکی از عوامل اصلی تعیین کننده میزان مسئولیت پذیری اجتماعی افراد است و با استفاده درست از مولفه‌های سلامت فردی و اجتماعی می توان زمینه بروز و تقویت مسئولیت اجتماعی افراد در جامعه و به تبع آن موفقیت جامعه و خرد جمعی را تضمین کرد.

محبی با تاکید براینکه مسئولیت پذیری افراد در مقابل جامعه و یکدیگر موضوع است که باید مد نظر قرار گیرد، اظهار کرد: مسئولیت پذیری اجتماعی بیانگر احساس و عملی است که افراد در چارچوب موقعیت و نقش‌های خود به طور آگاهانه و آزادانه نسبت به امور گوناگون بروز می‌دهند و این مفهوم می تواند بسیاری از تعهد و وظائف را در برگیرد.

او ادامه داد: مسئولیت پذیری اجتماعی به ویژه در نسل جوان به دلیل اهمیت آنها در تعیین نیروی فعال و آینده سازان جامعه ضرورت بیشتری دارد که این مهم باید مورد توجه قرار گیرد.

در ادامه این جلسه مژگان جعفریان، نائب رئیس کمیسیون حمایت قضایی، مالکیت فکری، مسئولیت اجتماعی و حاکمیت شرکتی اتاق بازرگانی فارس به ارائه گزارش عملکرد و تشریح برنامه‌های کمیسیون در سالجاری پرداخت.

او از جمله برنامه‌های کمیسیون در سال ۱۴۰۰ را شناسایی انجمن‌ها و تشکل‌های اجتماعی، فرهنگی و تهیه بانک اطلاعاتی تشکلهای فعال و معتبر شیراز و استان فارس جهت هدفمند کردن حمایت‌ها، بازدید از مؤسسات و تشکل‌های در راستای رصد عملکرد و همکاری متقابل ، برگزاری دوره های آموزشی در کمیته‌های زیرمجموعه، برگزاری وبینار ملی مسئولیت اجتماعی و بررسی و پیگیری موضوع مساعدت شرکت‌ها در قالب مسئولیت اجتماعی به‌عنوان مالیات مستقیم که می‌بایست در سطح ملی برشمرد.

عبدالنبی نجیبی، استاد دانشگاه و وکیل دادگستری نیز با قدردانی از این کمیسیون در خصوص بررسی موضوع فوق، بازنگری و کنکاش طرح موضوع قتل‌های خانوادگی را در ریشه یابی و رفع چنین مسائل و مشکلات موثر عنوان کرد.

او با اشاره به آموزه‌های دینی و مذهبی گفت: اقدامات بسیاری برای ایجاد سلامت افراد در جامعه می‌توان در نظر گرفت اما مهمترین آنها کنترل خشم و بردباری اجتماعی است که در وهله اول راهگشا امور اجتماعی است.

نجیبی با بیان اینکه تاکید بر تغییر تفکر مسئولان و افراد اجتماع برای فرهنگ سازگاری، تعامل و گذشت که میبایست در راس سایر امور قرار گیرد، از دیدگاه حقوقی، به تفسیر مجازاتهای مرتبط با خشونت‌های خانوادگی پرداخت.

انتهای پیام /  منصوره خسروبیگ
538 کلیک ها  شنبه, 22 خرداد 1400 15:48
این مورد را ارزیابی کنید
(1 رای)

نظر دادن

لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «راستین آنلاین» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

بالا