کمبود تامین آب را داریم/افتتاح ایستگاه پمپاژ و یک خط آبرسانی استراتژیک در شیراز

کمبود تامین آب را داریم/افتتاح ایستگاه پمپاژ و یک خط آبرسانی استراتژیک در شیراز
   
کمبود تامین آب را داریم/افتتاح ایستگاه پمپاژ و یک خط آبرسانی استراتژیک در شیراز |||| ||||

طی آئینی با حضور مسئولان ارشد استان فارس و شهرستان شیراز، ایستگاه پمپاژ و یک خط آبرسانی استراتژیک در شیراز افتتاح شد.

صبح یکشنبه و طی مراسمی با حضور استاندار و جمعی از مسئولان فارس و مدیرعامل شرکت آبفای شیراز، ایستگاه پمپاژ و خط آبرسانی استراتژیک متصل کننده غرب به جنوب شرق شیراز، با هدف ارتقا اطمینان در تامین آب شرب و مقابله بهتر با تنش‌های آبی، که با اعتباری معادل ۸۶ میلیارد ریال اجرایی شده است، افتتاح شد.

مدیرعامل شرکت آبفای شیراز در این مراسم گفت: شیراز به واسطه جذابیت‌های گردشگری، تفریحی، پزشکی و آب و هوایی، طی سال‌های گذشته تاکنون افزایش جمعیت قابل توجهی را تجربه کرده به گونه‌ای که هر سال به طور میانگین ۲۵ هزار مشترک جدید آب به این شهر اضافه شده است.

بهمن بهروزی، با بیان اینکه سال ۹۷ در شیراز ۶۵۹ هزار مشترک آب وجود داشت، افزایش این تعداد به ۷۷۹ هزار مشترک در ابتدای سال ۱۴۰۰ را یادآور شد و گفت: این افزایش تعداد مشترکان و مصرف سرانه آب شیراز در حالیست که تنها ۲۴ درصد از اتکای ما به منابع آب سطحی و ۷۶ درصد اتکا به منابع آب زیرزمینی است.

بهروزی، حداکثر ظرفیت تولید آب شرب در شیراز را هم اینک ۶۷۰ هزار متر مکعب و میزان نیاز را ۷۷۲ هزار مترمکعب اعلام و خاطرنشان کرد: در شیراز با توجه به وضعیت آب و هوایی، حدود ۹۰ درصد از مشترکان کولر آبی استفاده می‌کنند، حال آنکه میانگین مصرف یک کولر آبی بین ۲۵۰ تا ۳۰۰ لیتر آب در روز برآورد می‌شود.

او با اشاره به کاهش بارندگی و افزایش گرمای هوا، گفت: متاسفانه طی سال‌های اخیر با افت سطح آبهای زیرزمینی، افزایش عمق چاه و در بعضی نقاط هم با افت کیفی آب استحصال شده، مواجه هستیم. به طوریکه در سفره آب چمران شیراز، ۵۰ متر افت سطح سفره آب زیرزمینی را تجربه کرده‌ایم.

بهروزی خاطرنشان کرد: با بهره برداری کامل از خط دوم آبرسانی به شیراز، امیدوار هستیم که سطح اتکای ما به منابع آب سطحی، به ۵۰ درصد افزایش یابد و این به معنی خاموش شدن ۵۰ درصد از چاه‌های موجود در شیراز است.

او در عین حال گفت: امروز در حالی موضوع تامین آب شرب را مطرح می‌کنیم که شرکت آبفای شیراز، مدیریت آب شهرستان شیراز را عهده دار شده و علاوه بر شهر شیراز، باید آب ۱۵۷ روستا را نیز تامین کنیم، روستاهایی که عمدتا به لحاظ زیرساخت، وضعیت مناسبی نداشتند.

مدیرعامل آبفای شیراز با بیان اینکه پروژه‌های مورد نظر این شرکت، در سه بخش برنامه ریزی، طراحی و دنبال شده است، یک بخش را شامل مدیریت تحریم و تنش آبی و در محدوده حفاری، تجهیز و بهسازی چاه‌های آب دانست که منجر به تامین ۵۷۷ لیتر آب شده و بخشی از کمبود آب را جبران کرده است.

بهروزی، مدیریت تامین آب را یکی دیگر از محورهای فعالیت آبفای شیراز اعلام و یادآور شد که اجرای خطوط مختلف آبرسانی طی دو سال اخیر و البته هوشمندسازی سیستم توزیع، اقداماتی در همین راستا بوده است.

مدیرعامل شرکت آبفای شیراز با یادآوری اینکه سال گذشته مشکل آب صدرا مدیریت و رفع شد، گفت: اکنون در شیراز حدود ۵۵۳ لیتر بر ثانیه کمبود تامین آب داریم که این مقدار را با همکاری خوب مشترکان و کاهش ۵ تا ۱۰ درصدی مصرف آب، می توان مدیریت کرد بدون آنکه سطح رفاه شهروندان، کاهش یابد.

انتهای پیام /  منصوره خسروبیگ
384 کلیک ها  یکشنبه, 06 تیر 1400 12:49
این مورد را ارزیابی کنید
(1 رای)

نظر دادن

لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «راستین آنلاین» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

بالا