• نماینده ولی فقیه در فارس:

نگاهی به بودجه ، اصلاحات و توجیهات اقدامات کمیسیون تلفیق/اهمیت توجه به مبنای توسعه شهرها

نگاهی به بودجه ، اصلاحات و توجیهات  اقدامات کمیسیون تلفیق/اهمیت توجه به مبنای توسعه شهرها
   
نگاهی به بودجه ، اصلاحات و توجیهات  اقدامات کمیسیون تلفیق/اهمیت توجه به مبنای توسعه شهرها |||| ||||

آیت‌الله دژکام با اشاره به اقدامات کمیسیون تلفیق در راستای اصلاح این ساختار، لزوم همراهی را مورد تاکید قرار داد و اضافه کرد که نگاهی به بودجه و اصلاحات و توجیهات هر دو طرف قضیه برای ما واضح می‌کند که مسئله چیست؟

به گزارش راستین آنلاین نماینده ولی فقیه در فارس و امام جمعه شیراز با اشاره به اینکه امروز کلانشهرها شعار انسان محوری را مطرح می‌کنند، این سئوال کلیدی را مطرح کرد که براساس آموزه‌های اسلامی و آنچه هدف از انقلاب اسلامی مد نظر بوده و قرآن بر آن تاکید فرموده، شهرها باید انسان محور باشند یا خدا محور.

آیت‌الله لطف الله دژکام در خطبه‌های نماز جمعه ۱۰ بهمن شیراز، ضمن گرامیداشت دهه مبارک فجر و تاکید براینکه این دهه مبارک در تاریخ ایران و جهان بسیار تاثیرگذار بوده، هست و خواهد بود، خاطرنشان کرد که هدف گذاری مسیر آغاز شده در دهه فجر ۴۲ سال قبل، به ظهور مهدی آل محمد(ص) منتهی می‌شود.

 او گفت: این مسیر به حمدالله در طول ۴۲ سال با همت شما مردم خداخواه، خداجو و ایستاده پای کار ادامه یافت و برای هر روز و هر سالش مردم از خون خود مایه گذاشتند و بها پرداختند تا نام اسلام و پرچم اسلام ناب محمدی(ص) بر افراشته بماند و همه زیر آن پرچم حق و عدل و ایمان، برای نه تنها کشور خودمان که برای همه بشریت امنیت، آزادی، حقیقت طلبی و بندگی خدا را به ارمغان ببریم.

امام جمعه شیراز با قرائت سوره مبارک فجر، به اختصار مطالبی را با توجه به ۱۴ آیه آن سوره مبارکه، بیان و اضافه کرد: در آیات اول سوره فجر، خداوند قسم خورده که مسائل حقی را برایتان تبیین کند. از آیه ششم، بحثی در رابطه با تمدن‌هایی که در گذشته وجود داشته بیان کرده است.

او با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری پیرامون اینکه حرکت انقلاب تمدن سازی و شامل مراحل انقلاب، نظام، دولت، جامعه و نهایتا تمدن اسلامی است، گفت: اکنون و به فرمایش آقا، در ناحیه دوم یعنی نظام سازی اسلامی قرار داریم.

خطیب جمعه شیراز با بیان اینکه از گام دوم به سمت دولت سازی اسلامی حرکت می‌کنیم که طی آن کار سنگینی بر عهده همه است؛  گفت: دولتها در درون کشور ما ساختارشان متناسب با تمدن رقیب است نه تمدن اسلامی، یعنی حرف‌های خاتم انبیا و تفکر شاگردان مکتب پیامبر الآن میدان داری نمی‌کند، ولو در دولت خودمان، نه اینکه افراد دولت نمیخواهند. بلکه نیازمند ساختار جدید هستیم، در ساختارسازی و دولت اسلامی باید از قرآن و بیانات پیامبر و معصومین، درس بگیریم.

امام جمعه شیراز با یادآوری اشاره قرآن کریم در سوره مبارکه فجر به تمدنهای عاد، ثمود و مصر باستان و توصیفی که از هرکدام ارائه شده است، گفت:  امروز در دنیا، شهر بیش از ۲۰ میلیونی نیویورک را مثال میزنند، ولی ممکن است که به همانقدر که پیشرفته باشد، نقطه ضعف بزرگی هم باشد که نابودش کند.

آیت‌الله دژکام با بیان اینکه ما هنوز دوست داریم شهرهایمان را مثل آنها(تمدن غرب) بسازیم؛ حال آنکه باید به جایی برسیم که آنان شهرهایشان را مثل ما بسازند، گفت: آن همه خون و جانبازی و ایثار برای یک هدف بوده که تمدنی بر پایه اسلام ایجاد کنیم. اما شعار کلانشهرهای ما، شهر انسان محور است، یعنی شعار تمدنهای اروپایی و آمریکایی.

خطیب جمعه شیراز با اشاره به تاکید تمدن اروپایی و آمریکایی بر ساختن شهرهای انسان محور و با بیان اینکه کلمات وقتی ترجمه می‌شود ممکن است بار معنای خود را از دست بدهد، گفت: انسان محوری در غرب با آنچه ما می‌فهمیم متفاوت است، آنها می‌گویند انسان محور در مقابل خدا محور. یعنی به جای خدا انسان پرستیده بشود، این موضوع در غرب فلسفه و عقبه دارد.

او تصریح کرد: شهر انسان محور اگر مبنایش انسان محوری مد نظر آنان باشد، ابتدا باید پیرامون آن بحث کنیم؛ باید بر این موضوع تمرکز کنیم که شهر خدامحور باشد یا انسان محور.

امام جمعه شیراز با تاکید براینکه قصد از طرح این مباحث، زود داوری کردن پیرامون شعار شهر انسان محور نیست، لزوم توجه به اهداف انقلاب، نظام و تمدن اسلامی در تعریف شعارها و اقدامات را یادآور شد و اهمیت طرح مباحثی پیرامون این موضوع را بیان کرد.

نماینده ولی فقیه در فارس با تاکید براینکه باید فیلسوفان اسلامی در رابطه با شهر اسلامی نظریه داده و پس از بررسی و تحقیق، اقدام لازم را انجام داد تا به نتیجه مطلوب رسید، گفت: در زمینه شهرسازی باید اساس را بر این بگذاریم که قرار است شهری که میسازیم چگونه باشد.

امام جمعه شیراز با بیان اینکه در طرح دیدگاهها و تبیین اهداف باید قرآن را مد نظر قرار داد، گفت:  ایرادهای شهرهایی که نابود شدند را خدا ذکر کرده، شهر به ظاهر خیلی زیبا و شیک و پیشرفته بود اما طاغوتها آنجا میدانداری میکردند، شهر باید شهر عادلها باشد، شهر بندگان خدا باشد، نه شهر سرکشان، واشنگتن و نیویورک امروز شهر سرکشان است.

آیت‌الله دژکام با بیان اینکه ترامپ را دیدیم و بایدن هم مشتی در دستکشی به ظاهر زیباست، گفت: لطمه‌ای که از اوباما خوردیم را یادمان نمیرود، ظلم بزرگی هم که ترامپ کرد، مشاهده کردیم، لذا فریاد مرگ بر آمریکای این مردم خاموش نمیشود.

امام جمعه شیراز گفت: از همین تریبون به آقای جو بایدن پیام میدهیم که اگر خیال میکنی که میتوانی این ملت را فریب بدهی، بدان که آنان ۴۳ سال اثبات کردند که فریب نمیخورند، اگر شما به وظایف انسانی و عادلانه خود نسبت به ملت ایران عمل کردید، اگرچه باورمان نمیشود، خوب است.

وی ابراز امیدواری کرد که شهرهای ایران اسلامی جلوه شهر خدامحور باشد و بتوانیم مردم جهان را به سمت این هدف سوق دهیم که می‌توان شهری ساخت که یاد خداوند را در انسانها زنده کرده و آنان را همواره یاد خدا می اندازد و امنیت و آرامش را به مردم هدیه میدهند.

امام جمعه شیراز در خطبه دوم نماز جمعه این هفته، با اشاره به همزمانی ایام الله دهه فجر امسال با میلاد حضرت فاطمه(س) و ولادت بنیانگزار جمهوری اسلامی، این ایام را تبریک گفت.

آیت‌الله دژکام تاکید کرد که اگر امام احیای تفکر دینی را در روزگار ما نداشت، بسیاری از ما از دین فاصله میگرفتیم، گفت: امام(ره) حق دینداری بر گردن جهانیان دارد.

امام جمعه شیراز، با اشاره به اینکه تغییرات حادث شده در نقاط مختلف جهان، منجمله آمریکا، تاثیری بر هدف انقلاب و نظام اسلامی ندارد، گفت: اما به هر حال تغییرات دیگر نقاط به دلیل کنش‌های آنان امکان دارد مطابق دستور الهی واکنشهای ما را تغییر دهد.

وی با بیان اینکه قرآن برای همه عرصه‌های زندگی از سیاست گرفته تا عبادت، حرف دارد، لزوم توجه به دستورات قرآن را مورد تاکید قرار داد و خاطرنشان کرد که برخی افراد دین را تنزل داده و قرآن را نخوانده‌اند.

او همچنین تاکید کرد که اگر دولت جدید آمریکا رفتارش را با ایران تغییر داد، می‌تواند از ایران هم انتظار داشته باشد، زیرا خدا و قرآن هم به این موضوع توصیه کرده است.

امام جمعه شیراز همچنین در رابطه با بودجه تاکید کرد که براساس فرمایشات مقام معظم رهبری برای درست شدن اقتصاد باید ساختار بودجه را تغییر دارد.

 

انتهای پیام /  منصوره خسروبیگ
364 کلیک ها  جمعه, 10 بهمن 1399 16:29
این مورد را ارزیابی کنید
(1 رای)

نظر دادن

لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «راستین آنلاین» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

بالا