امروز از آن روزهایی که در سازمان ها اتاق روابط عمومی کوچک ترین و مهجور ترین اتاق بود و مدیر آن – به زعم مدیران آن زمان- ناکارآمد ترین پرسنل سازمان بود بسیار فاصله گرفته ایم.
اکنون روابط عمومی به هنر تبدیل شده که بسیاری آن را هنر هشتم می دانند.
یعنی همطراز با موسیق ،حرکات نمایشی ،هنرهای ترسیمی، هنرهای تجسمی، ادبیات ، تئاتر و سینما!
امروز بر هیچ کس پوشیده نیست که بخشی از موفقیت یک سازمان مرهون هنرروابط عمومی و ارتباطات است.
این اتفاق میسر نمی شود جز با فراهم سازی زمینه ایجاد اعتمادلایه های مختلف جامعه با سازمان .
هنر هشتم گرچه میراث قرن بیستم است،اما امروز توانسته ردههاي عالي علمي و آزمون و خطا را به سرعت طي کرده و در سازمانها و موسسات به عنوان وزنه اي قوي و انکار ناپذير جا باز کند، تا جائیکه به جرات مي توان گفت امروزه هيچ موسسه يا سازمان بزرگ جهاني و همچنین سازمان های موفق را نمي توان يافت که سیاست آن توجه به حوزه روابط عمومي و اعتقاد به جایگاه ویژه روابط عمومی و ارتباطات نباشد.
در چنین شرایطی است که رسالت روابط عمومي به صورت کلی ارائه و انتشار عملكرد و پخش فعاليتهاي واقعي سازمان ، اعلام موجوديت ، معرفي و شناساندن هويت سازمان و شناساندن اركان فعاليت سازمان به مخاطبين معرفی می شود.
رسالتی که باعث می شود ،روابط عمومی بیش از آنکه یک شغل اداری محسوب شود، یک عشق و یا به قول مرحوم دکتر نطقی بنیانگذار علم روابط عمومی در ایران ،یک شوق اداری تعریف شود.
چرا که تمامی فعالان در این حوزه با عشق، شور و نشاط، بهره گیری از تکنولوژی روز و ایده های نو و همچنین تزریق هنر و تفکر خلاق در حوزهی اداری گام برمیدارند و روحشان با ایستایی و سکون منافات دارد.
*حیدرعلی کامیاب/مدیرکل ورزش و جوانان فارس