روزجهانی ورزش برای صلح و توسعه

 ششم آوریل برابر با ۱۷فروردین ازسوی سازمان ملل متحد به عنوان روزجهانی ورزش برای صلح و توسعه نامگذاری شده است .

 نامگذاری این روز با عنوان صلح و توسعه از راه ورزش گویای این واقعیت است که ورزش در کلیت خود اعم از ورزش حرفه ای و قهرمانی و آموزشی و تفریحی همه در خدمت پرورش انسان سالم است .

همان انسانی که موتور محرکه توسعه  همه حانبه هر جامعه ای است  که با عنوان نیروی انسانی  تعریف شده است . تنها درسایه صلح و داشتن برنامه های  استراتژیک وفراگیر  است که سلامتی و نشاط پایدار اجتماعی  و توسعه  محقق می شود.

و اما صلح !! در ستایش صلح می توان ده ها تفسیر و تحلیل نوشت و اهمیت آن را نشان داد. صلح در دوران اخیر گمشده جهان خسته از جنگ وناامنی و فقر و بیماری و یاس و... است . چه کسانی صلح برای همه مردم جهان را به مخاطره انداخته اند ؟ چگونه می توان ورزش را برای تحقق صلح جهانی و جهان بدون جنگ تعریف و تفسیر کرد و به کار گرفت ؟ ورزش علیرغم دست اندازی و خیره سری  سیاست  و ایدئولوژی صلح و سلامتی و شادی و نشاط و دوستی ملتها را به اشکال مختلف بیان کرده است .

  به راستی وزارت ورزش و جوانان چه درکی از صلح و توسعه در ورزش دارد ؟! چرا به طور شفاف درک و فهم خود را از ورزش بیان نمی کنند ؟ آیا ورزش در کلیت خود  باید در خدمت سیاست باشد یا در خدمت همه آحاد مردم اعم از زن و مرد و دختر و پسر برای نشاط بخشی اجتماعی و بالا بردن ضریب سلامتی و شادی  با هدف مقدس و آرمانی تربیت انسان سالم برای توسعه پایدارو سعادت فردی و اجتماعی و همزیستی مسالمت آمیز ؟ دستاوردها وتجارب هفتاد سال اخیر نشان داده است که هرچه بیشتر در جهت ایجاد ساختارهای لازم برای جذب حداکثری مردم به ورزش کردن و تماشای ورزش عمل  و از ان حمایت های  سرمایه ای وجدی و قانونی شود بستر های لازم برای رشد نیروی انسانی خلاق و پرتلاش آماده می شود . بنابراین تحت هیچ شرایطی نباید برای ورزش کردن و ورزش دیدن زنان و مردان جامعه مانع یا محدودیتی ایجاد کرد.        

انتهای پیام /  عبدالکاظم دریساوی/روزنامه نگار
877 کلیک ها  پنج شنبه, 18 فروردين 1401 05:41
این مورد را ارزیابی کنید
(1 رای)

نظر دادن

لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «راستین آنلاین» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

بالا