باید اخلاق را در لایه های مختلف جامعه احیا کرد

راستین آنلاین :عضو هیات نمایندگان و رئیس کمیسیون اخلاق کسب و کار اتاق بازرگانی فارس گفت: در جامعه امروز نیاز داریم مباحث مربوط به اخلاق در لایه های مختلف احیا و نهادینه شود.

 
صلاح الدین ایزدفر در جلسه کمیسیون اخلاق کسب و کار این اتاق که با حضور اعضای آن برگزار شد، بیان کرد: اخلاق یکی از مواردی است که فرد در هر دورانی از زندگی که آن را فراگرفته باشد، به خوبی می تواند آن را مورد استفاده قرار دهد.
وی با بیان اینکه امروز در بخش های مختلف جای خالی مسایل اخلاقی را احساس می کنیم افزود: استان فارس و شهر شیراز نیز به دلیل برخورداری بزرگانی مانند حافظ و سعدی گنجینه های بی بدیل شعر و اخلاق ایرانی ، از دیر باز در مباحث اخلاق عمومی و اجتماعی جایگاه ویژه ای داشته است.
ایزدفر اظهارداشت: کودکان ما ضمیر پاک و بی آلایشی دارند و هر چه را آموزش ببینند در ذهن آنها ماندگار و به مرحله اجرا می رسد لذا مسائل اخلاقی باید از کودکی در افراد آموزش داده شود و 
وی با تاکید بر ضرورت گنجاندن مسائل و مباحث اخلاقی در کتابهای درسی و آموزش دانش آموزان اضافه کرد: باید اخلاقیات را در لایه های مختلف جامعه به ویژه کودکان آموزش داده و نهادینه کنیم.
ایزدفر ادامه داد: در حال حاضر مسایل اخلاقی در کتب مختلف به ویژه برای نسل کودک و نوجوان بسیار کمرنگ است در حالی که این قشر به عنوان یکی از تاثیرگذاران سازندگان آینده این کشور، نیازمند آموزش های مفید، مبتنی بر پایه های اصولی، سازنده و کارآمد هستند.
وی با بیان اینکه در گذشته بخش عمده ای از داستان های پندآموز گلستان سعدی در کتب دوران ابتدایی مطرح بوده است عنوان داشت:  در موضوع نهادینه کردن اخلاق در جامعه آموزش و پرورش نقش مهمی دارد و پیشنهاد ما گنجاندن مباحث و مفاهیم اخلاق در کتب درسی و ساعات آموزشی دانش آموزان است.
ایزدفر تصریح کرد: این کمیسیون در راستای اقدام عملی در حوزه اخلاق اجتماعی موضوع مهم گنجاندن مباحث اخلاق در کتب درسی و ساعات آموزشی دانش آموزان را از طریق اداره کل آموزش و پرورش فارس و شورای گفتگوی استان دنبال می کند.
در این جلسه آقای قیومی مدیر توسعه صنعتی شرکت شهرکهای صنعتی فارس به ارائه مطلب با عنوان "اخلاق کسب و کار در صنایع کوچک" پرداخت.
قیومی گفت: کسب و کارها بر اساس تعداد کارکنان، میزان دارایی، میزان سرمایه¬گذاری و میزان فروش بنگاه به کسب و کارهای خرد، کوچک، متوسط و بزرگ تقسیم می¬شوند. 
وی از مزایای بنگاههای کوچک و متوسط به مواردی از جمله اشتغالزايي بالا به نسبت ميزان سرمايه‌گذاري،بهبود اثربخشي منابع،انعطاف‌پذيري بالا در ساختار و عملکرد شرکت، بالابودن قابليت جذب و بوميکردن فناوري،قابليت بالا در پاسخگويي به نيازهاي جديد،تصميم‌گيري سريع،آموزش و تربيت مديران موفق، افزايش کارايي اقتصادي، رسميت بسيار پايين در جريان اطلاعات و ارتباطات،استفاده از امکانات محلي، ايجاد پيوندهاي صنعتي، انگيزش بسيار قوي در کارکنان برشمرد.
قیومی افزود: کمبود نيروي متخصص،کمبود دانش اقتصادي، مالي و مديريتي به ويژه در زمان تأسيس، عدم امکان تأثيرگذاري بر روي تغييرات محيطــي، فقدان اطلاعات و توانمندي‌هاي مديريتي، محدوديت‌ در حوزه‌هاي تامين منابع مالي، محدوديت‌ در دسترسي به بازار، محدوديت‌ در دسترسي به اطلاعات بازار، کمبود خبرگي بازاريابي، عدم امکان استفاده از خدمات مشاوره‌اي متخصصان کارآمد، عدم وجود سيستمي جهت انتقال تجربيات از محدودیتهای بنگاههای کوچک و متوسط است.
وی بیان کرد: بنگاههای کوچک و متوسط به نسبت تعداد و حجم فعالیت در استان، تأثیرگذاری اندکی دارند که حمایت دولت از بنگاهها میتواند به صورت انفرادی یا گروهی و شبکه¬ای باشد. 
وی اظهارداشت: حل مشکلات بنگاهها به صورت منفرد، هزینه بر و دارای اثربخشی پایین است لذا مداخلات توسعه‌اي معطوف به رفع مشکلات مشترک و ايجاد بستر لازم براي رويکردهاي جمعي و گروهي، دارای تاثیرگذاری بهتر می¬باشد. 
قیومی اضافه کرد: سازماندهي بنگاه‌هاي کوچک و متوسط در قالب خوشه‌هاي صنعتي و شبکه‌ها، موجب استفاده بهتر از توان جمعی می¬شود. الگوهای توسعه خوشه¬ای شامل تاکید بر توسعه بنگاههای موجود، حل گروهی و نه انفرادی مشکلات، تمرکز بر تمامی حلقه¬های زنجیره ارزش، مداخله غیرمستقیم برای حل مشکلات بنگاهها، نگاه فراگیر و نه محدود به مشکلات، مشارکت تمامی نهادهای مرتبط و تأکید بر حمایت¬های بعد از ایجاد می¬باشد.
مدیر توسعه صنعتی شرکت شهرکهای صنعتی فارس ادامه داد: خوشه صنعتي به واحدهاي کسب و کار متمرکز در يک منطقه جغرافيايي که با همکاري و تکميل فعاليت‌هاي يکديگر، خدمات و يا محصولات مشترکي را توليد کرده و از فرصت‌ها و چالش‌هاي مشترکي برخوردار هستند، اطلاق ميگردد. 
وی عنوان داشت: تقویت اعتماد در درون خوشه جهت تهیه یک سند برنامه عمل واقعی حیاتی و ضروری است و تقویت اعتماد در درون خوشه، جلب حمایت و مشارکت  ذینفعانی چون خریدران، ارائه دهندگان خدمات و سازمانهای پشتیبان را تسهیل می کند.
قیومی با بیان اینکه اعتماد در خوشه يك توافق نانوشته است تصریح کرد: اعتماد عملی بيشتر جنبه كاركردي دارد و مفهومی است که از طریق آثار و نتایجش می¬توان پی به وجود آن برد.
وی افزود: فرایند و ابزارهای ایجاد اعتماد در لایه های مختلف خوشه می¬تواند از طریق تعاملات رسمي يا غير رسمي، از طريق تورهاي بازديد و مطالعاتي،از طريق انجام فعاليت هاي مشترك، از طريق وقت گذاشتن براي اعضاي خوشه و تعامل مداوم با آنها، از طريق شفاف بودن براي اعضاي خوشه، از طريق مشخص ساختن دقيق اهداف  و انتظارات، از طريق ارائه رفتارهاي متعهدانه، از طريق خونسرد بودن، حفظ آرامش و داشتن ديد باز، از طريق كمك و دستگيري از اعضاء هنگام مشكلات، از طريق تأكيد بر نقاط قوت،از طريق سكوت در برابر انتقادات منفي و از طريق ارائه روش¬هاي نوآورانه صورت پذیرد.
قیومی به راهكارهاي اعتماد آفريني شامل برگزاري جلسات با حضور ذينفعان ، برگزاري جلسات با حضور ذينفعان و نهادهاي پشتيبان، برگزاري تورهاي داخلي و خارجي ،برگزاري دوره هاي آموزشي براساس نيازسنجي ذينفعان، خارج نمودن اعضای ناسازگار که خارج از چارچوب اخلاق کسب و کار فعالیت می کنند، اخلاق حرفه ای ابزاری برای خودکنترلی است، رعایت اخلاق در برآورده کردن نیازمندیهای مشتریان شبکه، تعهد اخلاقی جهت فعالیت در قالب شبکه ها، صادق بودن، رعایت احترام اعضا گروه، گوش شنوا، مخالفت مودبانه، تصمیمات با اجماع نظرات اشاره کرد.
پس از این جلسه، اعضای کمیسیون اخلاق کسب و کار اتاق بازرگانی فارس از بنیاد فرزانگان فرهیخته شیراز که با هدف توانمندسازی سالمندان ایجاد شده، بازدید کردند.
انتهای پیام/
انتهای پیام /  101
آخرین ویرایش در جمعه, 02 اسفند 1398 12:27
این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)

نظر دادن

از پر شدن تمامی موارد الزامی ستاره‌دار (*) اطمینان حاصل کنید. کد HTML مجاز نیست.

بالا