منع کشت برنج در نقاطی از فارس

  استاندار فارس با اشاره به وضعیت منابع پایدار آب در این استان، بر لزوم ممنوع شدن کشت محصولات پُرآب‌بر، به ویژه برنج در نقاطی از فارس تاکید کرد.

منصوره خسروبیگ راستین آنلاین :دکتر محمدهادی ایمانیه دوشنبه ۱۹ تیرماه در جلسه ستاد گیاهان دارویی فارس بیان کرد: با وجود بارندگی‌های نسبتا خوب یکی 2 سال اخیر در فارس، همچنان در نقاطی از استان، منجمله شیراز، کمبود آب وجود دارد و مشکلاتی برای مردم ایجاد شده است.

او ادامه داد: در همین شرایط در برخی نقاط استان شاهد هستیم که هنوز برخی محصولات پُرآب‌بر مانند برنج توسط کشاورزان کاشت می شود و شیوه آبیاری غرق‌آبی همچنان ادامه دارد.

استاندار فارس اظهار کرد: با توجه به وضعیت آبی استان ضرورت دارد که کشت برنج در برخی مناطق به سرعت ممنوع شود.

ایمانیه گفت: البته باید در مقابل و برای جلوگیری از وارد آمدن ضرر و زیان به کشاورزان، کشت‌های جایگزین که آب بر اما دارای ارزش افزوده بالا را به آنها معرفی کنیم.

او افزود: گیاهان دارویی با توجه به ارزش افزوده و سودی که برای کشاورز می‌تواند داشته باشد، جایگزین مناسبی برای کشت برنج و دیگر محصولات پرآب بر است و در کنار این اگر قرارداد خرید محصولات هم با کشاورزان منعقد شود قطعا استقبال خواهند کرد.

استاندار فارس همچنین از دستگاه‌های متولی خواست که به بحث کشت‌های جایگزین با جدیت بیشتری ورود کرده و مشخص کنند که چه محصولی جایگزین چه محصولی شود، کدام محصول مصرف آب کمتری دارد و کدام محصول دارای ارزش افزوده و سود بیشتر است.

ایمانیه ادامه داد: مدیرکل صمت استان نیز با همکاری معاونت هماهنگی امور اقتصادی استانداری و سازمان جهاد کشاورزی استان به مبحث صنایع تبدیلی بیشتر ورود کنند و تسهیلات، امتیازات و امکاناتی برای فعالان این عرصه تعریف و پیش بینی کنند تا استقبال بیشتری از این حوزه شود.

انتهای پیام /  108
174 کلیک ها  سه شنبه, 20 تیر 1402 07:20
این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)

نظر دادن

لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «راستین آنلاین» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

بالا