تعاونی‌ها در فارس ۲۵۰ هزار خانه ساخته‌اند

تعاونی‌ها در فارس ۲۵۰ هزار خانه ساخته‌اند
   
تعاونی‌ها در فارس ۲۵۰ هزار خانه ساخته‌اند |||| ||||

 مدیرکل تعاون کار و رفاه اجتماعی فارس با اشاره به وجود ۴۴۲ تعاونی مسکن در این استان، اعلام کرد که این تعاونی‌ها بیش از ۲۵۰ هزار خانه ساخته‌اند و به واسطه فعالیت این تعاونی‌ها و ۷ هزار و ۱۴۰ نفر مشغول کار شده‌اند.


منصوره خسروبیگ/ راستین آنلاین:وحید خداپرست یکشنبه ۴ دی ماه در سومین شورای عالی توسعه تعاون فارس با بیان اینکه این استان بر قله تعاون کشور قرار دارد، گفت: توسعه تعاون موجب تجمیع منابع و کاهش ریسک می‌شود.
او همچنین با بیان اینکه فارس در حوزه تشکیل تعاونی و تعداد تعاونی‌های فعال کشور رتبه نخست را دارد، افزود: فارس با بیش از ۶ هزار و ۳۰۰ تعاونی فعال در جایگاه نخست قرار دارد و استان خراسان رضوی با فاصله زیاد و ۲ هزار و ۳۳ تعاونی فعال در جایگاه دوم قرار دارد.
مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی فارس تاکید کرد: فارس، با وجود دارا بودن بیشترین تعداد تعاونی‌های فعال در سطح کشور اما شاهد تاثیرگذاری این تعاونی‌ها در حوزه اشتغال و اقتصاد این استان نیستیم.
خداپرست ادامه داد: ۳۰ درصد تعاونی‌های فارس در حوزه خدمات،۲۳ درصد در حوزه کشاورزی و ۱۹ درصد در حوزه صنعت فعالیت می‌کنند.
او اضافه کرد: در سطح فارس، شهرستان شیراز با بیش از هزار تعاونی بیشترین تعداد تعاونی‌های فعال این استان را در خود جای داده و شهرستان ممسنی نیز با حدود ۵۰۰ تعاونی در جایگاه بعدی قرار دارد.
مدیرکل تعاون،کار و رفاه اجتماعی فارس به تشکیل تعاونی‌های توسعه و عمران شهرستانی اشاره کرد و مزایای تشکیل این نوع تعاونی‌ها را توسعه عادلانه ثروت برشمرد و گفت: در ۱۸ شهرستان فارس تعاونی توسعه و عمران تشکیل شده که این استان از این منظر رتبه نخست را در سطح کشور به خود اختصاص داده است.
خداپرست اظهار کرد: ۲۶ تعاونی دانش بنیان با ۱۴۰ عضو در این استان تشکیل شده که فارس از این نظر در جایگاه سوم کشور قرار دارد.
مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی فارس در ادامه با بیان اینکه بسیاری از تعاونی‌های مسکن این استان جز موفق ترین‌ها در کشور هستند، گفت: ۴۴۲ تعاونی مسکن در این استان فعال است که جایگاه چهارم از این نظر به فارس تعلق دارد و بیش از ۲۵۰ هزار واحد مسکونی در فارس به واسطه فعالیت این تعاونی‌ها ساخته و ۷ هزار و ۱۴۰ نفر را مشغول کار شده‌اند.
خداپرست افزود: در بعضی موارد به واسطه وجود مشکل در کمتر از هزار واحد مسکونی ساخته شده توسط تعاونی‌های این استان عملکرد خوب بخش تعاون در فارس زیرسوال می‌رود که در مقایسه با عملکرد بارز بخش تعاون فارس محسوس نیست.
او در بخش دیگر سخنان خود به ظرفیت درمانی و گردشگری سلامت فارس اشاره کرد و گفن: ۱۶۸ تعاونی درمانی اعم از بیمارستان، کلینیک، درمانگاه و ... در سطح این استان با ۲ هزار و ۵۲۰ عضو و بیش از ۴ هزار نفر اشتغال فعالیت می‌کنند که تاکنون از ظرفیت این مراکز درمانی تعاونی در گردشگری سلامت به نحوی که انتظار می‌رود استفاده نشده است.
موانع پیش روی توسعه تعاون
عضو هیات مدیره اتاق تعاون فارس در ادامه این نشست گفت: فارس با ۶ هزار و ۳۵۰ تعاونی و ۱ میلیون و ۷۰۰ هزار عضو بزرگترین تشکل مردمی اجتماعی این استان است که اعضا در ۲۲ گرایش مختلف فعالیت می‌کنند.
مجتبی محلاتی افزود: در برنامه پنجم توسعه مقرر شده بود که تا پایان برنامه ششم توسعه سهم ۲۵ درصدی از اقتصاد کشور به حوزه تعاون اختصاص داده شود که اکنون که برنامه ششم به پایان رسیده و در حال تدوین برنامه هفتم توسعه هستیم این سهم به حدود ۸ تا ۱۰ درصد رسیده است که تا هدف تعیین شده فاصله زیادی وجود دارد.
او خاطرنشان کرد: تعاونی‌های فارس در حوزه مالیاتی، شهرداری،‌ بانک و ... با مشکلاتی مواجه هستند که برای رسیدن به اهداف تعیین شده در این بخش باید مشکلات مرتفع شود.
خداپرست اضافه کرد: بسیاری از دستگاه‌های اجرایی در عمل همراه و همدل بخش تعاون نیستند که باید این رویه اصلاح شود
انتهای پیام /  108
154 کلیک ها  دوشنبه, 05 دی 1401 12:01
این مورد را ارزیابی کنید
(1 رای)

نظر دادن

لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «راستین آنلاین» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

بالا