خط انتقال آب خلیج فارس به سمت لامرد تا پایان سال 1401

خط انتقال آب خلیج فارس به سمت لامرد تا پایان سال 1401
   
خط انتقال آب خلیج فارس به سمت لامرد تا پایان سال 1401 |||| ||||

نماینده مردم لامرد و مهر در مجلس شورای اسلامی نیز گفت: قرارداد انتقال آب خلیج فارس به استان فارس اتفاقی مبارک و بسیار مهم است که پس ازسال‌ها تلاش و پیگیری بالاخره محقق شد و  مرحله اول از این پروژه تا پایان سال ۱۴۰۱ تکمیل شده و آب منتقل شده به شهرستان لامرد برسد.

به گزارش راستین آنلاین سید موسی موسوی افزود: این پروژه توسط شرکت فراآبرسان سرزمین به‌عنوان سرمایه‌ گذار بخش خصوصی و با خرید تضمینی ایمیدرو اجرا می‌شود و هشتم تیرماه جاری قرارداد خرید تضمینی آب امضاء شده است.

عضو کمیسیون انرژی مجلس با بیان اینکه در فاز نخست شاهد احداث آب‌شیرین ‌کن در پارسیان با ظرفیت ۱۵ میلیون مترمکعب آب خواهیم بود، تأکید کرد: طبق تفاهم‌ها، خط انتقال پروژه به سمت لامرد با ظرفیت‌ بسیار بیشتر و به‌گونه‌ای طراحی شده است که در فازهای بعدی بتوانیم با افزایش حجم آب و ادامه خط به سمت شمال فارس، آب شرب و آب مورد نیاز صنایع کل استان فارس را تأمین کنیم.

نماینده شیراز و زرقان در مجلس هم گفت: هم افزایی خوبی بین دستگاه‌های مرتبط برای تسریع در اجرای این پروژه بزرگ ایجاد شده و مشارکت واحدهای صنعتی استان و شرکت‌ های خصوصی دراجرای پروژه راشاهدخواهیم بود.

ابراهیم عزیزی گفت: با واگذاری ۵۱ درصد طرح به یک شرکت خصوصی و تکلیف سرمایه گذاری ۳۰ درصدی شرکت ایمیدرو، و توزیع ۱۹درصد باقیمانده بین سرمایه گذاران صنعتی استان فارس و جذب مشارکت آنان، منابع اعتباری اجرای طرح آماده و تمامی مجوزهای لازم در سطح وزارتخانه‌ها برای طرح گرفته شد تا هیچ مانعی برای آغاز عملیات اجرایی این طرح وجود نداشته باشد.

وی طرح انتقال آب از خلیج فارس به استان فارس را یک پروژه بزرگ و درازمدت دانست و افزود: تا زمان بهره برداری، طرح‌های آبرسانی به مناطق مختلف استان از طریق سدها، از جمله خط دوم انتقال آب از سد درودزن به شیراز پیش بینی شده است.

عزیزی به تخصیص ۱۵ میلیون متر مکعب آب به منطقه انرژی بر پارسیان و لامرد و مهر اشاره و اضافه کرد: به دلیل نزدیکی این منطقه به دریا و نیاز صنعتی موجود، این تخصیص در اولویت قرار گرفته است.

نماینده مردم شیراز و زرقان در مجلس به خط انتقال آب از خلیج فارس به مرکز استان فارس و برخورداری شهرهای مسیر از این پروژه هم اشاره و اضافه کرد: قرار است در فازهای بعدی این پروژه، آب به مناطق شمال فارس هم برسد.

رئیس شورای راهبردی پروژه انتقال آب از خلیج فارس به استان فارس نیز گفت: این طرح چندین سال مورد بحث و گفت‌وگو  بود و البته آب منتقل شده به دلیل هزینه بالای تمام شده، عمدتا صنعتی خواهد بود و پس از آن موضوع شرب مد نظر است. امکان استفاده از این آب برای کشاورزی نیست مگر شرایط جدیدی ایجاد شود.

سید محمدرضا رضازاده با بیان اینکه مجموعه مسئولان ارشد استانی به این نتیجه رسیدند که برای پیگیری جدی تر این موضوع یک شورای راهبردی تشکیل دهند، گفت: در راستای پیگیری این موضوع جلسات متعدد و مختلفی با حضور مسئولان ارشد استانی و جلسه‌ ای با حضور وزیر صمت و دیگر مسئولان کشوری برگزار شد و کار به مسیر خوبی افتاده است.

وی با اشاره به بازدید شورای راهبردی خط انتقال آب از مسیر شیراز - فیروزآباد - مهر - لامرد و پارسیان و برخی از کارخانجات و واحدهای معدنی در این مسیر، گفت: در نتیجه این بازدیدها، مقرر شد که اگر امکان آن وجود داشت، از مسیری که قبلا برای خط اتیلن بهره برده شده، برای احداث خط انتقال آب هم استفاده شود.

رئیس شورای راهبردی پروژه انتقال آب از خلیج فارس به استان فارس بر لزوم سرعت بخشیدن به آماده‌سازی مسیر خط انتقال توسط شرکت سرمایه ‌گذار تاکید و خاطر نشان کرد: این کار در دو مرحله تعریف شده که مرحله نخست شیرین ‌سازی و انتقال آب از خلیج فارس به لامرد و مهر و در مرحله دوم انتقال به نقاط مرکزی، شمالی و چه بسا مرزهای استان فارس است.

وی افزود: پیشران توسعه صنعتی استان فارس رفع نیاز صنایع به آب است؛ لذا با اجرای شدن این خط انتقال، مشکل رفع خواهد شد و علاوه بر آن طرح‌های توسعه‌ای صنایع امکان اجرا یافته و زمینه اشتغال بیشتر هم فراهم می‌شود.

رضازاده خاطرنشان کرد: هدف شورای راهبردی خط انتقال آب خلیج فارس به استان فارس صرفا اجرای این پروژه نیست بلکه پساب فاضلاب شهرهای استان را هم به عنوان منبع آب مد نظر دارد و استفاده از ظرفیت خالی خط انتقال بندرعباس به کرمان و یزد برای شرق استان فارس نیز از موارد مورد پیگیری است.

این مقام مسئول افزود: بحث آب‌های ژرف که مطالعاتی درباره آن در استان فارس انجام شده، مورد توجه این شورا قرار دارد و امیدواریم نتیجه تمام این مسائل، توسعه مطلوب صنایع باشد.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری فارس هم با بیان اینکه مصرف آب شرب این استان ۳۵۰ میلیون متر مکعب است، گفت: با توجه به شرایط استان فارس باید به سمت تامین آب از دریا و انتقال آب از خلیج فارس برویم.

محمود رضایی با تاکید بر اینکه استان فارس برای صنعتی شدن باید به سمت انتقال آب از دریا و منابع نزدیک برود، افزود: طرح انتقال آب خلیج فارس ازسال‌های گذشته مطرح بود و اجرای این طرح با تکیه بر بخش صنعتی و خصوصی است و دولت نقش کمی در این زمینه دارد.

رضایی با بیان اینکه بستر انتقال آب از خلیج فارس برای استان فارس آماده است، بیان کرد: نکته مهم در این زمینه توافق مصرف ‌کنندگان با هم است که یا در قالب شرکت مادر یا کنسرسیوم برای کل استان کار انتقال آب انجام شود. 

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت فارس نیز با بیان اینکه برای صنعتی شدن فارس باید زیر ساخت ‌های لازم وجود داشته باشد، گفت: چشم‌انداز صنعتی استان خیلی خوب است و اینکه برخی فارس را استانی صنعتی نمی‌دانند درست نیست.

حمیدرضا ایزدی با بیان اینکه به دلیل همین چشم‌انداز این جلسه برای تامین آب مورد نیاز واحدهای صنعتی فارس تشکیل شده است، افزود: بسیاری از واحدهای صنعتی فارس با مشکلاتی مواجه‌اند که یکی از آنها بحث آب است.

ایزدی با بیان اینکه در آینده با توجه به جهش صنعتی در استان فارس نیاز به آب داریم، گفت: البته واحدهای صنعتی هم باید پای کار بیایند  اما این مطلب مهم است که یکی از مواردی در افق صنعتی استان دیده شده تامین آب واحدهای صنعتی است.

مدیر اجرایی طرح انتقال آب خلیج فارس به استان فارس ابراز امیدواری کرد که مرحله اول از این پروژه تا پایان سال ۱۴۰۱ تکمیل شده و آب منتقل شده به شهرستان لامرد برسد.

بهمن‌پور در جلسه شتاب بخشی طرح انتقال آب خلیج فارس به استان فارس که به میزبانی سازمان صمت و با حضور نمایندگان مجلس و مدیران استانی برگزار شد، گفت: عملیات اجرایی خط اول طرح انتقال سال ۹۷ آغاز شد اما کار به دلایلی متوقف ماند، اما اکنون آماده لوله‌گذاری است.

 بهمن‌پور گفت: دالان این خط از ارتفاعات صعب العبور منطقه مرزی استان‌های فارس، بوشهر و هرمزگان می‌گذرد و با ایجاد ۵ پمپاژ در مسیر خط لوله، آب دریا تا ارتفاع بالای ۱۳۰۰ متر وارد شهر لامرد خواهد شد.

وی نقطه برداشت این خط را سواحل غربی استان هرمزگان که نزدیک‌ترین ساحل به استان فارس است، ذکر و اضافه کرد: برای این منطقه که قرار است اولین سایت آب شیرین کن نیز درآن احداث شود، حجم پیش بینی شده برداشت و شیرین سازی تا ۱ میلیون متر مکعب در روز است، که در مراحل اولیه انتقال براساس نیاز روزانه ۱۰۰ هزار متر مکعب در روز پیش بینی شده و امیدواریم این مرحله از خط انتقال آب خلیج فارس به لامرد تا پایان سال ۱۴۰۱ به بهره برداری برسد.

انتهای پیام /  منصوره خسروبیگ
734 کلیک ها  چهارشنبه, 16 تیر 1400 16:52
این مورد را ارزیابی کنید
(1 رای)

نظر دادن

لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «راستین آنلاین» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

بالا