• رئیس کمیسیون صادرات اتاق بازرگانی فارس:

تداوم مشکلات زیرساختی حوزه بازرگانی در فارس

تداوم مشکلات زیرساختی حوزه بازرگانی در فارس
   
تداوم مشکلات زیرساختی حوزه بازرگانی در فارس |||| ||||

رئیس کمیسیون صادرات، واردات و گمرک اتاق بازرگانی فارس گفت: در بحث صنعت و تجارت امکاناتی که هم اینک برای تولید کننده، صادر کننده، وارد کننده و صنعتگر در فارس فراهم شده، بسیار اندک است و هیچ مسئولی به فکر رفع مشکلات زیر ساختی حوزه اقتصاد و بازرگانی استان نبوده است.

به گزارش راستین انلاین خسرو فروغان یکشنبه دوم خرداد در جلسه کمیسیون صادرات، واردات و گمرک اتاق بازرگانی فارس که با حضور نمایندگان بخش دولتی و خصوصی برگزار شد، بیان کرد: استان فارس مزیت‌ها و پتانسیل‌های بسیاری در حوزه‌های مختلف از جمله معدن، اقلیمی، کشاورزی، نفت و انرژی، نزدیکی به دریا و گردشگری دارد به طوری که این استان به لحاظ برخورداری از منابع و وسعت بزرگتر و بیشتر از برخی کشورهای توسعه یافته است.

او با بیان اینکه جای تاسف است تاکنون نگاه به استان فارس در خور و شایسته این استان نبوده است، افزود: در بحث صادرات و تجارت نیز این استان علیرغم سابقه‌ای که دارد وضعیت مناسبی ندارد و زیرساخت‌های صادراتی فارس بسیار ضعیف است.

فروغان اضافه کرد: در استان فارس هنوز از نداشتن یک پایانه صادراتی، کارگو هوایی، خط حمل و نقل ریلی به بنادر، سردخانه‌ها و سیستم بسته بندی استاندارد رنج می‌بریم و صادرات ما تحت تاثیر کمبود این زیرساخت‌ها با مشکلات فراوان مواجه است.

او ادامه داد: از دهه ۸۰ بحث ایجاد پایانه صادراتی در استان مطرح و کارهایی در این زمینه انجام شد اما پروژه رها شد و تاکنون به نتیجه نرسیده و نیاز استان تامین نشد.

فروغان با اشاره به ارتباط خوب تجار و بازرگانان فارس با کشورهای حاشیه خلیج فارس و کشورهای اروپایی، عنوان کرد: امروز بیش از هر زمان دیگری فارس نیازمند

و پایانه صادراتی است و برای راه‌اندازی چنین پروژه‌هایی در استان علاوه بر حمایت بخش دولتی؛ کار باید به دست بخش خصوصی و کار بلد قرار داده تا بستر قوی برای صادرات و اقتصاد استان ایجاد شود.

او افزود: پیشنهاد مشخص ما این است که اتاق بازرگانی فارس با همکاری انجمن‌ها، تشکل‌ها و یا سرمایه گذاران بخش خصوصی اقدام به اخذ مجوز برای ایجاد پایانه صادراتی استان کند تا بتوان با پرهیز از اختلاف و نگاه سلیقه‌ای این پروژه هر چه زودتر راه‌اندازی و منافع آن به تمام فعالان اقتصادی برسد.

عضو هیئت نمایندگان و نائب رئیس کمیسیون صادرات، واردات و گمرک اتاق بازرگانی فارس نیز در این جلسه گفت: پروژه ایجاد پایانه صادراتی استان فارس در شهر شیراز از دهه ۸۰ مطرح و در این زمینه جانمایی، زمین و نقشه آن نیز بر اساس نیازهای بخش صادرات استان مشخص شد و قرار بود این پروژه در قالب یک مجموعه بزرگ صادراتی و بسته بندی تکمیل شود که شاهد کارشکنی‌هایی بودیم.

هادی حنایی خاطرنشان کرد: هم اکنون نیز نیاز استان وجود پایانه صادراتی به صورت یک مجموعه کامل ارائه دهنده خدمات در حوزه صادرات و تجارت است که حمایت بخش دولتی برای راه اندازی و عملیاتی شدن این طرح حائز اهمیت است.

حنایی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به مشکلات بازگشت ارز و عدم پذیرش ارزهای ریالی صادرکنندگان توسط بانک مرکزی ادامه داد: بر اساس قانون بخش خدمات فنی مهندسی و کشاورزی از شمول مالیات معاف است و در بحث بازگشت ارز هم معافیت دارد و وضعیت الان صادرکنندگان در این زمینه غیر قانونی است و باید این موضوع را از طریق دیوان عدالت اداری دنبال کنیم.

عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی استان فارس اضافه کرد: بحث برگشت ارز دچار دلال بازی شده است و گوش شنوا و تصمیمی برای رفع سردرگمی صادرکنندگان اتخاذ نمی‌شود.

انتهای پیام /  منصوره خسروبیگ
213 کلیک ها  یکشنبه, 02 خرداد 1400 15:59
این مورد را ارزیابی کنید
(1 رای)

نظر دادن

لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «راستین آنلاین» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

بالا