حجت الاسلام قاسم کاکایی که یکشنبه شب 17 شهریور در آستانه تاسوعای حسینی و در مراسم پنجمین سوگواره حدیث نینوا سخن می گفت با تفسیر ابعاد مختلف واقعه کربلا افزود:گاهی به خاطر پررنگ شدن بعد مرثیه این واقعه ،ابعاد سیاسی و حماسی آن فراموش می شود.
وی با بیان اینکه واقعه کربلا 4 بعد سیاسی،حماسی ، عرفانی وعاطفی دارد ادامه داد: سرخی و سیاهی علمهای عاشورا مربوط به همین چهار بعد است.
کاکایی در ادامه این مراسم که به میزبانی سازمان عدالت و آزادی ایران اسلامی منطقه فارس و با استقبال خوبی ازسوی گروه های مختلف سنی مواجه شده بود،شوریدن امام حسین(ع) علیه یزید با هدف ساقط کردن حکومت او و شهادت امام حسین (ع)را مظهر بعد سیاسی واقعه کربلا دانست و
افزود: «شمشیر» به عنوان نماد سیاسی در این واقعه مطرح است.
این عرفان پژوه در ادامه به تفسیر بعد حماسی واقعه کربلا ،به عنوان یکی از تاثیر گذار تربن ابعاد این انقلاب پرداخت و گفت:استراتژی امام حسین(ع) شهادت در مسیر رسیدن به هدفی والا بود،هدفی که به اعتقاد کاکایی باعث شد تا اکنون این شعار که خون بر شمشیر پیروز است، به عنوان
یکی از نشانههای توجه به آثار حماسی شهادت مورد توجه قرارگیرد.
کاکایی شهادت امام حسین(ع) را عامل اصلی رسوایی یزید و یزدیان دانست و گفت:خون به عنوان نماد بعد حماسی کربلا در شعارهای قبل از انقلاب هم مطرح بود و رنگ آن سرخ است.
منظر عاطفی و تراژیک واقعه کربلا یکی دیگر از ابعاد انقلاب امام حسین(ع) بود که کاکایی از آن به عنوان بعد مرثیه کربلا یاد کرد و بابیان اینکه گاهی برخی مداحان این بعد عاشورا را پررنگ تر از دیگر ابعاد آن می کنند افزود: شاعرانی همچون محتشم کاشانی بعد مرثیه کربلا را تقویت کرده اند .
به اعقاد این استاد انشگاه شیراز در این منظر، بیشتر جنبه مظلومیت امام حسین(ع) و اصحابش مطرح است.
کاکایی با اشاره به این نکته که حادثه کربلا بعدی عرفانی نیز دارد، این جلوه را اصل و اساس انقلاب حسینی خواند و بقیه را همگی شعباتی از این جریان معامله با خدا دانست.
عضو مؤسس و رئیس مرکز پژوهشهای فرهنگ اسلامی دانشگاه شیرازدرادامه به تفسیربعد عرفانی انقلاب کربلا پرداخت و گفت: جلوه عرفانی کربلا اصل و اساس حرکت امام حسین(ع) بود و بقیه همگی شعباتی از این جریان معامله با خدا است.
کاکایی با تأکید بر اینکه چهار بعد سیاسی ،عرفانی،حماسی و عاطفی واقعه کربلا از هم گسستنی نیستند ، برخی صحنه های به وقوع پیوسته در جبهههای جنگ تحمیلی را یکی از زیباترین صحنه های تداعی کننده کنار بودن این 4 بعد دانست و افزود: رزمندگان ما شهادت را با حافظ
میسرودند و با عشق امام مقابل دشمن میایستادند.
وی گفت: در بعد عرفانی به راه نجات و چراغ هدایت نیاز داریم و اسوه عارفان و چراغ همه عرفا عشق غریب به حضرت اباعبدالله است و از همین رو است که حادثه کربلا در پیام و محتوا جاودان شده است.