زورخانه و فرهنگ حاکم بر آن میراث فرهنگی و اجدادی ایرانیان است /زورخانه بین المللی درشیراز احداث می شود

راستین‌آنلاین:مدیرکل ورزش و جوانان استان فارس گفت: زورخانه و فرهنگ حاکم بر آن میراث فرهنگی و اجدادی ایرانیان است.

حیدرعلی کامیاب که گردهمایی دوستداران و حامیان ورزش زورخانه ای و کشتی پهلوانی در هتل بزرگ شیراز سخن می گفت،با اشاره به ثبت جهانی این ورزش درسال 2010توسط یونسکو بنام کشورمان افزود:این فرهنگ و آیین از دیرباز درسرزمین ایران رواج دادشته اما در دوران صفویه  همراه با اوج گرفتن مذهب تشیع در کشورمان،ورزش زورخانه ای و آیین های پهلوانی به بلندترین مرتبه خود دست یافت و ترقی و پیشرفت بسیاری کرد.

وی بابیان اینکه تفاوت فرهنگ پهلوانی در ایران با برخی کشور ها که شخصیت  قهرمانان ورزشی آنها نسبت به دیگر کشورها برجسته است دراین است که پهلوانان ایرانی هیچگاه در اختیار شاهان و امیران نبوده اند افزود:درهرکجا تاریخ ایران مطالعه کنیمبه این نتیجه می رسیم که پهلوانان هموراه حامی مردم و زورخانه مامن و پناهگاه مطلومان بوده است.

مدیرکل ورزش و جوانان استان فارس با بیان اینکه براساس اسناد معتبر تاریخی ایرانیان باستان به چابکی و تنبلی گریزی و راستگویی و درستکاری معروف بوده اند افزود:تلفیق این خصائل انسانی با آیین مسلمانی از ورزش باستانی ایرانیان ،مکتبی معنوی درورزش ساخته است.

کامیاب ورزش را بهترین راه برای انتقال وصدور مفاهیم ورزشی دانست و افزود:اینکه امروز ضرب و زنگ مرشد و نوای یا علی در دهها کشور دنیا طنین انداز شده نشان از ضریب نفوذ فرهنگی از طریق ورزش دارد.

وی مهمترین بخش مساله فرهنگ و ورزش  در کشور، را جنگ نرم و تهاجم فرهنگی علیه نسل جوان عنوان کرد و گفت:بهترین راه واکسیناسیون نسل جوان در مقابل چنین تهاجماتی که منتج به هویت گریزی نسل آینده ساز کشور می شود توسعه ورزش های همگانی ،خصوصا ورزشی هایی است که ریشه در فرهنگ و تمدن ما دارند است .

مدیرکل ورزش و جوانان استان فارس  با بیان اینکه در 4 سال گذشته چندین زورخانه  در شهرستان های استان فارس احداث شده و به بهره برداری رسیده است از تصمیم این اداره برای ساخت یک زورخانه بزرگ بین المللی در مجموعه ورزشی پارس شیراز خبر داد و افزود:علمیات احداث این پروزه بین المللی سال اینده آغاز خواهد شد.

کامیاب افزود: با غنا و زیبایی زورخانه ها  و آیین های پهلوانی و همچنین برنامه ریزی برای توسعه این اماکن  ورزشی و تشویق جوانان به روی آوردن به ورزش های باستانی ایران می توان آینده خوبی را برای نسل جوان رقم زد.

دبیر شورای عالی ورزش استان فارس درادامه ورزش را یک صنعت دانست و با دعوت از فعالان اقتصادی و صنعتی برای حضور در عرصه ورزش گفت:درشهر شیراز حدود هزار واحد صنعتی وجود دارد که اگر این واحد هابه صورت برنامه ریزی شده و هزینه اندکی وارد میدان ورزش شوند آنگاه کارهای بزرگی در این استان انجام می پذیرد.

کامیاب یکی از بزرگترین مشکلاتی که اکنون ورزش باستانی و زورخانه ها با آن درگیر است را  مشکلات مالی دانست  و افزود باید با برنامه ریزی و کمک های نهاد های مردمی خون تازه ای در رگ های زورخانه ها جاری شود تا بتواند باری دیگر رونق سابق خود را به عنوان یک نهاد فرهنگی اجتماعی  داشته باشد.

انتهای پیام /  101
1178 کلیک ها  دوشنبه, 19 آذر 1397 12:34
این مورد را ارزیابی کنید
(1 رای)

نظر دادن

لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «راستین آنلاین» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

بالا