سرهنگ علی نیکنفس با بیان اینکه امسال نزدیک به 43 درصد پروندههای پلیس فتا مربوط به شبکه اجتماعی تلگرام بوده است، گفت: این پروندهها مربوط به مزاحمتهای آنلاین، هتک حرمت و هک شدن حسابهای تلگرام افراد بوده است.
وی کلاهبرداریها در شبکه اجتماعی تلگرام را مبتنی برشگرد تبلیغ عنوان کرد و افزود: تبلیغات درباره کسب و کارهای اینترنتی باید دارای نماد اعتماد الکترونیک باشد که متأسفانه بسیاری از هموطنان به آن توجه نمیکنند، یا به خوبی در این باره اطلاعرسانی نشده است.
سرهنگ نیک نفس با اشاره به لینک تبلیغاتی که فرد را به صفحه یا سایت دیگری هدایت میکند، گفت: اکثر این تبلیغات به سایتهایی لینک میشود که هیچ تعهد و اعتباری ندارد.
رئیس مرکز تشخیص و پیشگیری پلیس فتا تصریح کرد: هموطنان توجه کنند بیشتر اجناس تبلیغی در کانالهای شبکههای اجتماعی، بیکیفیت است و یا با تبلیغ اعلام شده منطبق نیست؛ افراد با پرداخت پول زیاد، کالای بیکیفیت دریافت میکنند.
وی با بیان اینکه تبلیغ کالاهای قاچاق در شبکههای اجتماعی زیاد است، گفت: برخی از این خریدها مجرمانه است و خطرات گوناگونی در پی دارد.
سرهنگ نیکنفس افزود: مدیران کانالها نباید هر تبلیغی را منتشر کنند، زیرا مدیریت کانال به عهده آنهاست و در صورتی که با این تبلیغ، جرمی اتفاق بیفتد این افراد مسئول هستند.
رئیس مرکز تشخیص و پیشگیری پلیس فتا با بیان اینکه در بررسی انجام شده کمتر از دو دهم درصد شکایات و انتقادات کسب و کارهای آنلاین مربوط به سایتهای دارای نماد اعتماد الکترونیک بوده، افزود: از حدود 850 مورد گزارشهای دریافتی، بیشتر شکایات مربوط به سایتهایی است که نماد اعتماد الکترونیکی ندارند.