پیش‌نشست همایش بین‌المللی دیپلماسی نوروز در شیراز برگزار شد

پیش‌نشست همایش بین‌المللی دیپلماسی نوروز در شیراز برگزار شد.

منصوره خسروبیگ راستین آنلاین :این رویداد علمی و فرهنگی به همت اندیشکده مطالعات راهبردی کریمه و دانشگاه علوم پزشکی شیراز و باحضور دانشجویان و نخبگان فرهنگی هنری و اصحاب رسانه و سخنرانی اساتید حوزه تاریخ فرهنگ و تمدن ایرانی اسلامی در شیراز جنت فراز برگزار شد.

در پیش‌نشست همایش بین‌المللی دیپلماسی نوروز در شیراز، دکتر امین‌رضا نوشین، دکتر مجتبی اشرافی و سیده ثنا رضوی به ارائه سخنرانی پرداختند.
امین رضا نوشین، حافظ پژوه و استاد تاریخ هنر دانشگاه‌های شیراز با تبیین ریشه‌های اسطوره‌ای فرهنگ ایرانی و جشن نوروز، مفاهیم تجدید حیات طبیعت و نو شدن جان در کهن‌الگوهای ایرانی را برشمرده و رابطه ماه فروردین با جشن‌های نوروز‌گان را زنده و پاینده دانست.
این استاد دانشگاه متذکر شد که اگرچه امروزه نگاه ما به اسطوره‌ها، نگاهی زائد، نمایشی و فانتزی است، اما این انگاره‌های ذهنی در بطن زندگی ایران باستان بوده و ایرانیان با این مفاهیم می‌زیسته‌اند و قوام زندگی انسان ایرانی به همین فرهنگشان بوده است. انسان ایرانی و حتی انسان یونانی که هم عصر و از لحاظ فرهنگی هم‌عرض بودند، اسطوره‌ها و خدایان را مراحل درونی انسان و ارتقاء مدارج انسانی می‌دانستند که در عصر مدرن و پست مدرن تضعیف شده است. امروزه برای حفظ هویت ایرانی، بایستی عناصر هویتی مثل نوروز را تقویت کرده، زنده نگاه داشت و در متن زندگی گنجاند و این نه تنها برای انسان ایرانی حائذ اهمیت است بلکه برای پهنه فرهنگی نجد ایران قابل توجه و مهم است.
در ادامه‌ی پیش نشست همایش بین‌المللی دیپلماسی نوروز، دکتر مجتبی اشرافی، دبیر نشست و استاد دانشگاه، فرهنگ را در قامت یک کل پیچیده و به عنوان عامل پیوندگر میان ملت‌ها و دولت‌ها، عنصری تعیین کننده دانسته و خاطر نشان کرد جایگاه فرهنگ در دیپلماسی عمومی و گسترش فهم مشترک و بسط علایق انسانی و اخلاقی و نوع دوستی در ابناء بشر و فارغ از حکومت و مرز جغرافیایی، مشخص و مهم می‌شود. در این نگاه، نوروز به عنوان یک انگاره هویتی فراسرزمینی در نجد ایران و پهنه‌ی سرزمینی فرهنگ ایرانی، در قامت یک کلیت و انگاره‌ی سرمایه‌ای و هویتی می‌تواند گفتمان و غایتی موثر برای ارتقاء امنیت و افزایش اعتبار توسعه و درنهایت تقویت صلح و مودت و دوستی را در منطقه پرحادثه‌ی آسیای غربی و خاورمیانه محقق نماید.

در بخش دیگری از این نشست، خانم دکتر سیده ثنا رضوی، اهل کشور هندوستان، آداب و رسوم نوروزی اهالی کشمیر هندوستان را بسیار شبیه به آداب نوروزی ایرانیان دانسته و این موضوع را به عنوان یکی از موثرترین عناصر هویتی در کشورهای حوزه فرهنگی نوروز دانسته و تاکید کرد که نکوداشت نوروز، مورد خواست عمومی اکثریت اهالی کشمیر در شبه‌قاره هندوستان می‌باشد.

این برنامه فرهنگی با بداهه‌نویسی و خطاطی استاد روح‌الله محرری و استاد مریم همایونی با خط خوشنویسی اشعار نوروزی حافظ و سعدی و اسماء مبارکه و … و با هنرمندی استاد حسن ایمن و استاد مهدی لرپور در بداهه نوازی تار و تنبک و اجرای دکتر احمد مومنی همراه بود.

شایان ذکر است که چهارمین دوره همایش بین‌المللی دیپلماسی نوروز و اهداء نشان نوروز، در ۱۹ اسفندماه سال جاری در تهران برگزار خواهد شد.

انتهای پیام /  108
90 کلیک ها  چهارشنبه, 16 اسفند 1402 07:14
این مورد را ارزیابی کنید
(1 رای)

نظر دادن

لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «راستین آنلاین» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

بالا