توجه بیشتر به تحقیق و پژوهش‌های کاربردی

توجه بیشتر به تحقیق و پژوهش‌های کاربردی
   
توجه بیشتر به تحقیق و پژوهش‌های کاربردی |||| ||||

 نماینده ولی فقیه در استان فارس با بیان اینکه نباید تمرکز کار صرفا بر انجام تحقیقات بنیادی باشد، بر لزوم توجه بیشتر به انجام تحقیق و پژوهش‌های کاربردی را مورد تاکید قرار داد.


منصوره خسروبیگ/  راستین آنلاین: آیت‌الله لطف‌الله دژکام یکشنبه چهارم دی در مراسم گرامیداشت هفته پژوهش و در جمع شماری از پژوهشگران، ضمن بیان اینکه فعالان حوزه پژوهش مایه افتخار جامعه ایرانی هستند، تلاش‌های انجام شده در این زمینه را ارزشمند دانست.


امام جمعه شیراز با اشاره به اینکه اقدامات جدیدی شروع شده است که امیدواریم به نتیجه مطلوب برسد، گفت: پژوهش از مباحث گسترده است و از این چهت که نیروهای متخصص و پژوهشگران ما متناسب با ظرفیت استان فارس کارهای خوبی را انجام می‌دهند، افتخار می‌کنیم.

او ضمن بیان اینکه باید حجم مقالات بنیادی نسبت به کاربردی مشخص باشد، گفت: ما در ابتدا باید این نکته را در نظر بگیریم که صرفا نباید به تحقیقات بنیادی بپردازیم؛ بلکه باید تحقیقات کاربردی را نیز افزایش دهیم، چون نیاز جامعه ما به این نوع پژوهش‌ها است؛ یعنی نهایتا اگر می‌خواهیم خدمتی به مردم داشته باشیم، نیازمند پژوهش‌های کاربردی هستیم.


نماینده ولی فقیه در فارس همچنین گفت: از جهت دیگر ضرورت پژوهش در مسائل بنیادی را نیز نباید فراموش کنیم و باید روی آن کار کنیم. حتی به نظر بنده حتما باید قبل از شروع کار پژوهشی، کارگاه های آموزشی برای اینکه پژوهشگران کاملا متوجه مسائل در آن قسمت شوند شکل گیرد.


آیت‌الله دژکام اضافه کرد: یک بخش این‌ست که ما باید بتوانیم ارتباط مباحث فرهنگی و فلسفی را با نتایج پژوهش‌های خود، مشخص کنیم؛ پژوهشگر وقتی یک پژوهش کاربردی را آغاز می‌کند، پیش‌فرض‌هایی که در تحقیقات بنیادی باید پاسخ دقیق آنها مشخص باشد را برای خود در نظر می‌گیرد. به تعبیر تمدن رقیب، پارادایم‌های فلسفی باید مشخص باشد، گاهی آنقدر این‌ها را مسلم فرض می‌کنیم که خیال می‌شود نیاز به تحقیق صحیح ندارد در حالیکه همین می‌تواند موضوع پژوهش مستقل باشد.


او گفت: ما چون پایه و مبانی پژوهش را از تمدن رقیب گرفته‌ایم و تغییر نداده‌ایم، برخی می گویند پژوهش‌های ما باعث تقویت تمدن رقیب می‌شود و کاری به ایران ندارد؛ ما در بستر رئالیسم می‌خواهیم صدرایی فکر کنیم، برخلاف تمدن رقیب که دکارتی فکر می‌کند.


آیت‌الله دژکام با تاکید براینکه باید فضای کار پژوهش بنیادی برای تبیین پارادایم‌ها باز شود اگرنه در آینده همیشه زیر مجموعه غرب خواهیم بود، گفت: بالاخره وقتی مبانی را از آنها بگیریم در زمین آنها بازی می‌کنیم، اما زمین بازی را می‌توان عوض کرد و این یک کار بنیادی عمیق نیاز دارد که انشاالله عزیزان شروع کنند به جای خوبی خواهیم رسید. 


این استاد دانشگاه خاطرنشان کرد: پشت حرف از نظر منطق علمی باید ‌چنان قوی باشد تا بخش اجرا را مجبور به کار کنیم. پس نیاز است با همدیگر همکاری کنیم. اگر کمک ندهید و حرف عالمانه زده نشود، حرف غیر عالمانه زده خواهد شد و کشور زمین می‌ماند. متاسفانه کسانی که قدر دانش و علم را ندانسته‌اند این کار را هزینه اضافه می‌دانند.
نماینده ولی فقیه در فارس با بیان اینکه امیرالمومنین علی(ع) فرمود "العلم سلطان"، گفت: پس زور دست علم و دانش است به شرط اینکه همه جامعه ما این راه حل منحصر به فرد را بپذیرند و همه به هم کمک دهند تا به نتایج مطلوب برسیم.
آیت‌الله دژکام ابراز امیدواری کرد که سال آینده در هفته پژوهش، مرکز تحقیقات یک استراتژی در زمینه اینکه چه پژوهش‌هایی، چگونه و برای چه اهدافی شکل می‌گیرد در بحث بنیادی و کاربردی به تفکیک، انجام دهد.

انتهای پیام /  108
152 کلیک ها  یکشنبه, 04 دی 1401 18:33
این مورد را ارزیابی کنید
(1 رای)

نظر دادن

لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «راستین آنلاین» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

بالا