این در شرایطی است که زیرساخت های این شهر جوابگوی جمعیت ساکن در آن نیست .بر اساس پیش بینی کارشناسان، این شهر در سه تا چهار سال آینده بیشترین جمعیت استان فارس را بعد از کلانشهر شیراز در خود جای خواهد داد و این درحالی است که صدرا از نظر امکانات کم برخوردار محسوب می شود.
درکنار تمام مشکلاتی که ساکنین این شهر با آن دست و پنجه نرم می کنند ،وجود تنها یک راه مواصلاتی به سمت شیراز و عبور و مرور مداوم اهالی صدرا به دلیل شاغل بودن در شیراز، باعث شده در طول شبانه روز این مسیر چندین بار در ساعات اوج ترافیک کاملاً مسدود شود و تردد به سختی در آن جریان داشته باشد که در مواقع بحران می تواند فاجعه آفرین باشد.
تسریع در توسعه راههای مختلف مواصلاتی و ایجاد شبکه ی گسترده و درعین حال به روز حمل و نقل در این شهر در حالی لازم و ضروری به نظرمی رسد که دردیماه 1395 مدیرعامل وقت سازمان عمران صدرااز آغاز طرح مطالعاتی ایجاد قطار برقی برای این شهر خبرداده بود.
مهدی خانی درآن زمان درمصاحبه ای که با روزنامه تماشا داشت گفت: «با توجه به عبور ریل راه آهن سراسری شیراز به اصفهان از داخل شهر جدید صدرا، امکان تردد به کل کشور از طریق خطوط ریلی وجود دارد.
خانی با بیان اینکه اگر در ایجاد راه های دسترسی تعامل فی مابین با مالکان و شرکت عمران صدرا برقرار باشد، در این صورت برنامه ها به سرعت وارد فاز عملیاتی و اجرایی می گردد که به عنوان مثال تعریض محور گلستان به صدرا و یا محور دوکوهک به صدرا بخش هایی از آن با اصلاحات همراه می باشد که بخشی از آن در حوزه استان انجام می شود و بخشی از آن با همکاری ساکنان قابل حل است.
خانی در آن زمان از انجام مذاکراتی امیدوارکننده با شرکت های اسپانیایی در زمینه ایجاد راه های دسترسی برای این شهر خبرداده بود.
وعده رسیدن مترو به صدرا
درحالیکه حیدراسکندرپورشهردارشیرازاز آغاز قریب الوقع عملیات اجرایی پروژه خط سه قطار شهری شیراز خبر می دهد ،سیدمحمدعلی افشانی ،اسفندماه گذشته از صدور دستور اتصال قطار شهری به صدرا خبرداد.
افشانی که درآن زمان معاون توسعه عمران شهری و روستایی وزارت کشور بود،افزود:دولت در سال 97 و براساس تبصره ماده ۵ حدود پنج هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان بودجه برای حمل و نقل عمومی مصوب کرده است که ۵۰ درصد از این بودجه باید در زمینه مترو هزینه شود.
وی افزود:سهم شیراز از این بودجه ۵۰۰ میلیارد تومان است.
این در حالی است که جمشید نور صالحی معاون وزیر مسکن و شهرسازی در دولت دهم نیز دراولین روز از دی ماه 1388 در شیراز گفته بود:« اخذ پیگیری تکمیل زیرساختهای شهر جدید صدرا و اتصال آن به مادر شهر شیراز از طریق مترو از برنامه هایی بوده که در سفر هیئت دولت به استان فارس تصویب خواهد شد.»
نورصالحی خاطرنشان کرده بود که «در سومین سفر هیئت دولت به استان فارس از محل یارانه ها برای احداث تصفیه خانه فاضلاب و اجرای مطالعات مترو شهر صدراهمچنین برخی زیرساختهای دیگر اعتباراتی اختصاص داده خواهد شد.»
اتفاقی که با گذشت نزدیک به ده سال از اعلام آن هنوز شواهدی مبنی براجرایی شدن آن مشاهده نشده است!
درچنین شرایطی است که اسماعیل تباداراستاندارفارس خبرازانجام مطالعات لازم برای آغاز عملیات جاده اصلی صدرا به باجگاه ،مشخص شدن پیمانکار این پروژه و آغاز عملیات اجرایی آن در روز عید فطر می دهد.
حدود 30 سال از نخستین روزهای ایجاد شهر جدید صدرا میگذرد، شهری که قرار بود سرریز جمعیت کلانشهر شیراز را در خود جای دهد، اما حالا این شهر در حال تبدیلشدن به یک کلانشهر است و روزبهروز بر جمعیت آن افزوده میشود.
حقیقتی که می بایست پیش از برای به انزوا کشیده نشدن آن تصمیم گیری می شد.
گرچه به اعتقاد کارشناسان ،بازشدن مسیر ارتباطی این شهر به باجگاه در شمال شهرشیراز می تواند بخشی از مشکلات و تهدیدات احتمالی متوجه این شهر و ساکنین آن را کم کند،اما اینکه احداث این معبر به تنهایی می تواند حلال مشکلات شهر صدراباشد یا خیر سئوالی است که شاید گذشت زمان آنهم در کوتاه مدت پاسخی مناسب برای آن داشته باشد.