اخبار کوتاه جهاد کشاورزی فارس

اخبار کوتاه جهاد کشاورزی فارس
   
اخبار کوتاه جهاد کشاورزی فارس |||| ||||

اخبار جهاد کشاورزی را با ما دنبال کنید .

برداشت ذرت دانه‌ای از مزارع داراب آغاز شد 

به گزارش راستین آنلاین سرپرست مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان داراب گفت: برداشت مکانیزه ذرت دانه ای در 4 هزار هکتار از مزارع داراب از دهه اول آذر ماه آغاز شده و تا نیمه دی ماه ادامه خواهد داشت.
 حبیب اله فتحی ابراز کرد: در سال جاری 5 هزار هکتار از اراضی شهرستان زیر کشت این محصول رفته است که هزار هکتار آن به صورت علوفه ای برداشت و 4 هزار هکتار نیز بصورت دانه ای برداشت می شود.
 معاون سازمان جهاد کشاورزی استان فارس تصریح کرد: پیش بینی می‌شود بیش از 35 هزار تن محصول از مزارع ذرت شهرستان برداشت و روانه مراکز خرید شود.
فتحی افزود: محصول تولیدی کشاورزان توسط 10 واحد ذرت خشک کنی، در بخش های مختلف شهرستان تحویل گرفته خواهد شد.
به گفته وی؛ بیشتر اراضی زیر کشت ذرت داراب، در بخش های فسارود، مرکزی و فورگ قرار دارد.
 
قرارداد واگذاری ۱۷هکتار از اراضی زراعی در سرچهان لغو شد 
مدیر جهاد کشاورزی شهرستان سرچهان گفت: بر اساس رای هیأت نظارت ماده ۳۳، قرارداد واگذاری ۱۷هکتار از اراضی کشاورزی در این شهرستان لغو شد.
 علی موسی پور جشنی افزود: این اراضی در سال ۱۳۹۰ برای اجرای طرح کاشی و سرامیک واقع در پلاک ۵۱۵.۲ مشهور به کره ای واگذار شده بود.
به گفته وی؛ با توجه به بازدید های عوامل نظارتی و اینکه طرح مذکور فاقد پیشرفت فیزیکی بوده؛ هیأت نظارت ماده ۳۳ اقدام به فسخ قرارداد واگذاری نموده است. 
موسی پور جشنی تصریح کرد: بر اساس قانون اصلاح ماده ۳۳ اصلاحی قانون حفاظت و بهره برداری از جنگل ها و مراتع، افرادی که زمین های کشاورزی برای اجرای طرح به آنها واگذار شده در صورتی که اقدام به اجرای عملیات ننمایند و طرح پیشرفت فیزیکی مطلوبی نداشته باشد، واگذاری آنها لغو خواهد شد.
 
سومین مرحله برداشت کاسنی در مرودشت آغاز شد
 مدیر جهاد کشاورزی شهرستان مرودشت گفت: آخرین مرحله برداشت گیاه دارویی کاسنی از سطح سه هکتار اراضی کشاورزی این شهرستان آغاز شده است.
 کاووس همتی با بیان اینکه: کشت این گیاه سه سال پیش انجام شده است، اظهار کرد: برداشت کاسنی هر ساله، طی سه مرحله، در ماه های خرداد، شهریور و آذر ماه انجام می شود.
معاون سازمان جهاد کشاورزی استان فارس با اشاره به اینکه با احتساب سه مرحله برداشت، بالغ بر ۲۰ تن کاسنی تر تولید و به بازار عرضه شده است، افزود: محصول تولیدی به شهرستان‌های شیراز، برازجان، میمند و اصفهان ارسال می‌شود.
وی بیان کرد: در مرحله اول برگ و شاخسار، مرحله دوم علاوه بر برگ و شاخسار، بذر گیاه و در مرحله آخرنیز باقیمانده گیاه و میزان کمی نیز بذر برداشت می شود.
 این مقام مسئول با اذعان به اینکه گیاه مزبور نسبت به شوري و کم آبی مقاوم است، ابراز کرد: این گیاه می تواند جايگزین مناسبي در الگوي كشت جدید در منطقه برای محصولات پر آب باشد.
 همتی با بیان اینکه هزينه كاشت اين گياه پايين است و از بازار مصرف مناسبي هم برخوردار است، اضافه کرد: كاشت اين گياه، سود آور و دارای توجیه اقتصادی است و کشت آن در اراضي درجه دو که از حاصلخیری کمتری برخوردار هستند، توصیه می شود.
 
کاشت مکانیزه پیاز برای اولین بار در خنج 
مدیر جهاد کشاورزی شهرستان خنج گفت: کاشت پیاز به روش مکانیزه برای اولین بار در این شهرستان در یک مزرعه الگویی در سطح 5 هکتار انجام شد. 
علی علی پور تصریح کرد: عملیات کاشت مزرعه مذکور در اوایل آذر با دستگاه نشاکار پیازصورت گرفته که در هر هکتار بیش از 400 هزار نشا استفاده شده است.
این مقام مسئول به اشاره به مزایای استفاده از روش مکانیزه در کاهش مصرف آب، بذر و زمان بیان کرد: ایجاد تراکم مناسب بوته، یکنواختی اندازه بوته ها، زود رسی محصول، مصرف بهینه ی آب، کاهش هزینه ی نیروی انسانی و ... از مزایای این روش بوده که در افزایش تولید در واحد سطح موثر است.
به گفته وی؛ قبل از استفاده از این روش، کشت پیاز در این شهرستان به صورت سنتی بوده که نسبت به روش مکانیزه بسیار زمان بر و پرهزینه است.
علی پور بیان کرد: با توجه به اینکه به طور میانگین سالانه قریب به 40 هکتار پیاز در این شهرستان کشت می شود امیدواریم با اولین تجربه در کشت مکانیزه پیاز موفق بوده و شاهد افزایش کشت این محصول باشیم.
 
گلخانه های ارسنجان هوشمند می شوند
 
مدیر جهاد کشاورزی شهرستان ارسنجان از پیگیری برای استفاده از سیستم های هوشمند در گلخانه های بزرگ مقیاس این شهرستان خبر داد و گفت: برای خرید و راه اندازی تجهیزات اتوماسیون و هوشمند سازی گلخانه ها، تسهیلات کم بهره از محل اعتبارات خط ویژه مکانیزاسیون پرداخت می شود. 
 سیدناصر حسینی خرمی با بیان اینکه سنجش عوامل محیطی مانند دما، نور و رطوبت یکی از مهمترین چالش‌های مدیریت گلخانه است، تصریح کرد: کاهش هزینه تولید و هزینه کارگری تا ۶۰ درصد ، افزایش بهره وری تا ۴۰ درصد و ایجاد بانک اطلاعات داده از جمله مزایای اجرای این طرح است.
وی افزود: تسهیلات اتوماسیون و هوشمند سازی گلخانه ها، با نرخ سود ۱۵ درصد و بازپرداخت ۵ ساله به گلخانه های بزرگ مقیاس که دارای پروانه بهره برداری هستند اختصاص می یابد. 
 به گفته وی متقاضیان استفاده از تسهیلات مذکور، می توانند ضمن مراجعه به واحد مکانیزاسیون کشاورزی این مدیریت و کسب اطلاعات بیشتر، نسبت به ثبت نام در سامانه سیتا به آدرسhttps://cita.maj.ir اقدام کنید.

با حضور جانشین رئیس سازمان جهادکشاورزی فارس

طرح "نسخه‌نویسی الکترونیکی کلینیک‌های گیاه‌پزشکی" در نی‌ریز افتتاح شد
مدیر جهادکشاورزی شهرستان نی‌ریز گفت: با هدف دستیابی به محصول کشاورزی سالم و ساماندهی مصرف سموم در تولید محصولات زراعی و باغی؛ طرح نسخه‌نویسی الکترونیکی کلینیک‌های گیاه‌پزشکی با حضور فرهاد شریفی جانشین رئیس سازمان جهادکشاورزی فارس در محل کلینیک زرین‌برگ این شهرستان افتتاح شد.
 علیرضا بصیری تصریح‌کرد: در این طرح با محوریت حفظ امنیت زنجیره غذایی، کلینیک‌های گیاه‌پزشکی بر اساس یافته‌های تجربی و نتایج آزمایشگاهی، نسبت به شناسایی آفت یا بیماری اقدام و سموم مورد نیاز را تجویز می‌کنند.
به‌گفته وی؛ با آغاز طرح نسخه نویسی الکترونیکی، بر فرایند تولید تا مصرف سموم اعم از وارداتی یا تولید داخل نیز نظارت و همچنین به‌تدریج، فروش و عرضه آزاد سموم ممنوع خواهد شد.
این مقام مسئول اظهارکرد: در حال حاظر شبکه تولید، توزیع و کنترل فروش سموم نباتی، با دشواری‌هایی روبروست که این طرح با تکیه بر تجویز سموم مناسب به تسهیل این فرایند کمک‌می‌کند.
بصیری تاکیدکرد: براي استفاده بيشتر از ظرفيت‌ کلينيک‌هاي گياه‌پزشکي و تعامل کشاورزان با متخصصان امر در راستاي مبارزه صحيح با آفات گياهي، بايد اين مهم در بين بهره‌برداران، بیش از پیش فرهنگ‌سازي شود.
مدیر جهادکشاورزی شهرستان نی‌ریز یادآورشد: کلینیک گیاهپزشکی زرین برگ شهرستان نی¬ریز در سال 1386 تاسیس و در سال 1393 به زینب حسن‌پور کارشناس ارشد علوم باغبانی واگذارشد که عناوینی چون "استعداد درخشان دانشگاه دولتی ولی عصر رفسنجان و مدیر نمونه " کنترل‌کیفی محصولات کشاورزی" سال 1398 استان فارس را در کارنامه خود دارد.
سحر قره¬چاهی کارشناس علوم آب و خاک، فرزانه ایزدطلب کارشناس گیاه‌پزشکی، نجمه حسن‌پور دکترای علوم باغبانی، شهرام زارع دوبانی کارشناس ارشد گیاهان دارویی و مهرداد نوروزی کارشناس ارشد باغبانی از دیگر اعضای این کلینیک هستند.
 
 
انتهای پیام /  منصوره خسروبیگ
2987 کلیک ها  دوشنبه, 15 آذر 1400 19:38
این مورد را ارزیابی کنید
(1 رای)

نظر دادن

لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «راستین آنلاین» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

بالا