اخبار کوتاه جهاد کشاورزی فارس

اخبار کوتاه جهاد کشاورزی فارس
   
اخبار کوتاه جهاد کشاورزی فارس |||| ||||

اخبار جهاد کشاورزی شهرستان ها را با ما دنبال کنید .

کشت گندم در مرودشت آغاز شد

کارشناس زراعت مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان مرودشت از آغاز کشت محصول استراتژیک گندم در قطب تولید این محصول در استان فارس خبر داد.
به گزارش راستینآنلاین  غلامعلی بوذرجمهر اظهار کرد: کشت از پانزدهم آبان آغاز و معمولا تا اواخر آذر ماه ادامه دارد.
این کارشناس با تاکید بر استفاده از بذور گواهی شده ابراز کرد: ۳۵کارگزاری در مناطق مختلف مسئولیت توزیع بذور گواهی شده را برعهده دارند.
 به گفته بوذرجمهر ؛ ارقام، سیروان، چمران 2، طلایی، برات، ترابی، تیرگان، بهاران، مهرگان و غیره ارقام‌ موجود و مناسب کشت در این شهرستان هستند که به اندازه کافی در دسترس متقاضیان قرار گرفته است.
او بیان کرد: مقاومت به خشکی آخر فصل، دوره رشد کوتاه تر، متحمل به بیماری زنگ زرد و غیره از خصوصیات بارز این ارقام است.
این کارشناس در خصوص استفاده بهینه از بذور یادآور شد: بهترین تراکم ۳۵۰ تا ۴۵۰ متر مربع است که با توجه به وزن هزار دانه ۴۰ گرمی گندم با مصرف ۲۰۰ کیلوگرم بذر در هکتارمحقق خواهد شد.
وی با اذعان بر اینکه کشت های مسطح تقریبا منسوخ شده هستند، ابراز کرد: بهره برداران به منظور استفاده بهینه از نهاده ها حتی الامکان از کشت مسطح خودداری کرده و استفاده از دستگاه کشت بر روی پشته های بلند را در دستور کار خود قرار دهند.
 
برای اولین بار در فارس ؛
بزرگترین سایت تولید کمپوست توسط بانوان در مرودشت به بهره برداری رسید
مدیر جهاد کشاورزی شهرستان مرودشت از تولید چهار تن کمپوست توسط بانوان عضو صندوق های خرد زنان در روستای محمد آباد از توابع این شهرستان خبر داد و گفت: این سایت بزرگترین سایت تولید کمپوست توسط بانوان در سطح استان است.
 کاووس همتی با بیان اینکه سایت مذکور از دو ماه قبل فعالیت خود را آغاز کرده است، تصریح کرد: با آموزش های ارائه شده توسط اداره آموزش و ترویج و نظارت های مستمر در حال حاضر کمپوست آماده توزیع و ارائه به بازارشده است.
معاون‌ رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان فارس با اشاره به اینکه در این طرح برای بیش از ۱۵۰ نفر آموزش های حضوری و مجازی ارایه شده است، اظهار کرد: در این طرح از ترکیب کود حیوانی، ضایعات شیرین بیان و پسماندهای خانگی در منازل استفاده شده است که علاوه بر کاهش مصرف کودهای شیمیایی اشتغال زایی بانوان را در پی داشته است.
این مقام مسئول با تاکید بر اینکه تولید کمپوست توسط بانوان در راستای اجرای طرح ملی تولید کمپوست صورت گرفته است، ابراز کرد: مقداری از کمپوست تولیدی به منظور استفاده در باغچه های محصول سالم طرح بهبود تغذیه جامعه زنان روستایی و طرح زنجیره توسعه گیاهان دارویی توزیع می شود و مابقی به فروش می رسد.
همتی با اشاره به توانمندی زنان روستایی شهرستان مرودشت در زمینه های مختلف یادآورشد: بانوان روستایی در این شهرستان علاوه بر تولید کمپوست با طرح‌ها و ایده‌هایی خلاقانه در حوزه‌های، تولید رب گوجه فرنگی، رب انار، انواع ترشیجات و شوریجات، تولید و یسته بندی انواع دم نوش های گیاهی، سبزی های خشک وغیره در ایجاد کسب و کارهای خانگی فعال هستند.
 
 
آغاز برداشت عسل در کازرون
مدیر جهاد کشاورزی شهرستان کازرون گفت: برداشت عسل تابستانه از 430 زنبورستان این شهرستان آغاز شده است.
حمید رشیدی افزود: این شهرستان با دارا بودن 110 هزار کلنی مدرن و تولید 1090 تن عسل رتبه دوم تولید عسل در استان فارس را به خود اختصاص داده است.
این مقام مسئول اظهار کرد: عسل تولید شده در کازرون به دلیل تنوع گیاهی، مراتع و دشت هایی با درختان کنار از کیفیت و مرغوبیت بالایی برخوردار است و این پتانسیل برای بیش از 1300 نفر در این شهرستان اشتغال زایی ایجاد کرده است.
رشیدی اضافه کرد: علاوه بر تولید عسل، سالانه 11 هزارو 650 کیلوگرم ژل رویال، موم و بره موم از کلونی ها‌ی زنبور عسل در شهرستان کازرون تولید می‌شود که در تولید محصولات آرایشی و بهداشتی و دارو‌ها استفاده می‌شود.
مدیر جهاد کشاورزی شهرستان کازرون با اشاره به اینکه به خاطر نبود واحدهای بسته‌بندی و زنجیره تولید قسمت عمده محصول زنبورداران این شهرستان به صورت فله‌ای به سایر استان ها صادر و در بازار عرضه می‌شود، تصریح کرد: جهاد کشاورزی از سرمایه‌گذاران برای فرآوری و بسته‌بندی عسل با صدور مجوز و پرداخت تسهیلات حمایت می‌کند.
 
 
تولید روزانه 100تن شیر در شهرستان کازرون 
مدیر جهاد کشاورزی کازرون گفت: 9 واحد صنعتی گاو شیری و 3000 واحد گاوداری سنتی شیری در این شهرستان فعالیت دارند که روزانه حدود 100تن شیر خام را تولید و روانه بازار مصرف می‌کنند.
حمید رشیدی تصریح کرد: این تعداد گاوداری با 24هزار راس دام سنگین زمینه اشتغال برای .... نفر را در شهرستان فراهم کرده است.
این مقام مسئول با اشاره به اینکه شهرستان کازرون با تولید سالانه 35 هزار تن شیر خام، پنج درصد تولید استان فارس را به خود اختصاص داده است اظهار کرد: 70 درصد تولید شیر کازرون به مصرف داخل شهرستان می‌رسد و مازاد آن به شهرهای دیگر فرستاده می‌شود.
 رشیدی افزود: شرایط آب و هوایی مناسب، منابع علوفه‌ای مطلوب و پرورش دهندگان با تجربه و علاقمند، سبب کیفیت برتر شیر و لبنیات تولیدی این شهرستان شده است. 
مدیر جهاد کشاورزی شهرستان کازرون گفت: تقویت سیستم ایمنی بدن ،تقویت و استحکام استخوانها و پیشگیری از بیماریهای قلبی و عروقی و سرطان از خواص بی نظیر شیر به شمار می رود.
انتهای پیام /  منصوره خسروبیگ
482 کلیک ها  یکشنبه, 16 آبان 1400 20:00
این مورد را ارزیابی کنید
(1 رای)

نظر دادن

لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «راستین آنلاین» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

بالا