به گزارش راستین آنلاین محمد فیاضپور پنجشنبه ۱۷ تیرماه در دومین روز از سومین همایش ملی هویت کودکان ایران اسلامی در دوره پیش دبستانی در شیراز گفت: میراثهای فرهنگی مذهبی ، میزان دلبستگی به نمادهای اسلامی به مانند پوشش اسلامی، احساس رضایت و غرور از مسلمان بودن ، برداشت فرد از مسلمان بودن خویش و میزان انس با قران از شاخصههای اصلی سنجش هویت دینی و اسلامی افراد جامعه است.
معاون آموزش ابتدایی آموزش و پرورش فارس افزود: در بعد هویت ملی و ایرانی نیز به شاخصهای چون میزان توجه به میراث فرهنگی، علاقه مندی به مشاهیر دانشمندان و آثار مکتوب، میزان اعتقاد به نمادهای ملی مانند پرچم و میزان اعتقاد به سنتهای ملی مانند نوروز باید مورد توجه قرار گیرد و برنامه ریزی لازم برای آموزشهای لازم این شاخصها انجام شود.
فیاض پور همچنین اضافه کرد: میزان توجه به حال و آینده کشور و آمادگی برای دفاع از کشور و میزان وفاداری ملی نیز از دیگر شاخصهای سنجش هویت ملی است.
او خاطرنشان کرد: ایجاد کارگروههای در سطح اداره کل، رونمایی از پوستر همایش با حضور معاون وزارت، برگزاری وبینارهای کشوری و استانی و توجیه مسئولان و کارشناسان دوره ابتدایی، برگزارهای کارگاههای مختلف برای توجیه افراد ، تشکیل جلسه با حامیان همایش و ادارات و نهادهای مختلف و جلسه خاص با کانون پرورش فکری کودک و نوجوان از جمله اقداماتی بود که در سطح استان برای برگزاری این همایش انجام شد.
معاون آموزش ابتدایی آموزش و پرورش فارس بیان کرد: با توجه به فرصت اندکی که در اختیار داشتیم اما استقبال از این همایش چشمگیر بود، بطوری که در مقالات علمی ۴۹۹ مقاله به دبیرخانه همایش رسید.
فیاضپور افزود: در فرایند داوری از این مجموعه مقالات علمی حدود ۵۰ اثر انتخاب شد که ۲۲ اثر بصورت شفاهی و ۲۸ مقاله بصورت پوستر در این همایش ارائه و پس از همایش نشر داده خواهد شد و برای داوری مقالات علمی از دانشگاههای مختلف کشور کمک گرفتیم.
دبیر اجرایی سومین همایش ملی هویت کودکان ایران اسلامی گفت: در مجموع ۶۳۸ اثر هنری ادبی به این همایش ارسال شد که به تفکیک ۲۳۳ اثر در حوزه قصه نویسی، ۱۶۰ اثر قصه گویی، ۳۲۲ اثر فیلم کوتاه ، ۱۱ اثر قصه خوانی و ۲۲ در انیمیشن و پویا نمایی بوده است.
معاون آموزش ابتدایی آموزش و پرورش فارس با اشاره به اینکه داوری این بخش بر عهده کانون پرورشی فکری بوده است اضافه کرد: در نهایت ۱۰ اثر در قلمرو قصه نویسی، ۱۰ اثر در حوزه قصه خوانی ۵ اثر در بازی بومی محلی، ۵ اثر در بازی رایانه و ۱۰ اثر فیلم کوتاه انتخاب شدند.
فیاضپور گفت: هویت در مواجه با پدیده جهانی شدن معنا و مفهوم عمیق تری پیدا کرده است و فرصتها و تهدیدهای این پدیده باید به طور دقیق در سیستم تعلیم و تربیت مورد بررسی قرار گیرد.