• در همایش ملی خلیج‌فارس و سواحل مکران گفته شد

یکی از اهداف مهم نظام و دولت توسعه سواحل مکران است

یکی از اهداف مهم نظام و دولت توسعه سواحل مکران است
   
یکی از اهداف مهم نظام و دولت توسعه سواحل مکران است |||| ||||

استاندار فارس در همایش ملی خلیج فارس و سواحل مکران با گرامیداشت میلاد امام حسن مجتبی علیه السلام گفت: استان پهناور فارس، مهد تمدن و تاریخ ایران زمین، امروزه در کنار نگینِ زیبای سواحل مکران و خلیج فارس در قاب انگشتری ایران اسلامی میدرخشد. وامید است این همایش بتواند با ایجاد پیوند و ارتباطِ هرچه بهتر و بیشتر بین فارس، خلیج فارس و سواحل زیبای مکران به امنیت و توسعه پایدار و بهره مندی بشریت از این بهشت خدادادی، کمک کند.

 عنایت الله رحیمی افزود : امروز یکی از مهم ترین روزنه های امید به توسعه کشور و گلوگاه حیاتی، منطقه جغرافیایی خلیج فارس است و همچنین در سواحل جنوب کشور، حلقه مفقوده ولی حائز اهمیت و جایگاه راهبردی که در چند سال اخیر خوشبختانه، بیشتر مورد عنایت مسئولان عالی نظام بوده و در اسناد بالادستی نیز مورد توجه قرار گرفته، «سواحل مکران» است ودر همین راستا دو سند بالادستی؛ یعنی، «سیاستهای کلی برنامه ششم توسعه» ابلاغی از جانب مقام معظم رهبری و « برنامه پنج ساله ششم توسعه»، مصوب مجلس شورای اسلامی به ترتیب بر: «توسعه اقتصاد دریایی جنوب کشور در محور چابهار – خرمشهر» با تأکید بر «سواحل مکران» و استقرار و احداث زیرساختهای فرهنگی، رفاهی و نظامی در «سواحل مکران» اشاره مستقیم و تأکید دارد. 
 نماینده عالی دولت در استان فارس خاطر نشان کرد : در همین راستا رئیس جمهور نیز یکی از اهداف مهم نظام و دولت را «توسعه سواحل مکران» می داند و اکنون سواحل مکران از مهمترین کانونهای اقتصادی و ژئوپولتیک منطقه و اهمیت راهبردی آن تا جایی است که از «مکران» به عنوان آینده ایران نام برده می شود زیرا سواحل و دریای مکران، به لحاظ راهبردی بسیار حائز اهمیت است چون از طریق این دریاست که اتصال خلیج فارس و اقیانوس هند امکان پذیر می شود. 
رحیمی با تاکید بر اینکه علاوه بر استان ها و شهرهای ساحلی خلیج فارس یکی از مناطقی که در توسعه و پشتیبانی از زیرساخت های اقتصادی، دفاعی و امنیتی خلیج فارس حائز اهمیت می باشد، «استان پهناور فارس» است اظهار داشت :استان فارس با استعداد عظیم نیروی انسانی اندیشمند و خلاق و ظرفیت های زیرساختی بالقوه و بالعفل می باشد که این مهم نیازمند نگاه ساختارمند و سازمان یافته بلند مدت و مستمر است و بهشتِ زیبای مکران آنگاه پُرجاذبه تر، امن تر و توسعه یافته، خواهد شد که دست در دست استان های نزدیک، همجوار و هم مرز، تمام پتانسیل های سرزمینی و پساسرزمینیِ خود را به کار ببندد.
استاندار فارس گفت: سواحل مکران با موقعیت جغرافیایی و راهبردی، گنجی بی بدیل است و در ترانزیت و تجارت پلی برای تبادل توسعه جنوب و غرب آسیا بلکه شاهراه جنوب به شمال جهان است. سواحل مکران، نقطه تلاقی و آشتی کویر و دریا، دیدنی ترین مناظری است که می تواند هر بیننده ای را به سوی خود دعوت کند.  
رحیمی افزود: تمام این موهبت ها و مزیت ها در سایه «امنیت و توسعه»، جذاب تر، پایدار و مانا خواهد بود و امنیت و توسعه پایدار، مستلزم الزامات و اقداماتی است که انشاءالله در چنین همایش هایی، قطعاً آن الزاماتِ علمی و عملی به گفتگو گذاشته خواهد شد تا زمینه اقدامات عملی، فراهم تر شود گرچه تاکنون هم اقدامات ارزشمندی انجام شده است. 
آیا به باورِ صاحبنظران، یکی از الزاماتِ امنیت و توسعه سواحل مکران، گره خوردن هرچه بهتر و بیشترِ دست اتحاد و ارتباط بین استان های فارس، هرمزگان، کرمان و سیستان و بلوچستان با یکدیگر نیست؟ آیا استان فارس و قابلیت های بسیار ویژه موجود در استان نمی تواند به عنوان استان نقش آفرین در تحقق امنیت و توسعه مکران باشد؟ 
وی تاکید کرد :استان فارس، آماده تر از همیشه دستِ دست اندرکاران این امر مهم و اثربخش را به گرمی می فشارد و در بحث توسعه سواحل مکران بر اساس سیاست های کلان نظام جمهوری اسلامی و برنامه های دولت تدبیر و امید و فرامین مقام معظم رهبری، آماده همکاری همه جانبه است. 
فارس یکی از استان های پهناور کشور، با جمعیتی حدود پنج میلیون نفر با مساحتی بالغ بر 122670 کیلومتر مربع، حدود هفت و نیم درصد از مساحت کل کشور را در بر گرفته و از حیث وسعت، در جایگاه چهارم، است اما از نظر تقسیمات کشوری اولین استان کشور با 36 شهرستان، 93 بخش و 113 شهر است با ترکیبی از قومیت ها، مذاهب، اقلیت و حتی ادیان الهی. مردم مهمان نواز فارس به مردمان عزیز استان های جنوبی کشور علاقه مندند و با هم در تعامل، معامله و مراوده هستند به گونه ای که آمار جنوبی های عزیز مقیم شیراز و مسافرین و گردشگران بازدید کننده از فارس، آماری معنادار است. از طرفی فارس با توجه به موقعیت خاص جغرافیایی و اقلیمی و قرارگیری، به عنوان کریدور عبوری شمال و جنوب کشور، دارای زیرساخت های لازم و پتانسیل های بالقوه و موقعیت مناسب برای توسعه پایدار سواحل مکران است.،رحیمی خاطر نشان کرد :علاوه بر مزیت های عمومی، خوشبختانه فارس به دلیل برخورداری از موقعیت مکانی خاص و دسترسی به منابع انرژی ارزان، نعمتِ معادن متنوع و غنی فلزی و غیرفلزی، فرودگاه بین المللی، نزدیکی به خلیج فارس و سواحل مکران، قابلیت های گردشگری و زیارتی، وجود دانشگاه های بزرگ و صاحبِ نام، فعالیت و پویایی دانشمندانی جوان و خلاق در پارک های علم و فن آوری و وجود زیرساخت های مناسب تجارت الکترونیکی به باغی پُر از غنچه های مستعدِ شکفتن، مانند است که آماده ی تقدیم به عزیزانی است که دل در گرو امنیت و توسعه پایدار سواحل مکران دارند و خواهان سربلندی ملت بزرگ ایران و سرفرازی نظام جمهوری اسلامی هستند. بنابراین فارس به عنوان یک سرزمین تاریخی و تعیین کننده در معادلاتِ امنیت و توسعه مکران، به خوبی می تواند نقش آفرین باشد، همانطور که از سواحل مکران در شمال دریای عمان به عنوان دروازه طلایی صادرات و واردات ایران در آینده یاد می شود، برای این دروازه باید زیرساخت های ارتباطی مناسب در اتصال هدفمند به شبکه حمل و نقل ریلی و جاده ای در نظر گرفته شود که این مسئله قطعاً تاثیرگذار بر موارد امنیتی، گردشگری و تجارت هست. نماینده عالی دولت در استان فارس اظهار داشت :گرچه امروزه برنامه ریزی در بحث اقتصادی در سواحل مکران با تاکید بر استقرار جمعیت و تولید در همان منطقه در زمینه انرژی، فولاد و محصولات پالایشگاهی صورت می پذیرد لکن این ظرفیت عظیم را می توان در مسیر توسعه بنادر صادراتی به جهت دستیابی حمل و نقلی به کل کشور مخصوصاً مسیر ترانزیت کالاهای دیگر کشورها به اروپا که اهمیتی بین قاره ای دارد استفاده نمود. یکی از بهترین مسیرهایی که می شود برای بندر جاسک به عنوان غربی ترین بندر سواحل مکران ترسیم نمود اتصال و ارتباطِ بهتر این بندر از طریق استان فارس به مرکز کشور است که می تواند در ابعاد امنیتی و اقتصادی برای مسیر توسعه کشور سودمند باشد و این آمادگی از طرف استان فارس وجود دارد. در « سند توسعه بلند مدت استان فارس» هم از اصلی ترین قابلیت های توسعه استان، به برخوداری از موقعیت مناسب جابجایی کالا، مسافر و انرژی بین شمال و جنوب کشور و کشورهای حوزه خلیج فارس و همجواری با منطقه گاز « پارس جنوبی» یاد شده است.  
وی افزود : نظریه پایه توسعه استان فارس مصوب شورای آمایش سرزمین کشور «توسعه و تقویت بنیه دفاعی و امنیتی پدافند غیرعامل استان به عنوان مرکز پشتیبانی دفاعی سواحل جنوب از طریق آموزش های تخصصی و فوق تخصصی به منظور تقویت امنیت ملی و منطقه ای» اشاره شده است و استان فارس در فراهم سازی امنیت و توسعه پایدار در جنوب کشور با به کارگیری ظرفیت ها و توانمندی های نرم افزاری و سخت افزاری خود در کنار دیگر استان های ساحلی نقشی تعیین کننده دارد. 
 
وی با تقدیر از از دست اندرکاران برگزاری این همایش گفت:اندیشمندانی که با حضور پُر مهرشان، غَنای بیشتر این همایش را رقم می زنند و سعی می کنند نقش نگاه تخصصی در مسائل توسعه ای را پر رنگ تر سازند تشکر و قدردانی می کنم و مواردی را به عنوان پیشنهادارائه می نمایم که شامل ایجاد دبیرخانه دائمی در مرکز مطالعات راهبردی خلیج فارس دانشگاه شیراز، برگزاری همایش های سالیانه در راستای معرفی توانمندی ها و پتانسیل های استان فارس و سایر استان ها و نقش آن در امنیت و توسعه سواحل جنوبی کشور، نشست های تخصصی فصلی اساتید و محققان مرتبط با موضوع، با نهادها و سازمان های مرتبط و تصمیم گیر در سطوح کشوری و استانی در راستای برجسته سازی و نهادینه سازی چشم انداز
، ایجاد نگاه فراگیر و فراجناحی نسبت به فرایند امنیت و توسعه برآمده از ظرفیت های سواحل جنوبی کشور در میان احزاب و گروه های سیاسی استان فارس، هدایت پایان نامه های مقطع کارشناسی ارشد و رساله های دکتری با حمایت دستگاه های مرتبط با تحقق چشم انداز در راستای عملیاتی نمودن چشم انداز، کمک مشورتی از طریق اساتید و نخبگان دانشگاهی در امر تنظیم، تهیه و یا اصلاح اسناد توسعه و برنامه ریزی استان فارس و سایر استان های جنوب کشور، جلب همکاری استان های جنوب کشور در توسعه جنوب ایران و تبدیل رقابت آنها به مشارکت در توسعه همه جانبه است.
گفتنی است این همایش دو روزه با ارائه گزارش دبیر همایش و ارائه مقالات علمی در تالار حکمت دانشگاه شیراز برگزار شد.
 
انتهای پیام /  منصوره خسروبیگ
728 کلیک ها  چهارشنبه, 08 ارديبهشت 1400 16:19
این مورد را ارزیابی کنید
(1 رای)

نظر دادن

لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «راستین آنلاین» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

بالا