کُری خوانی های پینگ پنگی نمایندگان مجلس و شهردارشیراز/آتشی که دودش به چشم مردم می رود

کُری خوانی های پینگ پنگی نمایندگان مجلس و شهردارشیراز/آتشی که دودش به چشم مردم می رود
   
کُری خوانی های پینگ پنگی نمایندگان مجلس و شهردارشیراز/آتشی که دودش به چشم مردم می رود |||| ||||

داستان از آنجا شروع شد که  پس از اعلام نتایج انتخابات مجلس دهم،عده ای به شعار«انسان محوری»شورای پنجم و شهردارآن خرده گرفتند.


به گزارش راستین آنلاین،خرده گرفتن هایی که گرچه طبیعی و قابل پیش بینی به نظر می رسید،اما از نظرتحلیلگران مسائل سیاسی و شهر شیراز،بیش از آنکه رنگ و بوی اصلاح گری داشته باشد،کفه سیاسی بودنش سنگین تر بود.

شهر را با انسان می شناسند نه بتن و ماشین

اسفندماه گذشته بود که سخنگوی شورای اسلامی شهرشیراز تلویحا به برخی از این انتقادات پاسخ داد و در جمع خبرنگاران با دفاع از این شعار و استراتژی های پیرامون آن با بیان اینکه شاهد گلایه‌هایی نسبت به شعار انسان محوری هستیم، افزود: شهر جایی است که انسان توسعه یافته در آن زندگی می‌کند، لذا شهر را به انسان می‌شناسند نه با بتن و ماشین. البته برخی به دنبال تعریف انسان به شیوه غربی هستند که ما این نگاه را در بحث انسان محوری قبول نداریم.
سعید نظری با انتقاد از عدم توجه به عوامل انسانی در تصمیم گیری های دوره ی گذشته مدیریت شهری شیراز،به عملکرد شهردارگذشته شیراز که اتفاقا خود اکنون یکی از منتقدین شهردار کنونی است انتقاد کرد و افزود: شهرداری شیراز در دوره گذشته قامت خود را در حوزه پروژه‌های بزرگ و قوی نشان داد اما در حوزه کارهای انسان محور که نیاز انسان است، نگاه چندان قوی نداشت.
حرف های سعید نظری در حالی در اسفندماه گذشته رسانه ای شد که پیش از آن نیز شهردارشیراز با دفاع از شعارامسان محوری گفته بود،شهروندان به دلیل نوع ساخت و سازها و توسعه زندگی آپارتمان نشینی به فضاهای عمومی نیاز دارند، از این رو تلاش داریم در دامنه کوه های اطراف شیراز این امکان را برای مردم فراهم کنیم و پروژه مسیر دوچرخه سواری و پیاده روی کوهستانی نور می تواند این فرصت را برای شهروندان فراهم کند.
حالا طرح هایی که شهردار و اعضای شورای پنجم از آن به عنوان طرح های انسان محور دفاع می کنند و آنها لازمه ایجاد شدادی و امید در کلان شهر شیراز می دانند از سوی برخی منتقدین آنها طرح های فانتزی خوانده می شود و اسکندرپور و دوستانش در شورا متهم به حیف و میل درآمد شهرداری!


دستگاههای نظارتی بر عملکرد شهرداری شیراز نظارت جدی تری داشته باشند


یکی دو روزگذشته بود که رئیس مجمع نمایندگان فارس در مجلس شورای اسلامی عملکردشهرداری شیرازرا به تندی مورد انتقاد قراردادو گفت: دستگاههای نظارتی بر عملکرد شهرداری شیراز نظارت جدی تری داشته باشند.
ابراهیم عزیزی در همین رابطه اظهار داشت: مدتی است که شاهد اقدامات خلاف شهرداری شیراز در عرصه های مختلف هستیم و علی رغم تذکرات جدی به مسوولان شهرداری، همچنان این اقدامات ادامه دارد.
او افزود: شهرداری شیراز امروز پروژه های فاقد اولویت که موجب تضییع حقوق مردم می شود را در حالی دنبال می کند که کارهای مهم و اولویت دار کلان شهر شیراز همچنان بر زمین مانده است.
البته فرماندار اسبق شیراز پا را ازنقدعملکردشهرداری شیرازفراترنیز گذشات و شهرداری را به تصمیم گیری های سیاسی در حوزه های مختلف نیز متهم کردوگفت: متاسفانه شهرداری تبدیل به محیطی سیاسی شده و به جای کار و خدمت به مردم، تنها پاسخگوی منافع حزبی و جناحی است.
 او افزود: تبدیل وضعیت نیروهایی که دارای گرایش سیاسی خاص هستند واقعا چه معنایی جز گروکشی باندی و جناحی می دهد؟ پاسخ شهردار شیراز به این وضعیت چیست؟


وقتی اعضای شورا یک خط باشند روز مصیبت شهر است


اما یکی دیگر از منتقدین سرسخت این روزهای شورای اسلامی و شهردارشیراز،علیرضا پاک فطرت است.
پاک فطرت که پیش از اسکندرپور،حدود 7 سال شهردارشیرازبوددربازدید ازدفتر یکی ازخبرگزاری ها شمشیرانتقادعلیه شهردارو شورای این شهر را غلاف بیرون کشد و بخش زیادی از تصمیم گیری ها و عملکرد4 ساله این مجموعه را زیرسئوال برد.
نماینده کنونی مردم شیراز و زرقان در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه وقتی اعضای شورا یک خط باشند روز مصیبت شهر است افزود: مانی که تمام اعضای شورا یک خط و هماهنگ شوند آن روز، روز مصیبت برای شهر است؛ چرا که عیب‌های هم را نمی‌بینند و شهرداری می آورند که از خودشان تندتر باشد و حمایتش می‌کنند در حالی که شهردار باید بتواند سیستم را به خوبی جمع کند و شورا ناظر بر عملکرد او است.
وی با بیان اینکه در زمان تصدی‌گری وی در سِمت شهرداری ۷۰۰ هزار متر مربع ساختمان در حال ساخت متعلق به شهرداری بود، گفت: متاسفانه طی سال‌های گذشته شاهد بودیم که بسیاری از درآمدهای شهرداری حیف و میل شد و هیچ اتفاق خاصی رخ نداد، کف سازی خیابان شهید کسایی برای هر یک متر مربع ۶۰۰ هزار تومان هزینه دربرداشت، سنگفرش خیابان ارم به عنوان یک خیابان ترافیکی اشتباه محض بود که هزینه هنگفتی را بر شهر شیراز تحمیل کرد چراکه این خیابان در مرکز بافت تاریخی نیست و ضرورتی بر سنگفرش کردنش نبود، همچنین استفاده از این نوع مصالح برای سنگ‌فرش کردن چنین خیابانی که به هیچ عنوان ضرورت نیست آن‌هم در شرایط اقتصاد مقاومتی عاقلانه نیست و به صورت غیر‌منطقی انجام شده است.
نامگذارری های معابر که پاک فطرت آنها راسیاسی خواند و پروژه دئچرخه همگانی بیدود که او آن را فانتزی دانست و ... از دیگر مواردی بود که پاک فطرت از آنها به عنوان نقد به شهردارو شورای کنونی یادکرد.


اولویت‌های عمرانی شهری را نمایندگان مردم تعیین می‌کنند


اما حالا و پس از روشن شدن موتور انتقاد از شهردار و شورای اسلامی شهرشیراز،شهرداراسکندرپوردرمصاحبه با ایرناپاسخ برخی از این نقد ها را داده است.
حیدراسکندرپوربا بیان اینکه اولویت‌های عمرانی شیراز را نمایندگان مردم در شورای اسلامی شهر به عنوان پارلمان شهری تعیین می‌کنند و شهرداری اجرا کننده است با بیان اینکه شهرداری براساس بودجه‌های سنواتی که اعضای شورای شهر که نمایندگان مردم این شهر هستند پروژه های عمرانی را کلنگ زنی و عملیاتی می‌کند،اظهار داشت: شهرداری وظیفه اجرای مصوبات پارلمان شهری را دارد و این موضوع شدنی نیست که هر کسی با هر مسئولیت و جایگاهی بتواند برای مدیریت شهری اولویت تعیین کند.
اسکندرپور گفت: پروژه‌های اولویت دار شیراز را نمایندگان مردم در شورای اسلامی شهر معین کرده‌اند و شهرداری نیز بر مبنای این اولویت ها مسیرهای سالانه را طی می کند.
وی در ادامه به نوع نگاه به پروژه‌های شهری شیراز و شعار انسان محوری حاکم بر اقدامات این دوره شورای شهر و مدیریت شهری اشاره کرد و گفت: زمانیکه از پروژه های انسان محور صحبت می شود مراد مباحث فلسفی نیست بلکه تقدم پیاده و انسان بر سواره و خودرو است.
اسکندرپور اضافه کرد: ایجاد خدمات زیرساختی برای شهر ضروری است ولی معتقدیم که نیاز نیست در بافت مرکزی شهر پروژه های سخت افزاری و بتن محور اجرا شود.
وی با بیان اینکه در تمام شهرهای تراز اول دنیا از تقاطع،پل و زیرگذرها در مرکز شهر خبری نیست بلکه در مرکز این شهرها ترکیبی از حضور انسان،دوچرخه ،تراموا و حرکت های نرم افزاری در حوزه ترافیک مشاهده می شود،گفت: شهر انسان‌محور، شهری است که تمام برنامه ریزی ها بر مبنای تقدم حضور انسان در شهر و نه اولویت حضور خودرو تدوین می شود.


عملکردشهرداری متکی برآنالیز نظر سنجی های مردمی بوده است


یکی از پروژه هایی که منتقدین اسکندرپوربه شدت بواسطه آن ،شهردارشیرازرا مورد نقد قرارمی دهند،پروژه سنگ فرش کردن خیابان ارم است.
وی در پاسخ به این انتقاد نیز با بیان اینکه وضعیت خیابان ارم باید متناسب با جایگاه این اثر جهانی باشد افزود: برای انجام این پروژه اقدام به نظر سنجی کردیم و نتیجه این نظرسنجی ها نشان می دهند که بیش از ۷۰ درصد مردم شیراز از اجرای پروژه سنگ فرش خیابان ارم استقبال کرده اند.
شهردارشیراز افزود: اگر برخی منتقدان معتقدند که اینگونه نیست این آمادگی وجود دارد که از مراجع نظرسنجی معتبر کشور برای راستی آزمایی در این باره بهره گرفته شود.
اسکندرپور گفت: گاهی اوقات برخی نخبگان دیدگاه‌های خود را از زبان مردم بیان می‌کنند، اگر واقعا نگاه مردم اهمیت دارد که در حال حاضر بیش از ۷۰ درصد اهالی شیراز از سنگ فرش کردن خیابان ارم رضایت دارند.


زیباسازی شیراز اقدامی فانتزی نیست


اسکندرپور با انتقاد از نگاهی که زیبا سازی شهر شیراز را اقدامی فانتزی می داند افزود: زیباسازی در شیراز ضعف همیشگی بوده است که گلایه نخبگان حوزه شهری را نیز به دنبال داشته است که در حوزه نورپردازی و منظر شب شیراز، کوتاهی های جدی وجود داشته که در سال ۹۹ اقداماتی برای جبران این کاستی انجام شده که در سال ۱۴۰۰ نیز دنبال خواهد شد.
او اینگونه پروژه ها را فانتزی ندانست و گفت: از این دست پروژه ها فضای شهری ایجاد می کند که از نظر بصری مردم را راضی خواهد کرد و ضروری است که فضای عمومی شهر زیبا باشد.
وی در عین حال با انتقاد نگاه حاکم بر مدیریت شهری سالیان گذشته در بافت قدیم این نوع نگاه را عامل تولید آسیب اجتماعی دانست و گفت: همانگونه که در مناطق جنوبی مانند میانرود،کوشک میدان، دست‌خضر،دهپیاله،شیخ علی چوپان، قلعه شازده بیگم و ... بایستی سرمایه گذاری کرد باید در بافت میانی شهروخیابان هایی مانند زند،لطفعلی‌خان، معدل، هدایت، توحید، مشیر،دروازه کازرون،سینماسعدی،فلکه هنگ و ... نیز باید سرمایه گذاری کرد تا این مناطق درآینده نزدیک به مشکلات بافت تاریخی شیراز دچار نشوند.
البته اسکندرپوردرمصاحبه اش با ایرنا به اعداد و ارقام عمرانی نیز اشاره کردو با دفاع از عملکرد تیم کنونی مدیریت شهری شیراز و با بابیان اینکه ۹۷ درصد بودجه عمرانی شیراز در سال ۹۷ صرف تکمیل طرح‌های نیمه‌تمام شدگفت:اینطور نیست که شهرداری شیراز طرح کلان عمرانی را در این 4 سال تعطیل کرده باشد.
انتقادات از شهرداری شیراز توسط منتقدین وی و پاسخ های اسکندرپوردرخالی این روزها به تیتر های داغ رسانه ها ونقل محافل سیاسی تبدیل می شود که به نظر می رسد با نزدیک شدن به زمان انتخابات شوراهای رنگ و بوی جدی تری به خود بگیرد.
بازی که گرچه بوی پیاز داغ سیاسی آن بیش از هرچیزبه مشام می رسد و دود آن به چشم هرکسی نرود،به چشم شهر و مردمی که این روزها به واسطه اتفاقات تلخ دو سال گذشته و پاندمی کرونا دچار افسردگی رسوب شده هستند می رود.

انتهای پیام /  لاله رودکی
854 کلیک ها  سه شنبه, 17 فروردين 1400 16:40
این مورد را ارزیابی کنید
(14 رای‌ها)

نظر دادن

لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «راستین آنلاین» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

بالا