• استاندار فارس

یکسونگری مشکلات زیادی را در اقتصاد کشور ایجاد کرده است

یکسونگری مشکلات زیادی را در اقتصاد کشور ایجاد کرده است
   
یکسونگری مشکلات زیادی را در اقتصاد کشور ایجاد کرده است |||| ||||

استاندارفارس با بیان این که یک مدیر اقتصادی نباید یکسونگری داشته باشد، گفت: بخشی نگری و جزیره ای دیدن در تصمیم سازی، تصمیم گیری، قانونگذاری و محیط بازار مشکلات زیادی را در کشور ایجاد کرده است.

به گزارش راستین آنلاین عنایت الله رحیمی در جلسه کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید که با حضور مدیران کارخانه های سیمان استان برگزار شد با بیان این که یا باید به سمت تصمیم گیری بازار در قالب عرضه و تقاضا برویم و یا تولید و عرضه کالاهای اساسی و پرمصرف باید توسط سیاستگذاران مدیریت شود، اظهارداشت: در دنیا هم یا به صورت قواعد عرضه و تقاضا عمل می شود و یا یک بلوک متمرکز تصمیم گیری می کند؛ به صورت بیابین هم باید از فرمول های دیگری تبعیت کرد که هم سود تولید کننده تامین شود و هم از مصرف کننده حمایت صورت گیرد.
 
نماینده عالی دولت تدبیر و امید در استان فارس با اشاره به این که علیرغم وجود چالش ها، فرصت های زیادی نیز برای تولیدکنندگان وجود دارد، گفت: بازارهای صادراتی و قیمت ارز یکی از فرصت های تولیدکنندگان به ویژه در زمینه صدور کالاهایشان به خارج از کشور است و سودآوری خوبی برای آن ها به دنبال دارد.
 
وی با بیان این که یکی دیگر از مزیت های تولید در ایران را قیمت سوخت است، افزود: تولیدکنندگان ایرانی برق، گاز و آب را با قیمت کمتر از هزینه تمام شده در اختیار دارند و در برابر قیمت های جهانی انرژی، مزیت خوبی برای آنان به شمار می رود.
 
استاندارفارس با اشاره به این که بازار وسیع داخلی یکی دیگر از فرصت های پیش روی تولیدکنندگان ایرانی است، ادامه داد: دسترسی به حمل و نقل ریلی و دریایی نسبت به خیلی از کشورهای دنیا یک مزیت بسیار مهم برای کاهش قیمت حمل کالاها محسوب می شود؛ هر چند از مزیت حمل و نقل ریلی و ترکیبی باید بیش از گذشته بهره ببریم.
 
رحیمی با بیان این که مواداولیه ارزان و نیروی کار فراوان و نسبتا ارزان از جمله فرصت های بسیار مهم برای تولیدکنندگان است، گفت: در مقایسه با بسیاری از کشورهای دنیا هزینه مواد اولیه در ایران بسیار پائین و هزینه نیروی کار نیز اندک است.
 
وی تصریح کرد: فناوری تولید سیمان در ایران نسبت به گذشته تا حد زیادی بومی سازی شده است و نیاز نداریم که همه تجهیزات مورد نیاز این صنعت از خارج از کشور تامین شود و هزینه های زیادی را ایجاد کند.
 
نماینده عالی دولت تدبیر و امید در استان فارس با اشاره به این که چالش های حوزه تولید که بعضا تولیدکنندگان در ایجاد آن نقش دارند نیز باید مورد توجه قرار گیرند، افزود: در زمینه تولید سیمان، آسیب های زیست محیطی شامل برداشت از معادن، تخریب زمین و آلودگی هوا هزینه های زیادی را به کشور تحمیل می کند.
 
وی با بیان این که کنترل های دولتی و قیمت گذاری دولتی از دیگر چالش های تولیدکنندگان سیمان است، اظهارداشت: اصلاح این موضوع نیازمند محیط حقوقی مناسب است تا منفعت جامعه بیش از گذشته تامین شود.
 
استاندارفارس با تاکید بر این که تحریم ها تاثیر زیادی در افزایش هزینه های تولیدکنندگان به ویژه در زمینه حمل کالا و انتقال پول داشته است، تصریح کرد: تحریم فرصت هایی نیز برای تولید کنندگان به دنبال داشته است که افزایش درآمد صادرات و دریافت ارز را می توان برشمرد.
 
دکتر رحیمی با اشاره به این که معوقات بانکی یکی دیگر از چالش های تولید به شمار می رود، ادامه داد: مدیران تولیدی باید بدانند که اقتصاد ما، بانک پایه است و وامی که پرداخت می شود باید بازگردانده شود تا بانک ها نیز بتوانند به خدمات و فعالیت های خود ادامه دهند.
 
نماینده عالی دولت تدبیر و امید در استان فارس تامین اجتماعی، تنش های کارگری و قیمت حمل و نقل را از دیگر مسائل پیش روی تولید در ایران دانست و تاکید کرد: متاسفانه نوع فناوری های مورد استفاده از بخش تولید کشور، انرژی بر و هزینه بر است که باید برای اصلاح آن ها تدابیری اندیشیده شود.
 
وی با تاکید بر این که مدیران تولیدی باید بپذیرند که حدود 50 درصد از مشکلات، ناشی از مدیریت خود آن ها است، اظهارداشت: باید تلاش شود که مشکلات مدیریتی کاهش یابد و مدیران دولتی و دستگاه های اجرایینیز به سهم خود باید برای کاهش مشکلات تولید در کشور تلاش کنند.
 
وی با بیان این که تخلفات اقتصادی مانند احتکار و گرانفروشی، علاوه بر این که عقوبت دنیوی دارد در جامعه اسلامی همراه با عقوبت اخروی نیز شمرده می شود بنابراین باید در زمینه فرهنگ توجه بیشتری صورت گیرد و دستگاه های مربوطه مانند صنعت، معدن و تجازت و اصناف باید نظارت و بازرسی با دقت بیشتری صورت گیرد.
 
استاندارفارس با بیان این که در شرایط جنگ اقتصادی، تقسیم هزینه ها صورت می گیرد و هزینه های آن به نسبت های مختلف بر دوش همه قرار می گیرد، افزود: باید تلاش کنیم هزینه کارخانه های تولید سیمان کاهش یابد و یک راه آن اصلاح قیمت ها است که در سطح ملی این موضوع را پیگیری می کنیم.
 
در این جلسه مدیران کارخانه های تولید سیمان استان فارس به بیان مسائل و مشکلات خود پرداختند.
 
 
انتهای پیام /  منصوره خسروبیگ
408 کلیک ها  چهارشنبه, 06 اسفند 1399 11:35
این مورد را ارزیابی کنید
(1 رای)

نظر دادن

لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «راستین آنلاین» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

بالا