• بازار بی‌رمق گوشت و برنج در محرم امسال

کوچک شدن سفره‌های نذری [+آمار]

کوچک شدن سفره‌های نذری [+آمار]
   
کوچک شدن سفره‌های نذری [+آمار] |||| ||||

 به دلیل بروز گرانی‌ها در بازار مواد غذایی از رونق این بازار در ایام محرم خبری نیست. آن‌طور که گزارش‌ها از بازار نشان می‌دهد، در حال حاضر هر کیلو برنج ایرانی به طور متوسط بین ۸۰ تا ۲۰۰ هزار تومان قیمت دارد.

 

به گزارش راستین آنلاین، شهرام صدوقی در مردمسالاری آنلاین چنین نوشت: به دلیل بروز گرانی‌ها در بازار مواد غذایی از رونق این بازار در ایام محرم خبری نیست. آن‌طور که گزارش‌ها از بازار نشان می‌دهد، در حال حاضر هر کیلو برنج ایرانی به طور متوسط بین ۸۰ تا ۲۰۰ هزار تومان قیمت دارد.
، گزارش جدید مرکز آمار و مقایسه قیمت اقلام اساسی در تیرماه امسال نسبت به‌ تیرماه سال گذشته نشان می‌دهد که قیمت برنج ایرانی درجه یک ۱۸۸.۴ درصد و برنج خارجی درجه یک ۵۶.۵ درصد گران شده است.همچنین در بازار مواد پروتئینی قیمت گوشت گوساله در آستانه عاشورا و تاسوعایی حسینی تغییر نکرد و مغز ران گوساله کیلویی 220 هزار تومان، گوشت چرخ‌کرده مخلوط 175 هزار تومان بفروش می‌رسد.

همچنین براساس گزارش مرکز آمار، در تیرماه امسال نسبت یک ماه قبل یعنی خردادماه، برنج ایرانی درجه یک ۱۰.۷ درصد و برنج خارجی درجه یک ۶.۵ درصد افزایش قیمت داشته است‌.آن‌طور که گزارش‌ها از بازار نشان می‌دهد، در حال حاضر هر کیلو برنج ایرانی به طور متوسط بین ۸۰ تا ۲۰۰ هزار تومان قیمت دارد.بر همین اساس، هر کیلو برنج طارم‌هاشمی‌در بازار ۱۷۴ هزار تومان، برنج ممتاز‌هاشمی‌۱۵۸ هزار تومان، برنج دم سیاه درجه یک ۱۳۵ هزار تومان و برنج مجلسی معطر ۹۹ هزا و ۸۰۰ تومان قیمت دارد.همچنین در بازار هر کیلو برنج ایرانی فجر ممتاز و معطر با قیمت ۹۵ هزار تومان و برنج ایرانی عنبربو ۹۰ هزار تومان با فروش می‌رود.


گزارش افزایش قیمت‌ها در آخرین آمار منتشره


گزارش جدید مرکز آمار از تورم اقلام اساسی، به نوعی روایتگر کوچک شدن شدید سفره خانوار است و این‌که هزینه خرید بسیاری از کالاها تا دو یا سه برابر افزایش یافته است. این در حالی است که دستمزد، آن‌چنان تغییری نداشته و همین موضوع باعث افت شدید قدرت خرید مردم شده است.گزارش جدید مرکز آمار و مقایسه قیمت اقلام اساسی در تیرماه امسال نسبت به‌ تیرماه سال گذشته نشان می‌دهد که قیمت روغن مایع با افزایش ۳۲۷.۵ درصد، روغن‌نباتی جامد ۲۸۵.۸ درصد، برنج ایرانی درجه یک ۱۸۸.۴ درصد، سیب‌زمینی ۱۷۳.۵ درصد و ماکارانی ۱۶۶ درصد، رکورد گرانی اقلام اساسی را زده‌اند.این در شرایطی است که کنسرو تن ماهی با افزایش ۱۹.۴ درصد، هندوانه ۲۰.۱ درصد، نوشابه گازدار ۲۰.۲ درصد، هویج فرنگی ۲۰.۸ درصد و شیرخشک ۲۶ درصد، کمترین افزایش قیمت را در تیرماه امسال نسبت به‌ ماه مشابه سال گذشته داشتند.

بنا به این گزارش، قیمت گوشت گوسفند در تیرماه امسال نسبت به‌ ماه مشابه سال گدشته ۳۶.۸ درصد، گوشت گاو یا گوساله ۵۱.۱ درصد، برنج خارجی درجه یک ۵۶.۵ درصد، ماهی قزل‌آلا ۵۸.۶ درصد، تخم‌مرغ شانه‌ای ۱۰۲.۶ درصد و مرغ ماشینی ۱۰۳.۷ درصد گران شده است.

براساس گزارش مرکز آمار ایران، در تیرماه امسال از میان ۵۳ قلم خوراکی منتخب در نقاط شهری، تعداد ۳۴ قلم، درصد تغییر سالانه بالاتر از نرخ تورم نقطه‌ای نقاط شهری کشور (۵۲.۸ درصد) داشته‌اند.در این میان، مرکز آمار در بخش دیگری از گزارش، به میزان افزایش قیمت‌ها فقط در یک ماه تیر امسال پرداخته است، به طوری که مرغ ماشینی با افزایش ۲۶.۱ درصدی، رکورد گرانی را در میان کالاهای دیگر زده است. پس از آن، سس مایونز با افزایش قیمت ۲۴.۳ درصد و هویج فرنگی با افزایش قیمت ۲۱.۶ درصد قرار دارد.بر همین اساس، کره پاستوریزه رشد ۱۴.۳ درصد، برنج ایرانی درجه یک ۱۰.۷ درصد، تخم‌مرغ شانه‌ای ۹.۵ درصد و گوشت گاو یا گوساله ۲.۶ درصد را در یک ماه تیر امسال تجربه کرده است.


دام روی دست دامداران ماند


بر اساس این گزارش،عضو هیات مدیره اتحادیه فروشندگان گوشت گاوی خاطر نشان کرد: تجربه سال‌های گذشته این ذهنیت را ایجاد کرده بود که در محرم امسال شاهد رونق بازار باشیم اما چنین اتفاقی رخ نداد و تقاضا روند عادی به خود گرفت و امسال شاهد هیجان برای خرید گوشت نبودیم.نیما حبیب‌فر با بیان اینکه قیمت گوشت گوساله در آستانه عاشورا و تاسوعایی حسینی تغییر نکرد، تصریح کرد: پیش‌‌بینی می‌شد امسال نیز به مانند سال‌های گذشته بازار در ماه محرم رونق خاصی به خود بگیرد اما بازار در این ماه هیجانی به خود نگرفت.

به گفته این فعال صنفی؛ قیمت گوشت گوساله در هفته‌های اخیر تغییر نکرد و ثابت ماند و مغز ران گوساله کیلویی 220 هزار تومان، گوشت چرخ‌کرده مخلوط 175 هزار تومان بفروش می‌رسد؛ بنابر این گزارش، شنبه هفته جاری آخرین روز کشتار دام بود پس خریداران پیش از این روز اقدام به خرید کردند و گمان می‌شد همین عدم تمرکز خرید در روز آخر باعث شد که فشار چندانی (در روز عاشورا) بر بازار تحمیل نشود.

این فعال صنفی در پاسخ به این پرسش که آیا تقاضا برای خرید گوشت در محرم امسال کاهش پیدا کرده است؟ گفت: تجربه سال‌های گذشته این ذهنیت را ایجاد کرده بود که در محرم امسال شاهد رونق بازار باشیم اما چنین اتفاقی رخ نداد و تقاضا روند عادی به خود گرفت و امسال شاهد هیجان برای خرید گوشت نبودیم.

همچنین در این رابطه افشین صدردادرس مدیر عامل اتحادیه مرکزی دام‌ سبک در گفت‌وگو با ایلنا، با اشاره به وفور دام زنده در میادین عرضه دام، گفت: دام به میزان کافی در بازار موجود است اما تولیدکنندگان نمی‌توانند درباره میزان تقاضا برای خرید اظهارنظر کنند.وی با بیان اینکه قیمت دام زنده در هفته‌های اخیر رشد ملموسی نکرده است، ادغان کرد: میانگین قیمت روی کیلویی 75 هزار تومان است اما این نرخ در شهرستان‌های مختلف متفاوت است.این فعال اقتصادی ادامه داد: در ماه محرم امسال تقاضا برای خرید دام مشهود نبوده و می‌توان گفت اتفاق خاصی در این بازار رخ نداد.همچنین رئیس شورای تامین کنندگان دام گفت: با توجه به فراوانی عرضه، قیمت دام در ایام تاسوعا و عاشورا تغییری ندارد.

منصور پوریان گفت: در شرایط کنونی عرضه دام به حدی بالاست که این مازاد دام روی دست دامدار چالش‌های متعددی برای دامداران ایجاد کرده است.گفته او، قیمت کنونی هر کیلو بره نر چاق ۷۵ هزار تومان، بره نر لاغر ۶۸ هزار تومان و سایر اقلام دام زنده سبک کمتر از ۶۰ هزار تومان است که به سبب افزایش نهاده‌های دامی، این نرخ فاجعه است.پوریان می‌گوید: با توجه به افزایش عرضه، قیمت دام زنده در ایام‌تاسوعا و عاشورا تغییری نداشته است.

رئیس شورای تامین کنندگان دام گفت: علی رغم‌ افزایش روز افزون مشکلات دامداران در نگهداری دام‌های مازاد، تاکنون صادرات دام زنده از کشور انجام نشده است‌.بنابر آمار اعلامی‌مسئولان اتحادیه و تشکل‌های تولیدی ۴.۵ تا ۵ میلیون راس دام مازاد سبک در کشور وجود دارد که بدلیل منابع آبی محدود و گرانی خوراک نهاده دامی‌امکان نگهداری دام برای دامدار وجود ندارد و به رغم صدور دستورالعمل و شیوه نامه‌های بهداشتی، صادرات آغاز نشده است.

 
 
انتهای پیام /  علیرضا لرک
1303 کلیک ها  چهارشنبه, 19 مرداد 1401 14:26
این مورد را ارزیابی کنید
(1 رای)

نظر دادن

لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «راستین آنلاین» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

بالا