ظرفیت‌های قانونی دستگاه‌های اجرایی به کمک هنرمندان صنایع‌دستی بیاید

  مدیرکل میراث فرهنگی،گردشگری و صنایع دستی فارس، خرید کالاهای صنایع‌دستی از سوی دستگاه‌های اجرایی برای هدایا را یکی از راهکارهای قانون‌گذاران برای حمایت از تولیدکنندگان صنایع‌دستی نام برد و خواستار توجه به این مهم در دستگاه‌های اجرایی و کمک ذیحسابان برای اعمال آن شد.

منصوره خسروبیگ راستین آنلاین :محمد ثابت اقلیدی امروز، ۱۸ دی‌ماه در نشست هم‌اندیشی با مدیرکل امور اقتصادی و دارایی فارس و ذیحسابان دستگاه‌های اجرایی استان فارس گفت: اداره کل میراث فرهنگی، متولی سه بخش تخصصی و مهم است و استان فارس در بخش میراث فرهنگی میزبان آثار تاریخی، فرهنگی باشکوهی مانند مجموعه جهانی تخت جمشید، مجموعه جهانی پاسارگاد، مجموعه جهانی باغ ارم، محور ساسانی، آرامگاه سعدی و حافظ و دیگر آثار ارزشمند فاخر است. 

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی فارس با اشاره به تعدد آثار تاریخی ارزشمند در استان فارس افزود: ۳۷ درصد آثار فاخر کشور در فارس قرار دارد و مأموریت میراث فرهنگی، صیانت و حفظ میراث گذشتگان است که این میراث و یادگارهای ارزشمند، تنها بناهای تاریخی نیستند بلکه حفظ تمام شاخصه‌های فرهنگی است. 

وی با تأکید بر لزوم حفظ تمام داشته‌های تاریخی و فرهنگی ادامه داد: در بافت‌های پیرامون خانه‌های خشت و گلی هم هستند که اقامت در این خانه‌ها برای گردشگران خارجی که ساختمان‌های مدرن را تجربه کرده‌اند بسیار جذاب و لذت‌بخش است ومیرتواننددتاثیری شگرف بر توسعه گردشگری داشته باشند که باید در حفظ آن‌ها بکوشیم. 

ثابت اقلیدی ادامه داد: استان فارس از جنبه وجود جاذبه‌های گردشگری تاریخی، فرهنگی، طبیعی و مذهبی از قطب‌های گردشگری دنیا به شمار می‌آید و در اقتصاد گردشگری، استانی رو به رشد است. 

مدیر کل میراث فرهنگی،گردشگری و صنایع دستی فارس با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری (مدظله‌العالی) پیرامون اهمیت نقش برجسته والرین در کازرون فارس گفت: حسب تاکید معظم‌له در سفر به استان فارِس، ما نقوش برجسته‌ای در تنگ چوگان کازرون و نقش رستم داریم که نشان‌دهنده شکست والرین امپراطور روم در جنگ با ایران است و در این نقش برجسته والدین در مقابل شاپور ساسانی که سوار بر اسب است زانوزده و وظیفه ما است که این‌ها جاذبه‌ها را به‌خوبی معرفی کنیم ونشان دهیم. 

وی به توانمندی‌های استان در زمینه‌ صنایع‌دستی هم اشاره کرد و گفت: شیراز شهر جهانی خاتم و آباده شهر جهانی منبت است و این نشانگر اهمیت صنایع‌دستی فارس در سطح بین‌المللی است. 

ثابت اقلیدی با اشاره به‌ضرورت حمایت از تولیدکنندگان صنایع‌دستی با بهره‌گیری از تمام ظرفیت‌های قانونی دستگاه‌های اجرایی گفت: کالاهای صنایع‌دستی بیش‌تر جنبه لوکس و تزئینی دارد و کمتر در سبد خرید مردم قرار می‌گیرند و از سویی، بیشتر تولیدکنندگان صنایع‌دستی از اقشار کم‌درآمد هستند، بنابراین استفاده از تمام ظرفیت‌های قانونی دستگاه‌های اجرایی برای کمک به توسعه و رونق صنایع‌دستی یک امر مهم و ضروری است. 

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی فارس،  خرید کالاهای صنایع‌دستی از سوی دستگاه‌های اجرایی برای هدایا را یکی از راهکارهای قانون‌گذاران برای حمایت از تولیدکنندگان صنایع‌دستی نام برد و خواستار توجه به این مهم در دستگاه‌های اجرایی و کمک ذی‌حسابان برای اعمال آن شد. 

در ادامه این نشست مدیرکل امور اقتصادی و دارایی فارس هم به ظرفیت‌های صنایع‌دستی استان اشاره کرد و گفت: در سیزدهمین نمایشگاه گردشگری بین‌المللی پارس و چهاردهمین نمایشگاه ملی صنایع‌دستی فارس حضور پررنگ تولیدکنندگان صنایع‌دستی از تمام کشور و به‌ویژه استان فارس قابل‌توجه بود. 

ایوب فرامرزی افزود: هنرمندان صنایع‌دستی آثار فاخر را به نمایش گذاشته بودند که بسیار مورد استقبال بازدیدکنندگان قرارگرفته بود اما کمتر خریداری می‌شد. 

وی افزود: این نشست در جهت تبادل فکری وهم اندیشی برای استفاده از ظرفیت‌های قانونی در راستای حمایت از تولیدکنندگان صنایع‌دستی است که با حضور ذی‌حسابان دستگاه‌های اجرایی برگزارشده است و خواستار مشارکت فکری و عملی آن‌ها برای تحقق این امر مهم هستیم. 

معاون صنایع‌دستی و هنرهای سنتی فارس هم در این نشست گفت: ۴۵ شهر جهانی در دنیا داریم که از این تعداد ۱۸ شهر متعلق به جمهوری اسلامی ایران است و افتخار داریم که دو شهر جهانی صنایع‌دستی متعلق به فارس است. 

فرامرزی در تشریح وجه تمایز شهر جهانی صنایع‌دستی شیراز با سایر شهرهای کشور، فعال بودن بخش عمده‌ای از رشته‌های صنایع‌دستی را در این شهر بیان کرد و گفت: از ۲۹۹ رشته صنایع‌دستی در تمام جهان ۸۳ رشته در فارس فعال است. 

وی از وجود۲۴۰۰۰ هنرمند صنایع‌دستی دارای کارت در استان فارس خبر داد و گفت: استان فارس در زمینه‌ تولید رتبه اول را دارد اما مشکل اصلی درفروش صنایع‌دستی است.

انتهای پیام /  108
554 کلیک ها  سه شنبه, 19 دی 1402 08:08
این مورد را ارزیابی کنید
(1 رای)

نظر دادن

لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «راستین آنلاین» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

بالا