فصل جدید مستندنگار حریم تخت‌جمشید آغاز شد

فصل جدید مستندنگار حریم تخت‌جمشید آغاز شد
   
فصل جدید مستندنگار حریم تخت‌جمشید آغاز شد |||| ||||

مدیر پایگاه میراث‌جهانی تخت‌جمشید از آغاز برنامه مستندنگاری در حریم درجه یک محوطه تخت جمشید به منظور استفاده از این اطلاعات در پایش تغییرات و مداخلات احتمالی در این حریم خبر داد.

 
به گزارش راستین آنلاین حمید فدایی یکشنبه 5 دی با بیان اینکه حریم درجه یک تخت‌جمشید با دو هدف کاربردی مستندنگاری می شود، به خبرنگاران گفت: هدف اول از این مستندنگاری تهیه نقشه کاداستر زراعی در اراضی کشاورزی حریم درجه یک تخت جمشید است و هدف دوم ثبت وضعیت حاضر آثار تاریخی اعم از محوطه‌ها و تپه‌های تاریخی در این محدوده خواهد بود.
 
مدیر پایگاه میراث جهانی تخت جمشید افزود: استفاده از این اطلاعات در پایش تغییرات و مداخلات احتمالی چه در اراضی کشاورزی و چه در محوطه‌های تاریخی واقع در حریم یک تخت جمشید بسیار کاربردی خواهد بود.
 
وی ادامه داد: به همین جهت با استفاده از سیستم فتوگرامتری برد کوتاه (پهپاد)، عملیات مستندنگاری در حریم یک تخت جمشید آغاز شده است که امید می‌رود این برنامه تا پایان امسال تکمیل شود.
 
فدایی گفت: با تداوم این برنامه به صورت سالیانه و بسط آن به حرایم درجه دو و سه مجموعۀ میراث‌جهانی تخت‌جمشید، بتوان به اهداف پایشی در حرایم محوطه دست یافت و نتایج حاصله را در مدیریت و حفاظت بهتر از محوطه‌ها و تپه‌ها مورد استفاده قرار داد.
 
مسئول واحد مستندنگاری و پایش مجموعۀ میراث‌جهانی تخت‌جمشید نیز ضمن ضروری دانستن این برنامه برای حفاظت و کنترل مداخلات درازمدت در منطقه، گفت: پیشینه نقشه‌برداری و شبکه‌بندی منطقه به منظور ثبت و ارایه موقعیت محوطه‌ها و تپه‌های تاریخی منطقه به دهه‌های قبل بر می‌گردد.
 
علی اقرء گفت: پروفسور "اریک اشمیت" اول بار، بخشی از چنین شبکه‌بندی را برای ثبت و ضبط آثار منطقه در دهه ۳۰ میلادی ایجاد نمود که بعدها در دهه ۵۰ میلادی توسط لوئیس واندنبرگ در پهنه دشت مرودشت توسعه یافت.بنابراین ما هم در این برنامه کاربردی تلاش کردیم شبکه‌بندی دقیقی را با استفاده از ابزار دقیق در حریم درجه یک تخت جمشید اجرا و سپس در کل دشت پیاده‌سازی کنیم.
 
علی اقرء خاطرنشان کرد: دقت مستندنگاری آثار تاریخی واقع در حریم ایجاب می‌نمود که در برنامه حاضر از ابزار دقیق و فن آوری‌های نوین همچون پهپاد استفاده شود. 
 
وی گفت: در حال حاضر همه تپه‌های تاریخی در حریم درجه یک تخت‌جمشید با استفاده از دستگاه GPS با دقت زیر دو سانتیمتر برداشت شده است که با این مستندنگاری مساحت دقیق تپه‌ها و البته ارتفاع نقاط مختلف آن ثبت و ضبط شده است و می‌توان با تکرار برداشت‌ها طی سالیان بعد، مداخلات به وجود آمده در محدوده تپه‌ها و از جمله وضعیت توسعه زمین‌های کشاورزی به سمت تپه‌ها را مورد ارزیابی و پایش قرار داد.  
 
مدیر دفتر مستندنگاری و پایش مجموعۀ میراث‌ جهانی تخت‌جمشید، تیم همکار خود را از متخصصان حوزه میراث‌ فرهنگی معرفی و بیان کرد: در همه مراحل مستندنگاری، گروه همکار متشکل از دو باستان‌شناس، دو نقشه‌بردار و یک معمار همکاری دارد.
 
این کارشناس باستانشناسی گفت: اقدامات انجام شده، باعث شد که اطلاعات عددی و متریک دقیق از تپه‌های تاریخی در حریم درجه یک بدست آید که در نرم‌افزار GIS طبقه‌بندی و بایگانی خواهد شد.
انتهای پیام /  منصوره خسروبیگ
634 کلیک ها  یکشنبه, 05 دی 1400 13:20
این مورد را ارزیابی کنید
(1 رای)

نظر دادن

لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «راستین آنلاین» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

بالا