اجرای تعزیه حدیث تیر و عطش در صحرارود فسا

اجرای تعزیه حدیث تیر و عطش در صحرارود فسا
   
اجرای تعزیه حدیث تیر و عطش در صحرارود فسا |||| ||||

 تعزیه بزرگ «صحرارود» فسا در استان فارس که قدمتی ۲۵۰ساله دارد ، ،امسال با عنوان تعزیه «حدیث تیر و عطش» در «صحرارود» فسا اجرا می شود.

به گزارش راستین آنلاین حمید حیدری، امروز (یکشنبه 9 مرداد) در جمع خبرنگاران گفت: تعزیه عاشورائیان «صحرارود»، معروف به تعزیه «عصر عاشورا» در روستای «صحرارود» شهرستان فسا همه ساله برپا می شود.

 

مسئول روابط عمومی تعزیه بزرگ «صحرارود» فسا اظهار کرد: سابقه این تعزیه به 250 سال قبل برمی گردد و از سال 81 تعزیه با تعزیه شهادت حضرت زهرا (س) به سبک کنونی اجرا را آغاز کردند.

 

وی با اشاره به اینکه این تعزیه در زمینی حدود 12 هکتار برگزار می شود، تاکید کرد: 10 هزار متر میدان تعزیه است و تحقیق مطالب این تعزیه زیر نظر افراد خبره و کارشناس انجام می شود و تعزیه بدون تحریف و غلو و با استفاده از دکترین تاریخ اسلام و مراجع و همچنین از کتاب های «مقتل» و «لحوف» برای متن این تعزیه استفاده شده است.

 

حیدری با اشاره به اینکه این تعزیه بزرگترین تعزیه میدانی کشور است و هر سال یک نام دارد، افزود: امسال تعزیه شهادت حضرت علی اصغر (ع) با عنوان «حدیث تیر و عطش» برگزار می شود و 300 تا 500 نفر از روستای «صحرارود» در این تعزیه حضور دارند که یکصد نفر خواهر هستند.

 

مسئول روابط عمومی تعزیه بزرگ «صحرارود» با یادآوری این مطلب که بازیگران از سن پنج تا 91 سال وجود دارد، تاکید کرد: 6 ماه برای متن تعزیه، تحقیق و مطالعه انجام می شود و 2 ماه هم کار تمرین و برنامه ریزی شکل می گیرد و این تعزیه با حضور 40 تا 50 هزار نفر تماشاچی برگزار می شود.

 

وی با اشاره به اینکه روستا با 6 هزار نفر جمعیت دارد و همه خانواده ها درگیر این کار فرهنگی شده اند، یادآور شد: کلاس های فوق برنامه برای بچه هایی که در تعزیه شرکت می کنند، تشکیل می شود.

 

حیدری با اشاره به اینکه با کمک های مردمی تامین هزینه می شود، گفت: امسال تعزیه در روز پنج شنبه 13 مرداد مصادف با ششم محرم، ساعت 17 در روستای «صحرارود» میدان تعزیه تپه «صاحب الزمان (عج)» برپا می شود.

 

وی با اشاره به اینکه برای ثبت یونسکو نیاز به بودجه وجود دارد، افزود: ثبت ملی شدیم اما دنبال ثبت جهانی شدن نیستیم.

انتهای پیام /  منصوره خسروبیگ
594 کلیک ها  یکشنبه, 09 مرداد 1401 11:30
این مورد را ارزیابی کنید
(1 رای)

نظر دادن

لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «راستین آنلاین» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

بالا