برخورد با متخلفان و استفاده کنندگان از فاضلاب برای آبیاری مزارع

برخورد با متخلفان و استفاده کنندگان از فاضلاب برای آبیاری مزارع
   
برخورد با متخلفان و استفاده کنندگان از فاضلاب برای آبیاری مزارع |||| ||||

مدیر جهاد کشاورزی شیراز، از برخورد قاطع با متخلفانی خبر داد که از فاضلاب خام برای آبیاری کشت و زرع در روستاهای گردخون، اقبال آباد، شمس آباد و خلجوی استفاده می‌کنند.

 
به گزارش راستین آنلاین ذبیح‌الله سیروسی چهارشنبه ۱۷ شهریور در جمع خبرنگاران از ابلاغ اخطاریه به شوراها و دهیاران روستاهای گردخون، اقبال آباد، شمس آباد و خلجوی در خصوص ممنوعیت استفاده از فاضلاب خام برای آبیاری مزارع، به استناد ماده 688 قانون مجازات اسلامی خبر داد.
 
سیروسی بر لزوم نظارت و پایش دقیق کارشناسان اداره جهاد کشاورزی شیراز در برخورد با متخلفین استفاده از فاضلاب خام برای آبیاری کشت و زرع روستاهای اطراف این شهرستان تاکید کرد.
 
مدیر جهاد کشاورزی شیراز تاکید کرد که علاوه بر اخطار کتبی به شوراها و دهیاران روستاهای حومه شهر شیراز برای برخورد سریع و قانونی با متخلفان این موضوع، توضیحات کامل ماده قانونی مورد نظر نیز انجام شده است.
 
سیروسی به دو مصوبه شورای عالی سلامت و امنیت غذایی در این زمینه هم اشاره و اضافه کرد: این دو مصوبه به منظور برنامه‌ریزی برای کنترل آبیاری مزارع کشاورزی به ویژه مزارع سبزی و صیفی با فاضلاب خام به تصویب رسیده و مطابق یکی از این مصوبه‌ها که در تاریخ ۱۸ مهرماه سال ۸۶ تصویب شده است، هیئت وزیران استانداری‌های سراسر کشور و وزارتخانه‌های نیرو، جهاد کشاورزی و بهداشت را مکلف کرده است که از آبیاری مزارع با فاضلاب تصفیه نشده جلوگیری کنند.
 
مدیر جهاد کشاورزی شیراز خاطرنشان کرد: مصوبه دیگری هم تصویب شده که طی آن هیئت وزیران، وزارتخانه‌های جهاد کشارزی و نیرو را مکلف کرده که اقدامات لازم برای رفع مشکل آبیاری مزارع سبزی‌کاری با فاضلاب خام را انجام دهند.
 
سیروسی با بیان اینکه پساب‌های فاضلاب شامل مواد زائدی است که مضرات زیست محیطی به دنبال دارد، گفت: برخی کشورها نظیر ایران بر اساس درجه بندی تصفیه، اقدام به استفاده از پساب فاضلاب در زمینه‌های مختلف می‌کنند که این امر علاوه بر کمک به بخش کشاورزی، به رفع کمبود آب نیز کمک شایانی خواهد کرد.
 
این مقام مسئول استفاده از پساب تصفیه شده را نیازمند تایید سازمان محیط زیست و انطباق با استانداردهای زیست محیطی دانست و یادآور شد که فاضلاب تصفیه نشده خانگی و صنعتی حاوی آلودگی‌های شیمیایی، فلزات سنگین و سمومی است که برای انسان و محیط زیست مخاطراتی را به همراه دارد.
 
او با بیان اینکه بعضا مشاهده می‌شود برخی کشاورزان اقدام به آبیاری مزارع خود با فاضلاب خام یا پساب‌های تایید نشده کرده‌اند، ابتلا به بیماری‌های پوستی و انگلی در کوتاه مدت و بلندمدت را کمترین تهدید این اقدام برای سلامت افراد خصوصا کشاورزان دانست و گفت: با توجه به ممنوعیت استفاده از فاضلاب برای آبیاری مزارع، طبق قوانین محیط زیستی، آموزش به کشاورزان و نیز برخورد با متخلفان دو اقدام مهم در این زمینه است که جهاد کشاورزی شهرستان شیراز تمام تلاش خود را در این زمینه بکار گرفته است.
 
سیروسی تاکید کرد: تغییر الگوی کشت محصولات کشاورزی و حمایت از جایگزینی محصولات، توسعه تاسیسات جمع آوری و تصفیه فاضلاب، تامین آب جایگزین، جلب مشارکت سازمان‌های مسئول، جلوگیری از آلودگی آبهای سطحی با فاضلاب و اجرای برنامه ایمنی فاضلاب بخش دیگری از راهکارهای حل این معضل هستند.
 
به گفته مدیر جهادکشاورزی شهرستان شیراز، اجرای سامانه دفع فاضلاب در مناطق مختلف، مدیریت پساب‌های رها شده در مناطقی نظیر روستاهای شهرستان و خصوصا مناطق حومه شیراز و تقویت نظارت‌ها از مواردی است که باید مورد توجه متولیان امر قرار گیرد.
انتهای پیام /  منصوره خسروبیگ
587 کلیک ها  چهارشنبه, 17 شهریور 1400 15:33
این مورد را ارزیابی کنید
(1 رای)

نظر دادن

لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «راستین آنلاین» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

بالا