تاثیر یک شعر و نوشته ادبی گاهی از چندین حکم قاضی می تواند بیشتر باشد

تاثیر یک شعر و نوشته ادبی گاهی از چندین حکم قاضی می تواند بیشتر باشد
   
تاثیر یک شعر و نوشته ادبی گاهی از چندین حکم قاضی می تواند بیشتر باشد |||| ||||

دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان فارس با اشاره به اهمیت استفاده از ابزار هنر در شرح و بسط عدل و عدالت در جامعه، یادآور شد که گاه یک متن ادبی و شعر، در اصلاح فرد و جامعه تاثیرگذارتر از رای قاضی است.

قاضی سید مصطفی بحرینی، در اختتامیه نخستین جشنواره "عصر شعر عدالت" که به همت معاونت منابع انسانی و امور فرهنگی دادگستری استان فارس برگزار شده بود، با اشاره به اهمیت عدل و عدالت در کلام مولای متقیان حضرت علی(ع) که می فرمایند"العدل اقوی اساس" عدل سنگ زیرین بنیاد اسلام است گفت: انبیاء و اولیای الهی مردم را به عدل و عدالت دعوت کردند و در واقع نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران بر پایه عدل و داد بنا و پایه ریزی گردیده و عدل و عدالت، محوری است که افراد جامعه را به هم نزدیک و در کنار یکدیگر قرار می دهد. 

بحرینی با بیان این که دستگاه قضایی می تواند از ظرفیت و خلاقیت شاعران و ادیبان در مقوله عدالت محوری بهره برداری و استفاده نماید گفت: امروز شاهد مشکلات و مسائل عدیده ای در سطح جامعه هستیم و استعداد جوانان در مقوله های مختلف مادی و معنوی مغفول مانده است بنابراین همه ما باید با اقدامات فرهنگی و معنوی مناسب در راستای رفع مشکلات و آسیب های اجتماعی گام برداریم و همه ما در این راه مسئول نی باشیم.

دادستان شیراز با یادآوری اینکه در رفع مشکلات اجتماعی همه مردم سهیم هستند و همه باید خود را مکلف و متعهد به اصلاح امور جامعه بدانند، به تأثیر شعر و نوشته های ادبی شعرا و نویسندگان اشاره و اضافه کرد: تأثیر یک شعر و حتی یک مصرع و نوشته ادبی ممکن است از چندین حکم قاضی بیشتر باشد بنابراین اندیشمندان،شعرا و نویسندگان با اقدامات فرهنگی خود در راستای اجرا و تحقق عدالت که وظیفه اصلی دادگستری و دستگاه قضایی است همکاری و کمک کنند.

معاون منابع انسانی و فرهنگی دادگستری استان فارس نیز با اشاره به این که حقوق و ادبیات ارتباط تنگاتنگی با هم دارند، گفت: نقش دستور زبان، قواعد و نیز صنایع ادبی در نگارش قواعد حقوقی، وضع قانون و به ویژه اتقان آراء قضایی، امری مسلم و انکار ناپذیر است و از دیگر سو، فهم قواعد خشک و کلیشه ای حقوق بدون توجه به این قواعد و صنایع ادبی دشوار و پیچیده می‌باشد. 

ارسلان اشرافی گفت: معاونت منابع انسانی و امور فرهنگی دادگستری فارس از سال ۱۳۹۳ تاکنون در کنار برگزاری کارگاه‌های آموزشی با موضوعات تخصصی حقوق و همایش ها و جشنواره های مربوط به علم حقوق و فن قضا، کارگاه های آموزشی ادبی، همایش‌ها، جشنواره‌ها و عصر شعر ادبی را در برنامه کاری خود قرار داده است.

وی به برخی از این همایش ها و جلسات ادبی از جمله جلسات بزرگداشت شیخ اجل سعدی شیرازی، حافظ شیرازی، عصر شعر انقلاب اسلامی با موضوع «طلوع خورشید»، عصر شعر عاشورایی با موضوع «مرثیه آفتاب»، عصر شعر انقلاب اسلامی با موضوع «ترنم سپیده» و غیره که با استقبال خوب و بی نظیر قضات و کارکنان دادگستری فارس ، اساتید و دانشجویان و شعرا و فرهیختگان استان فارس برگزار شد اشاره کرد. 

معاون منابع انسانی و امور فرهنگی دادگستری استان فارس در خصوص نخستین جشنواره شعر عدالت نیز بیان داشت: این جشنواره با حضور شاعران بلند پایه و با دبیری استاد کافی عضو هیئت علمی دانشکده ادبیات فارسی دانشگاه شیراز برگزار شد.

اشرافی به «اهمیت عدالت در اشعار شاعران پارسی گو» اشاره و اضافه کرد: یکی از قدیمی ترین مفاهیم حقوقی، اقتصادی، ادبی، اجتماعی، سیاسی، اخلاقی، فلسفی و کلامی در جهان هستی، مفهوم «عدالت» است و واژه عدل و مشتقات آن، بیش از بیست بار در قرآن کریم آمده است و عدل در لغت، به معنی داد و مساوات می‌باشد.

وی با اشاره به این که عدالت به لحاظ اهمیت والایی که دارد، زیر شاخه های فراوانی پیدا کرده است بیان داشت: عدالت سیاسی، عدالت فردی، عدالت اجتماعی، عدالت اقتصادی، عدالت قضایی و ... و در تقسیمات ریزتر، مثلاً در حقوق کیفری، «جرایم علیه عدالت قضایی» همانند رشا و ارتشا و شهادت دروغ که در تاریخ حقوق پیشینه‌ای کهن دارد برخی از این زیرشاخه می باشد.

معاون منابع انسانی و امور فرهنگی دادگستری استان فارس با بیان این که عدالت پایه و اساس جهان هستی است به این بیت شعر از حضرت حافظ «دور فلکی یکسره بر مَنهَج عدل است خوش باش که ظالم نبرد بار به منزل» اشاره و خاطرنشان کرد: هر چند سخن گفتن از عدل و داد، راحت است ولی عمل بر وفق موازین عدالت، بس دشوار است. 

 برپایه این گزارش، در پایان این مراسم از ۸ نفر از شاعران برگزیده نخستین جشنواره "عصر شعر عدالت" قدردانی و تجلیل شد.

انتهای پیام /  منصوره خسروبیگ
486 کلیک ها  سه شنبه, 08 تیر 1400 11:57
این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)

نظر دادن

لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «راستین آنلاین» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

بالا