چهارمین دوره همایش ملی ریحانة النبی برگزار شد

چهارمین دوره همایش ملی ریحانة النبی برگزار شد
   
چهارمین دوره همایش ملی ریحانة النبی برگزار شد |||| ||||

چهارمین همایش ملی ریحانه النبی و اهدا جایزه ادبی ریحانه در سازمان مرکز اسناد و کتابخانه ملی ایران برگزار شد. 

 
به گزارش راستین آنلاین این مراسم با سخنرانی کورش کمالی سروستانی دبیر همایش و در ادامه آقای ظریفیان معاون رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی آغاز شد.
 
پس از آن نیز بیانیه های هیات داوران نیز از سوی عبدالجبار کاکایی و احمد اکبرپور در دو رشته شعر و داستان قرائت شد.
 
در این مراسم همچنین برگزیدگان جایزه ادبی ریحانه معرفی شدند که بر این اساس محمد رستگار به عنوان نفر اول بخش داستان ، روح الله صالحی نفر دوم و فریبا مرادی نفر سوم انتخاب شدند. 
 
 همچنین در رشته شعر محمد شکری فرد به عنوان رتبه اول رسید و مجتبی صادقی نفر دوم و آرش پورعلی زاده به عنوان نفر سوم این بخش شناخته شدند.
 
 همزمان با برگزاری این مراسم از کتاب «صدای فاطمه در کائنات پیچیده است» که شامل برخی از زیباترین اشعار فاطمی از هفتصدسال پیش تاکنون و نیز گزیدهای از آثار ارائه شده در سومین سال اهدای جایزه ادبی ریحانه است با مقدمه و گزینش استاد سیدعلی موسوی گرمارودی رونمایی شد.
 
کارزاری سترگ؛ مسئولیتی خطیر در جغرافیایی به وسعت زمین؛ از شرق انسانیت، تا غرب عناد، از شمال باور تا جنوب انکار، گستره‌ای بس نامحدود؛ در قاب زمانی به‌پهنای ازل تا به ابدیت هستی انسانی؛ ... ام‌ابیها، فاطمه، وارث همه مفاخر خاندانش شد و ادامه سلسله و تباری كه از گاه آدم(ع)آغاز شده و تا به ابراهیم و موسی و عیسی و محمد(ص) ادامه ‌یافت.
بنت نبی علیهاالسلام، گویی آمده بود تا تجربه درونی و بر فراز آن، تجربه بیرونی زیست مطهرش را به نوع بشر بیاموزاند؛ آمده بود تا رستاخیزی شگرف، در تجربه درونی خویش، الهام و رؤیا، عروج و مراقبه، تفکر و نیایش و اخلاق‌مداری را به نوع انسانی فرایاد دهد و در تجربه بیرونی خویش، در ادوار گوناگون، برای پدر، مادری ‏کند، سفیر مهری باشد، همراه و همگام با جماعت دینداران و راهبر خویش...، آمده بود تا در پی‌ریزی معنای استوار مدینه‌النبی، اهتمامی سخت ورزد، تدبیرِ منزل را بر دوش گیرد و شیرِ مردان خدا را، علی را، همراه و همدل و هم نبرد ‏باشد، به جنگ با نادرستی‌ها رود و در کارزار سیاسی به شیوه آگاهانۀ خویش، موثر واقع شود، با دشمنان شدّت و صلابت ورزد و دوستان را روشنان امید باشد؛ و براین قرار، در عرصه تربیت؛ ترویج فضایل اخلاقی؛ فرهنگ عبادی و دینی؛ الگودهی به جامعه؛ و حماسه سیاسی و اجتماعی نقشی منحصر به فرد را ایفا کند. آنچنان که در بن‌مایۀ نقش‌های روايى و تاريخى؛ و عاطفى از او انتظار می‌رفت.
آری! بنت نبی علیهاالسلام به تجلی رسید بود؛ تا دوستی دوستان را پاس ‏دارد و در دامان امن و مطهر خویش، امامان و رهبرانی بپروراند که در هر قرائتی از دین و دینداری، در كوره‌های سختی و رنج، حماسه آفرینند و اسوه شوند؛ آنسان که بایسته و شایسته دینداری الهی است؛ تا بر این نَمَط، آبروی دین خداوندگاری، بر مدار صیانت، برقرار بماند!
و خّرما که چنین گردید!
امروز، از پس قرن‌ها حضور انفسی بزرگ بانوی اسلام، الگوی رفتاری فاطمه زهرا(س) از منظر منشوری چند بعدی حماسی، اجتماعی و دینی؛ در مصادیق ایستادگی در مقابل جور آشکار عهد پسا نبوی و حضور دلاورانه در عرصه عمومی، شکوه قدرتی را می‌توان دریافت که ریشه در آموزه‌های آیین نبوی در تبیین تکلیف مداری صورت پذیرفته است؛ 
و بدین‌گونه، در زیستی آفاقی، «الگویی حسنه» می‌شود جماعت بزرگ بانوان جهان را و بر این قرار، سنت او جامعیت و تفصیل بیشتری می‏یابد و اجمال‌های بسیاری از قرآن و سنت پیامبر را به تفصیل به نمایش می‌گذارد؛ 
برگزاری همایش ریحانۀ‌النبی و اهدا جایزه ادبی ریحانه، گامی است در این راستا؛ تا با کنکاش، درک، شناخت و معرفی شخصیت همه‌جانبه و موثر بزرگ بانوی اسلام، درّه نادره، بنت نبی علیهاالسلام که وجود مقدسش؛ بنابر سنت آئین توحیدی اسلام، تکامل‌پذیر و اوجگراست و در پرتو شناخت و عمل به معراج رفته؛ به تعالی ممکن برای نوع انسانی دست می‌یازد، فانوسی سبزفام در کوره راه هستی ناپیدای خویش یابیم!
بر این اساس پس از انتشار فراخوان چهارمین جایزه ادبی ریحانه و استقبال استان‌های مختلف از این فراخوان تعداد 623 اثر به دبیرخانه همایش ارسال گردید که از میان 470 شعر و 153 داستان بود. 
در مرحله گزینش اولیه در نهایت 50 شعر و 20 داستان به مرحله نهایی راه یافتند که گزارش تفصیلی آن در بیانیه هیأت محترم داوران جایزه ادبی ریحانه ارائه خواهد شد.
هیأت داوران بخش شعر عبارت بودند از استادان گرامی و شاعران گرانقدر: ساعد باقری، عبدالجبار کاکایی، مصطفی رحمان‌دوست، محمدحسین بهرامیان و ندا محمدی هم‌چنین داوری بخش داستان با حضور داستان‌نویسان معاصر اکبر صحرایی، احمد اکبرپور و سندی مؤمنی سامان یافت. که از همۀ این بزرگواران و دیگر یاران همراه در برگزاری این همایش سپاسگزارم. 
نکته پایانی آنکه همزمان با برگزاری این مراسم از کتاب «صدای فاطمه در کائنات پیچیده است» که شامل برخی از زیباترین اشعار فاطمی از هفتصدسال پیش تاکنون و نیز گزیده‌ای از آثار ارائه شده در سومین سال اهدای جایزه ادبی ریحانه است با مقدمه و گزینش استاد سیدعلی موسوی گرمارودی رونمایی می‌شود. 
 
 
 
 
انتهای پیام /  منصوره خسروبیگ
998 کلیک ها  یکشنبه, 19 بهمن 1399 19:18
این مورد را ارزیابی کنید
(1 رای)

نظر دادن

لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «راستین آنلاین» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

بالا