برگزاری آیین افتتاح پایگاه پژوهش و اطلاع رسانی تالاب بین المللی پریشان

برگزاری آیین افتتاح پایگاه پژوهش و اطلاع رسانی تالاب بین المللی پریشان
   
برگزاری آیین افتتاح پایگاه پژوهش و اطلاع رسانی تالاب بین المللی پریشان |||| ||||

پایگاه پژوهش و اطلاع رسانی تالاب پریشان با همت تشکل مردم نهاد انجمن میراث  پریشان و همکاری اداره کل حفاظت محیط زیست فارس و با حضور جمع کثیری از مسوولان استان و شهرستان افتتاح شد. 

 
به گزارش راستین آنلاین مدیر کل حفاظت محیط زیست فارس در این ضمن تبریک ایام الله دهه مبارک فجر بیان داشت: تالابی که روزگاری علاوه بر مناظر زیبایی که ایجاد می کرد باعث رونق طبیعت گردی و ایجاد معیشت مردم از طریق صیادی و طبیعت‌گردی می شد امروز تبدیل به پهنه ای خشک و بی‌آب شده است و احیای آن همت و تلاش همگانی را می‌طلبد و باید بدانیم که هر یک از ما در این راه وظایفی را برعهده داریم. 
 
 حمید ظهرابی افزود: اگر به دنبال معیشت پایدار هستیم و می خواهیم زندگی در اطراف این تالاب جریان یابد چاره ای نداریم جزء اینکه با تلاش همگانی تالاب را احیا کنیم. 
 
وی تاکید کرد چاه های اطراف تالاب پریشان هم اکنون شور شده اند و اگر این روند تا چند سال دیگر ادامه یابد بی شک کشاورزی در زمینهای اطراف تالاب غیرممکن خواهد بود. 
 
ظهرابی افزود: به نظر می رسد زمانی همه ما در ابتدا کمر همت به خشک شدن تالاب بسته بودیم و بعد از آن از بین رفتن معیشت مردم که از صید و صیادی و گردشگری تامین می‌شد و دیری نخواهد پایید که نابودی خود و زندگی مان را رقم خواهیم زد. 
 
 
وی با اشاره به سایر کارکردهای تالاب گفت: یکی دیگر از کارکردهای تالاب ایجاد تعادل بین سفره های آب زیرزمینی و تالاب است بطوری که در زمان کم آبی تالاب چاه ها را تغذیه کرده و از شوری آن جلوگیری می کند و چاه ها نیز تضمین کننده سطح آب تالاب هستند. اما ما انسانها با قطع حلقه این زنجیره علاوه بر نابودی تالاب سفره های آب زیرزمینی را از بین برده ایم و اکنون سطح آب تالاب منفی شده و ۹ متر سطح آب زیرزمینی پایین تر از سطح آب دریا قرار گرفته است. 
 
ابتدا چاه های آب شور شده اند و بی شک به زودی زمین‌های منطقه هم شور شده و دیگر کشاورزی نیز در آن غیر ممکن خواهد بود بنابراین پایداری حیات و ادامه زندگی و بازگشت به روزهای طراوت و شادابی تالاب همگی نیازمند عزم و اراده همگانی و تلاش حداکثری ما است. 
 
حمید ظهرابی ضمن انتقاد از کمیته محلی که برنامه احیای تالاب را مدتها متوقف کرده بود گفت: محیط زیست تنها متولی تالاب نیست پس احیای تالاب ها صرفاً از طریق محیط زیست انجام نخواهد شد. 
 
 زمانی که کمیته محلی وظایف خود را به خوبی انجام نداده و کمیته استانی نیز در وظایف خود کوتاهی کرده بنابراین در سطح ملی هم نمی‌توانیم انتظاری داشته باشیم. 
 
 
اگر می‌خواهیم این تالاب احیا شود باید دست به دست هم داده و ابتدا کمیته محلی فعال شود از آنجا که فرماندار به عنوان بالاترین مقام حاکمیتی در شهرستان رئیس کمیته محسوب می شود و محیط زیست دبیر این کمیته است همت بلند فرماندار را می طلبد. وی میزان منتفع شدن سازمان آب و سازمان جهاد کشاورزی از تالاب ها و نقش آنان در احیای تالاب را بسیار بیشتر از نقش محیط زیست خوانده و گفت: کمیته محلی می‌تواند با برنامه‌ریزی و تعیین نقش و هدایت دستگاه‌های مختلف در مسیر احیای تالاب بسیار تاثیرگذار باشد. 
 
او خاطرنشان کرد: محیط زیست فعالیت های خود را با راه اندازی مرکز پژوهش و اطلاع‌رسانی و پای کار آوردن دانشگاهیان و محققین و سامان دادن تشکل‌های مردم‌نهاد آغاز کرده و ادامه خواهد داد و حتی پروژه‌هایی را برای کشاورزی پایدار تعریف کرده است. 
اکنون انتظار می‌رود تشکل های مردم نهاد و اداره محیط زیست شهرستان با کمک ویژه کمیته محلی بتوانند مصرف آب کشاورزی را کاهش داده و آرام آرام فشار را از روی سفره‌های آب زیرزمینی بردارند. 
 
ظهرابی با مثالی اذعان داشت : در طرح احیای تالاب ارومیه مصرف آب را ۳۰ تا ۴۰ درصد کاهش دادیم و نتیجه آن این بود که محصولات و درآمد مردم افزایش داشت چه بسا گاهی به دلیل عدم آگاهی و عدم احاطه به علم کشاورزی آب بیشتری به کشاورزی تعلق گرفته و نتایج عکسی را سبب شود. 
 
وی از مسئولان شهرستان خواست تا از طریق برخورد جدی با فعالیت‌های غیرقانونی چون برداشت‌های غیرقانونی از سفره‌های آب زیرزمینی در قالب چاه های غیرمجاز و تجهیز چاه های آب به سیستم‌های هوشمند کنترل برداشت آب و رساندن میزان برداشت آب به میزانی که پایداری سطح سفره های آب زیرزمینی را تامین کند به احیای تالاب پریشان کمک کنند. 
 
وی با اشاره به تعداد دام های فراوانی که در سطح بستر تالاب مشاهده می‌شوند و همچنین تردد خودروها در بستر تالاب و تاثیر آن بر تولید کانون‌های گرد و غبار ضمن ابراز تاسف در برخورد با متخلفین از مقامات ذیصلاح خواست تا اجازه ندهند روح قانون بشکند و ادامه داد: بی احترامی به قانون در مقابل چشمان متولیان چه محیط زیست و چه سایر مسئولان حاضر در جلسه به هیچ وجه قابل پذیرش نیست. عده ای سودجو از سراسر کشور دام های خود را به این منطقه انتقال داده و متاسفانه دستگاه قضایی هم ظاهراً دست و قلمش می‌لرزد و برخورد قاطع با آن‌ها نداشته است و برخی از دستگاه‌های اجرایی هم به شدت کوتاهی کرده اند. 
وی با خطاب قرار دادن فرماندار و سایر مسوولان حاضر در جلسه گفت: امیدوارم همه ما در این راه احساس مسئولیت کنیم و به فکر خود و مردم باشیم و به تسریع در احیای تالاب کمر همت ببندیم. 
 
 
در ادامه مظفری فرماندار شهرستان کازرون به عنوان بالاترین مقام حکومتی ضمن تقدیر از تلاش‌های اداره کل حفاظت محیط زیست و دغدغه مندی مدیر کل این دستگاه افزود: ما دست نیاز به سوی تشکل‌های مردم‌نهاد دراز کرده و امیدواریم با تلاش های اداره کل حفاظت محیط زیست فارس، تشکل های مردم نهاد و نمایندگان شهرستان گام‌های موثری در احیای تالاب برداریم. 
 
مظفری افزود متاسفانه بیش از هزار حلقه چاه به علت بی مسئولیتی مدیریت آب منطقه‌ای در آن زمان احداث شده است و برخورد قانونی هم در آن زمان صورت نپذیرفته است و اکنون متاسفانه شاهد خشکی تالاب هستیم. 
 
وی با اشاره به کوتاهی زمان حضور خود در شهرستان گفت: یقین داشته باشید که یکی از مهم ترین برنامه های ما احیای تالاب پریشان است و برای بقای این تالاب قطعاً باید الگوی کشت و نحوه آبیاری را تغییر دهیم چرا که امروزه حتی در کشورهایی که میزان نزولات جوی بسیار بیشتر است مصرف آب بسیار اصولی و کمتر از کشور ماست و در ادامه از سوی خود و نماینده شهرستان قول مساعد برای تعامل بین دستگاهی با دستگاه‌های قضایی و برخورد با متخلفین را اعلام کرده و خواستار انعقاد تفاهم‌نامه‌ای بین محیط زیست فارس و دانشگاه سلمان فارسی به منظور فعالیت‌های مدون برای احیای تالاب شد. 
 
 
 
انتهای پیام /  منصوره خسروبیگ
1031 کلیک ها  شنبه, 18 بهمن 1399 13:55
این مورد را ارزیابی کنید
(1 رای)

نظر دادن

لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «راستین آنلاین» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

بالا