• با مشارکت دانشگاه شیراز و اداره کل حفاظت محیط زیست فارس برگزار شد: 

وبینار رهیافتی برای احیا دریاچه ها و تالاب ها /گرمایش کره زمین بر اثر خشک شدن تالاب هااست

وبینار رهیافتی برای احیا دریاچه ها و تالاب ها /گرمایش کره زمین بر اثر خشک شدن تالاب هااست
   
وبینار رهیافتی برای احیا دریاچه ها و تالاب ها /گرمایش کره زمین بر اثر خشک شدن تالاب هااست |||| ||||

 بیش از ۲۰ درصد گرمایش کره زمین در اثر خشک شدن تالابها به وقوع می پیوندد و ۳۰ درصد کربن کره زمین نیز در تالاب ها است. 

 
به گزارش راستین آنلاین با مشارکت دانشگاه شیراز و اداره کل حفاظت محیط زیست فارس، وبینار رهیافتی برای احیای دریاچه ها(تالاب ها) در تاریخ۲۳ دی ماه از ساعت ۱۷ تا ۱۹ و در فضای مجازی با حضور اساتید دانشگاه شیراز، مدیرکل حفاظت و احیای تالاب های سازمان حفاظت محیط زیست کشور و و حمید ظهرابی مدیرکل حفاظت محیط زیست فارس برگزار شد. 
 
مسعود باقرزاده کریمی، مدیرکل دفتر حفاظت و احیای تالاب های سازمان حفاظت محیط زیست کشور بیان کرد: یکی از محور های مهم حوزه تالاب، موضوع پایش تالاب ها است، تالاب ها از جنبه های کمی و کیفی، نوسانات تراز آب، نوسانات سطح آب و وضعیت کیفیت آب دارای پارامترهای بسیار زیادی در این حوزه هستند که مستلزم ارائه مدل پایش است. 
 
او در ارتباط با کارکرد های اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی تالاب، در آستانه پنجاهمین سالگرد کنوانسیون رامسر، ضمن تبریک این روز اظهار کرد: کنوانسیون رامسر یکی از قدیمیترین کنوانسیون ها است، پنجاه سال پیش، کشور ایران با چند کشور معدود دیگر، اولین میثاق بین المللی محیط زیست را​تهیه کردند، اینک بیش از ۱۷۰ کشور و بیش از ۲۲۰۰ تالاب معرفی شده در این کنوانسیون مشغول به همکاری هستند.
 
 با رویکرد این کنوانسیون، برای اولین بار، حفاظت و بهره برداری پایدار به طور همزمان اتفاق می افتد، یعنی تنها به حفاظت صرف تاکید نمی شود و بهره‌برداری خردمندانه را هم کنار آن خواهیم داشت. 
 
زیرا تصمیم گیرندگان، به این نتیجه رسیده اند که تالاب را بدون جوامع بومی و بهره‌بردار اطراف تالاب نمی توان حفظ کرد، پس باید تعامل افراد، مسوولیت ها و منافع اقتصادی-اجتماعی را به طور صحیح تعریف کنیم.
 
مدیرکل دفتر حفاظت و احیای تالاب ها افزود: در کنوانسیون رامسر، برنامه های مصوب شده ​ به نام مشارکت و آگاهی افزایی(CEPA) ، بعدها نیز اصطلاح ظرفیت سازی به آن اضافه شد و باعث جلب مشارکت مسوولانه تری در بین بهره برداران و سایر ذینفعان می شود.
 
​ باقرزاده تصریح کرد: در این مقوله، برنامه های جامعی برای مدیریت تالابها در حال تدوین است که مبتنی بر مشارکت های اقتصادی اجتماعی تالاب ها است. این برنامه‌ها باید به صورت مشارکتی و در فرآیندهای کارگاهی تدوین می شد که خوشبختانه در چند تالاب انجام شد و با مدیریت شایسته دکتر ظهرابی بسیاری از آن ها صورت گرفت.
 
​ او با اشاره به غنیمت شمردن حضور ظهرابی در استان فارس با توجه به تجربه های او در مدیریت جامع زیست بوم تالاب ها، به ویژه در حوزه جامع نگری جغرافیایی خاطر نشان کرد: این حوزه نه تنها تالاب، بلکه حوضه آبخیز آن را بررسی می کند و همه جوانب را مد نظر قرار می دهد.
 
​ باقرزاده گفت: بنابراین نگاه جامع حاصل نگاه اقتصادی اجتماعی و فرهنگی به تالابها است که امیدواریم در حوزه ذینفعان هم این جامعه نگری اتفاق بیفتد و همه ذینفعان به عنوان اعضا و تدوین کننده برنامه باشند.
 
​ موضوع دیگری که می توان به آن پرداخت، مساله کلان نگری و سیاست گذاری در تالاب ها است که نقش بسزایی دارند. 
 
مشکل گرمایش کره زمین، مشکل شماره یک محیط زیست کشور و هم تراز با مشکل میکروپلاستیک ها است. 
 
او ادامه داد :بیش از ۲۰ درصد گرمایش کره زمین در اثر خشک شدن تالابها به وقوع می پیوندد و ۳۰ درصد کربن کره زمین نیز در تالاب ها است که دانشگاه شیراز در حال بررسی موضوع است.
 
باقرزاده با بیان اینکه، یک سوم حجم سیل استان گلستان در سال 98 در تالابها ذخیره شده بیان کرد: در صورت نبود این تالاب ها، خسارت سیل چندین برابر می شد در استان های دیگر نیز وضع به همین شکل بوده است به طوریکه، تالاب هورالعظیم استان خوزستان، به تنهایی ۴ میلیارد متر مکعب سیلاب کرخه را در خود ذخیره کرده است.
 
باقر زاده گفت: از دیگر عوامل بحران زا در حوزه تالاب می توان به آفت ها و بیماری آنفولانزای فوق حاد پرندگان که از طریق پرندگان مهاجر گسترش پیدا کند یا مشکلات بهداشتی و بیماریها که در اثر خشک شدن تالاب ها برای مردم سیستان و بلوچستان رخ داده از مخاطرات خشک شدن تالاب هاست. پس بودن تالابها منافع فراوان و نبودشان گرفتاری های فراوانی را به دنبال دارد. به طورکلی در کلان نگری اگر ما تمام عوامل تخریب و آلودگی تالاب ها و حتی سایر مناطق حفاظت شده را در یک کفه ی ترازو بگذاریم و تمام عوامل مدیریت و حفاظت آنها را در کفه دیگر، کماکان کفه تخریب، سنگینی می کند. به عبارت دیگر سرعت تخریب و آلودگی از سرعت حفاظت ما جلو زده است. پس ما در سیاستهای کلان باید رویکردهای دیگری را در پیش گیریم. 
 
مدیرکل دفتر حفاظت و احیای تالاب ها در خصوص طرح های پژوهشی نیز گفت: دو یا سه محور پژوهشی هم مد نظر است، که می تواند مورد توجه دانشجویان قرار گیرد. 
انتهای پیام /  منصوره خسروبیگ
474 کلیک ها  جمعه, 26 دی 1399 10:22
این مورد را ارزیابی کنید
(1 رای)

نظر دادن

لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «راستین آنلاین» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

بالا