حرکت به سمت کشاورزی دانش بنیان نیاز جامعه در بازارهای بین المللی /آماده همکاری برای ایجاد «باغ های مادری» در سطح استان هستیم

استاندار فارس گفت :جلوگیری از زوال مرکبات نیازمند اجرای برنامه مدون و جدی از سوی جهاد کشاورزی است و  آماده همکاری برای ایجاد «باغ های مادری» در سطح استان هستیم. 

 

به گزارش راستین آنلاین عنایت الله رحیمی در جلسه ای با حضور محمد مهدی برومندی، معاون امور باغبانی وزارت جهاد کشاورزی با اشاره به نقش فارس در تامین امنیت غذایی کشور، عنوان کرد: نقش کنونی فارس در تامین امنیت غذایی و نقشی که در آینده می‌تواند داشته نیازمند توجه در سطوح ملی است.
 
 او بر لزوم تدوین سند راهبردی کشاورزی به ویژه در زمینه باغبانی در استان و کشور، خاطرنشان کرد: با توجه به تنوع اقلیمی موجود، تدوین چنین سندی راهگشای بسیاری از مسائل در حوزه کشاورزی خواهد بود. 
 
رحیمی بیان کرد: با افزایش جمعیت و توسعه تکنولوژی های جدید،کشاورزی باید به سمت کشاورزی دانش‌بنیان حرکت کند چرا که با کشاورزی سنتی نمی‌توانیم نیازهای جامعه را پاسخ دهیم و وارد رقابت با سایر کشورهایی شویم که در این زمینه از دانش و علم روز استفاده می‌کنند.
 
استاندار فارس اظهار کرد: با بهره گیری از کشاورزی دانش بنیان میتوان گونه‌های مناسب اقلیم و آب و هوا و خاک ما و گونه‌های مقاوم را شناخت.
 
به اعتقاد استاندار فارس ایجاد باغ‌های مادری و توجه به زنجیره تولید که از اصولی است که می‌تواند موجب ارزش افزایی و ایجاد اشتغال شود، بهره گیری مزیت هایی که در تولید محصولات به صورت انحصاری در استان وجود دارد همگی نیازمند یک پایش علمی و رویکرد جدید است.
 
 او با اشاره به اینکه استان فارس در زمینه انجیر، پسته، گردو، انگور و گیاهان دارویی و گل محمدی از مزیت‌های ویژه برخوردار است، گفت: برای بعضی از این محصولات مثل انجیر و شیرین بیان میزهای ملی صادرات تشکیل داده‌ایم.
 
استاندار فارس همچنین از انجام تلاش های درخور توجه برای صادرات انجیر به هنگ کنگ، چین و ویتنام خبر داد.
 
نماینده عالی دولت در استان فارس در بخش دیگری از سخنان خود عنوان کرد: در ایام بیماری کرونا آسیب‌های زیادی به بعضی از واحدهای کشاورزی به ویژه گلخانه ها وارد شده است که جبران این خسارت ها و احیا واحدهای آسیب دیده برای بازگشت به بازار حتماً باید مورد توجه قرار گیرد.
وی با اشاره به مشکل زوال مرکبات بر لزوم اجرای برنامه ای مدون برای افزایش طول بازدهی درختان مرکبات به ویژه در شهرستان های داراب، جهرم، فراشبند، قیر و کارزین تاکید کرد.
 
زوال جنگل‌های استان به ویژه جنگلهای بلوط از دیگر نگرانی های استاندار فارس بود که به گفته او باید مورد توجه جدی قرار گیرد.
 
رحیمی همچنین اظهار کرد: در زمینه صادرات و واردات نیازمند تصمیم عقلایی در زمینه منافع ملی هستیم و بی تردید ارتباط با کشورهای همسایه و دیگر نقاط جهان از اولویت های کشور است.
 
وی با بیان اینکه مراودات اقتصادی به ویژه در زمینه میوه و غذا اجتناب ناپذیر است، افزود: مزیت های کشور و استان در زمینه تولید و صادرات بعضی محصولات و همچنین مزیت سایر کشورها برای واردات بعضی نیازها باید در مراودات اقتصادی و تقویت این روابط مد نظر قرار گیرد.
 
استاندار فارس ادامه داد: توسعه صادرات با استفاده از حمل و نقل هوایی به ویژه در حوزه سبزیجات و ایجاد پایانه صادراتی در حال پیگیری است تا با سرعت بیشتری راه اندازی شود که در دو سال گذشته در این زمینه اقدامات زیادی انجام شده است، اما هنوز نیازمند تلاش بیشتری در مورد صنایع تبدیلی سردخانه، حمل و نقل و افزایش سطح تولیدات هستیم.
 
رحیمی با تاکید بر اینکه پذیرای مراکز تحقیقات پیشرفته کشاورزی در استان خواهیم بود گفت: در حال حاضر نیز دانشکده کشاورزی و مرکز تحقیقات جهاد کشاورزی و منابع طبیعی فعالیت های خوبی به ویژه بر روی بذرها انجام داده‌، هرچند که نیازمند سرعت و دقت بیشتر در زمینه توسعه تحقیقات کشاورزی در شیراز ،مرودشت ،پاسارگاد و داراب وجود دارد.
وی با اشاره به زیرساخت هایی که از گذشته در مجموعه جهاد کشاورزی این استان وجود داشته گفت: ایجاد باغ مادری باید با جدیت در دستور کار جهادکشاورزی فارس قرار داشته باشد.
 
استاندار فارس اضافه کرد: تسهیلات مورد نیاز ایجاد باغ مادری توسط بانک کشاورزی تامین خواهد شد و همچنین برای توسعه گلخانه‌ها نیز این بانک همکاری لازم را باید داشته و شرط و شروط اضافه را کنار بگذارد.
 
رحیمی ایجاد زنجیره های تولید را بسیار مهم دانست و افزود: تا پایان این دولت باید مقدمات توسعه زنجیره‌های تولید و همچنین ایجاد باغ مادری انجام شود.
 
وی در پایان بر کاهش افت زوال مرکبات در این استان تاکید کرد.
 
 
 
انتهای پیام /  منصوره خسروبیگ
218 کلیک ها  شنبه, 20 دی 1399 18:49
این مورد را ارزیابی کنید
(1 رای)

موارد مرتبط

نظر دادن

لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «راستین آنلاین» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

بازگشت به بالا
بالا