بنری که ظاهرا توسط شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی طراحی شده و قراربوده درسراسر کشور با طرحی واحد منشر شود،حالا به ابزاری برای حمله به شهرداری شیرازتبدیل شده است.
در این بنراستفاده از واژه Dawn(سپیده دم) به جای Down(مرگ) باعث شده تا جمله معروف «مرگ برآمریکا» به «سپیده دم باآمریکا»تبدیل شود.
اشتباهی که با سرعت عجیب و درعین حال مشکوکی ظرف مدت چند ساعت فضای مجازی را به اشغال خود درآورد تا این سئوال در افکار عمومی شکل بگیرد که چه کسی یاچه گروهی از بزرگ کردن یک اشتباه سود می برند؟
اشتباهی که اتفاقا این بار شهرداری دربروزآن هیچ نقشی نداشته است!
اشتباهاتی تکراری
دقت در استفاده صحیح از کلمات جهت انتشار در فضای عمومی یکی از وظایف تهیه کنندگان و تایید کنندگان اقلام تبلیغاتی است.موضوعی که ظاهرا در کشور ما کمتر به آن توجه می شود.
به عنوان مثال چند مدت پیش اشتباه تایپی در یک بنر تبلیغاتی سوژه ای شد تا امیر نوری بازیگر سینما و تلوزیون کشورمان درصفحه شخصی خود به آن بپردازد.
نوری تصویری از یک بنر تبلیغاتی در صفحه اینستاگرام خودش منتشر کرد که حکایت از یک غلط فاحش در بیلبورد شهری برای فرهنگ سازی حجاب و عفاف داشت. این تابلو یک ایراد عمده داشت. گویا طراحان این پوستر قصد داشتند کلمه عنبر را بنویسند که در نوشتن آن اشتباه کردند و عبارت “گلاب و مشک و عنبر” را به صورت “گلاب و مشک و انبر” نوشته بودند.
اشتباه فاحش فدراسیون فوتبال
یا اینکه به عنوان مثال یک بار بخش بین المللی فدراسیون فوتبال اشتباه عجیب و غیر قابل توجیهی را در قبال مسئولیت های پیش پا افتاده خود رقم زد.
فدراسیون فوتبال و بخش بین المللی آن که وظیفه تائید خبرنگاران را برای رقابت های لیگ قهرمانان آسیا و صادر کردن کارت خبرنگاری شان را بر عهده دارد؛ در اشتباهی فاحش و عجیب نتوانست نام پایگاه خبری ، خبر آنلاین را به صورت انگلیسی روی کارت خبرنگاران این پایگاه بنویسد!
این اشتباه در صورتی شکل گرفت که مسئول صدور کارت های خبرنگاران می توانست با سرچ ساده در گوگل نوع نوشتن ONLINE را بیاموزد تا چنین فاجعه در آسیا رقم نخورد!
گرچه پیمان بهادری سرپرست اداره کل ارتباطات و امور بین الملل شهرداری شیراز در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان در این خصوص گفته است که این بنر مربوط شهرداری شیراز نبوده است و قبل از برگزاری مراسم ۱۳ آبان به سرعت و در کمترین زمان ممکن در سطح شهر شیراز جمع آوری و اصلاح شده بود،اما ظاهرا در شیراز دیوار شهرداری ازهمه کوتاه تر است.اینکه کدام چشم بینا زودتر از هر کسی این اشتباهات را می بیند و با سرعتی تعجب برانگیز و شاید هم مشکوک اقدام به پخش آن در فضای مجازی می کند تیکه ای ازپازلی است که اگر درکنار استفاده از عباراتی عجیب تر نظیر(افتضاحی دیگر از شهرداری شیراز) گذاشته شود،آنگاه مشخص می شود که بنرها چه کسی را نشانه رفته است!