شهرام آدم نژادبا اشاره به جزئیات سود عملیاتی شرکت ایران ایر اظهار داشت: منظور از سود عملیاتی سود حاصل از فعالیتهای عملیاتی شرکت است که فعالیتهای اصلی شرکت را تشکیل میدهند.
وی افزود: فعالیتهای عملیاتی، فعالیتهای هستهای و مکرر شرکت است که در اساسنامه به آن اشاره شده است. از دیدگاه تجزیه و تحلیل صورتهای مالی، سود عملیاتی معنیدارترین عدد در صورت سود و زیان شرکت است و شاخص اصلی قضاوت در مورد عملکرد مالی کسب و کار است.
معاون حملونقل وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران برای اولین بار در سالیان گذشته توانسته است نقطه سربهسر عملیاتی را پشت سر بگذارد و به سود عملیاتی به میزان ۴۱ میلیارد تومان برسد یادآور شد: این عدد در سال گذشته منفی ۲۲۶ میلیارد تومان بود.
آدم نژاد بیان داشت: این مهم به علت عواملی چون ایجاد نقاط پروازی جدید (شش مسیر)، استفاده بهینه از ناوگان موجود و مدیریت هزینهها محقق شده است. اگرچه این رقم کوچک است، اما اتفاق مهمی است و با توجه به اهرمی بودن شرکت به علت سهم بالای هزینههای ثابت از کل هزینهها، امکان استفاده از اهرمهای عملیاتی شرکت در جهت رشدهای چند برابری سود همزمان با افزایش فروش را فراهم می کند. البته رقم سود خالص شرکت منفی است که عمدتا به دلیل هزینههای مالی و سایر هزینههای غیر عملیاتی است.
وی گفت: این رقم در صورت سود و زیان سال ۱۳۹۷ شرکت درج شده است. البته در گزارش حسابرس مستقل شرکت که مشروط است، موضوع احتساب کامل هزینه های اکچوئری (صندوق بازنشستگی) به عنوان یکی از بندهای شرط ذکر شده است اما این بند در صورتهای مالی سالهای گذشته شرکت نیز وجود داشت که در آن سالها زیان هم وجود داشت.
معاون حملونقل وزیر راه و شهرسازی یادآور شد: علاوه بر این هزینههای صندوق بازنشستگی در صورت سود و زیان، بنا بر این ماهیت، در سرفصل هزینههای غیرعملیاتی طبقه بندی شده است. سایر موارد چون دو فرودگاهی بودن و پروازهای تکلیفی و غیره نیز همگی در بهای تمام شده خدمات و هزینه های عمومی اداری و فروش آمده است و با احتساب آنها سود عملیاتی حاصل شده است.