عمران روستایی اولویت است/صد درصد روستاهای فارس طرح هادی دارد

  مدیرکل بنیاد مسکن فارس با اشاره به اهمیت متوقف و معکوس شدن روند مهاجرت از روستا به شهر، اجرا و تکمیل طرح‌های عمران روستایی به ویژه در روستاهای هدف را از اولویت‌های مهم این اداره کل دانست.

منصوره خسروبیگ راستین آنلاین : سید علیرضا حمیدی عصر یکشنبه ٢٠ فروردین در یک کنفرانس خبری با اشاره به قرارداشتن در ایام سالروز افتتاح حساب ١٠٠ امام و تاسیس بنیاد مسکن، به شرح خدمات معاونت عمران روستایی پرداخت و گفت: شرح وظایف معاونت عمران روستایی به سه حوزه و زمین، نظارت و ارزیابی و فنی و تهیه طرح‌ها باز می‌گردد.

مدیرکل بنیاد مسکن فارس با بیان اینکه سال گذشته طرح بهسازی حدود ١٠٠٠ روستا اجرایی شد، عنوان کرد: در حال حاضر ٢ میلیون و ٦٧٠ هزار مترمربع از روستاهای فارس آسفالت شده است.

او اضافه کرد: در حوزه عمران روستایی توجه ویژه‌ای به روستاهای هدف گردشگری، روستاهای دارای بافت با ارزش و روستاهای شاخص برای کاهش مهاجرت می‌شود؛ چرا که معتقدیم علاوه بر اینکه روستا محل تولید است به افزایش جمعیت هم کمک خواهد کرد و هم از حاشیه نشینی و مهاجرت جلوگیری می‌شود.

حمیدی با تاکید بر اینکه باید تلاش کرد نرخ فزاینده کاهش جمعیت در روستاها را تعدیل کنیم، خاطرنشان کرد: سال‌های زیادی بنیاد مسکن با طرح هادی روی کالبد روستاها کار کرده اما اکنون طرح منظومه‌های روستایی را در دستور کار دارد. در این طرح بخشی از یک شهرستان مطالعه می‌شود و سپس توانمندی‌های روستاهای آن شهرستان استخراج و یک زنجیره ارزش در روستاها تعریف و با تعریف و عملیاتی شدن پروژه‌های پیشران به اشتغال روستاها کمک می‌شود.

او با بیان اینکه این طرح‌ها در شورای برنامه ریزی استان مطرح و به سایر دستگاههای متولی ارائه می‌شود، گفت: این طرح در سه شهرستان جهرم، شیراز و سپیدان در دست مطالعه است.

مدیرکل بنیاد مسکن فارس ادامه داد: سال گذشته رشد بازنگری طرح‌های هادی در استان را ٥ برابر کردیم و توانستیم مجوز معادل سازی قیر را از هیئت دولت بگیریم و خوشبختانه یک رضایتمندی نسبی در روستاها ایجاد شد. البته طرح هادی ۷۰۰ روستای فارس نیازمند بازنگری است که امیدواریم طی سه سال آینده اجرایی شود.

حمیدی با اشاره به اینکه؛ سالانه حدود ١٥ هزار استعلام در بخش روستایی فارس پاسخ داده می‌شود، این استعلام‌ها را شامل افزایش محدوده، مغایرت‌های طرح هادی، تغییر کاربری و ... دانست و گفت: پنجره واحد زمین اخیرا به مجموعه اقدامات الکترونیک بنیاد مسکن اضافه شده است.

مدیرکل بنیاد مسکن فارس با اشاره به اینکه واگذاری زمین به افراد از محل دستور العمل واگذاری زمین انجام می‌شود، خاطرنشان کرد: سالانه حدود ٤ هزار قطعه زمین روستایی واگذار می‌شود.

حمیدی به اعطای سند به خانه‌های روستایی هم اشاره و با بیان اینکه سند ٧٠ درصد از خانه‌های روستایی استان صادر شده است، گفت: سالانه بیش از ١١ هزار سند در بنیاد مسکن با هماهنگی اداره کل ثبت احوال صادر می‌شود.

او ضمن یادآوری اینکه فارس بیش از ۳ هزار روستا و آبادی دارد، تعداد روستاهای بالای ۲۰ خانوار را ٢٣٣٨ اعلام و خاطرنشان کرد که ۱۰۰ درصد این روستاها، دارای طرح هادی است.

حمیدی گفت: بالغ بر ۶۷ درصد از ٣٧٦ هزار واحد مسکونی روستایی در فارس، مقاوم سازی و به آنها وام اختصاص یافته است، هم اینک ۱۲۱ هزار واحد مسکونی روستایی غیر مقاوم نیز در استان داریم که نیازمند مقاوم سازی است.

نماینده ولی‌فقیه در بنیاد مسکن فارس نیز در ادامه این نشست به نقش میانجیگری رسانه‌ها بین حوزه‌های ستادی و مردم اشاره و عنوان کرد: رسانه‌ها راهنمایان خوبی برای تمرکز ما بر خدمت رسانی به جامعه هدف هستند.

حجت‌الاسلام سید علی نجفی، ادامه داد: بسیاری از مشکلات و تنگناها با ارتباط گیری خوب رسانه‌ها بین مسئولان و مردم حل و موجب خدمت رسانی به جامعه هدف شده است. 

نماینده ولی‌فقیه در بنیاد مسکن فارس اضافه کرد: بنیاد مسکن بر اساس فرامین امام و رهبری خدمات خود را یه محرومین و روستاها و مردم کم درامد و قشر آسیب پذیر اختصاص داده است.

نجفی با بیان اینکه حجم گسترده‌ای از فعالیت‌های بنیاد مسکن به شهرهای ٢٥ هزار نفر و روستاها اختصاص دارد، تصریح کرد: بنیادی کار کردن مهمترین رویکرد این مجموعه است و در واقع بنیادی بودن، برند بنیاد مسکن است.

این مقام مسئول با بیان اینکه خانه دار شدن افراد محروم و مستضعف از اهداف مهم امام(ره) در راه‌اندازی بنیاد مسکن بود، گفت: در دولت‌های مختلف طرح‌های مسکن ارائه می‌شود اما ما چون باید خدمت بی مزد و منت ارائه دهیم به هر طرح مسکن کمک خواهیم کرد و اکنون هم بنیاد مسکن سهم بسزایی در اجرای طرح نهضت ملی مسکن دارد.

انتهای پیام /  108
303 کلیک ها  دوشنبه, 21 فروردين 1402 10:41
این مورد را ارزیابی کنید
(1 رای)

نظر دادن

لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «راستین آنلاین» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

بالا