اخبار کوتاه جهاد کشاورزی استان فارس

اخبار کوتاه جهاد کشاورزی استان فارس
   
اخبار کوتاه جهاد کشاورزی استان فارس |||| ||||

اخبار جهاد کشاورزی استان فارس را با ما دنبال کنید .

کشت خاکشیر در مرودشت آغاز شد.

 
به گزارش راستین آنلاین   مدیر جهاد کشاورزی شهرستان مرودشت از کشت ۱۷۰۰ هکتار خاکشیر در قطب تولید این محصول در استان فارس خبر داد و گفت: پیش بینی می شود بیش از سه هزار هکتار خاکشیر در این شهرستان کشت شود.
 کاووس همتی با بیان اینکه کشت خاکشیر در این شهرستان ادامه دارد، اظهار کرد: کشت این گیاه در مرودشت از اوایل آذر آغاز شده و تا بهمن ماه امکان پذیر است و برداشت آن نیز بسته به تاریخ کاشت از اردیبهشت تا تیر ماه انجام می شود.
معاون سازمان جهاد کشاورزی استان فارس با بیان اینکه کشت این گیاه چند سالی است که با هدف تغییر الگوی کشت در شهرستان رونق گرفته است افزود: کشت خاکشیر می تواند جایگزین مناسبی برای گیاهان پر آب و پر هزینه در منطقه باشد.
همتی با اذعان به اینکه زمین هایی که به کشت خاکشیر اختصاص می یابد، معمولا زمین هایی هستند که در سال های گذشته به دلیل خشکسالی بدون استفاده مانده است، تصریح کرد: کشت خاکشیر در این اراضی علاوه بر اینکه از فرسایش خاک محافظت می کند، تولید اقتصادی نیز برای کشاورز به همراه دارد.
این مقام مسئول با بیان اینکه کشت این گیاه داروئی به صورت مکانیزه و دیم انجام می شود، اضافه کرد: قیمت مناسب، عدم وجود آفات و بیماری‌ها و تولید محصول ارگانیک به دلیل استفاده نکردن از سم و کود در تولید خاکشیر از مزایایی کشت این محصول است.

طرح کشت قراردادی گندم بهبود می یابد 

 مجری طرح گندم وزارت جهاد کشاورزی گفت: در حال بررسی مسائل و مشکلات کشت قراردادی گندم هستیم و در سال های آتی این طرح با کمترین تنش و با شکل بهتری به اجرا در خواهد آمد.

سهراب سهرابی در حاشیه سفر به استان فارس و بازدید از شهرستان مرودشت تصریح کرد: اصل کشاورزی قراردادی بر مبنای ورود صنایع و کارخانجات است اما در شرایط کنونی به دلیل کمبود نیروی کار و ارتباط بهتر کشاورز با مراکز جهاد کشاورزی این کار فعلا به این مراکز محول شده است.

مشاورز وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به اینکه کشت قراردادی گندم در سال زراعی جاری صرفا برای مزارعی که منابع آب پایدار دارند برنامه ریزی شده است، افزود: کشت قراردادی گندم در اراضی دیم و اراضی مشروب از شبکه آب های سطحی فعلا ورود نکرده است.

 سهرابی در بازدید از یک مزرعه طرح مقایسه ارقام گندم با اشاره به اینکه در طرح های مشارکتی و مقایسه ارقام علاوه بر عملکرد سایر شاخصه ها هم باید مد نظر قرار بگیرد، ابراز کرد: در این طرح ها حتما دیدگاه زارعین بررسی شود و از زارعین بخواهید به ارقام کشت شده نمره بدهند.

مجری طرح گندم وزارت جهاد کشاورزی در بازدید خود به منظور بررسی وضعیت کشت قراردادی گندم و مشکلات سامانه پایش کودی از دیدگاه کارشناسان و عاملین توزیع، از مرکز جهاد کشاورزی حومه شهرستان مرودشت، یک عاملیت توزیع کود و چند مزرعه گندم این شهرستان بازدید کرد.

اجرای طرح انتخاب مشارکتی تراکم کشت گندم در کازرون 

مسئول زراعت جهاد کشاورزی شهرستان کازرون از اجرای طرح انتخاب مشارکتی تراکم مناسب کشت گندم در 4هکتار از اراضی کشاورزی این شهرستان خبر داد.

مریم پورحسینی اظهار کرد: در راستای ارتقای ضریب خود اتکایی در محصول گندم، آذر ماه امسال طرح انتخاب مشارکتی تراکم مناسب کشت گندم در روستای قلعه سید بخش مرکزی این شهرستان اجرا شد.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه در برخی شرایط کشاورزان به دلایلی تمایل به مصرف بذر بیش از حد لزوم دارند افزود: برای رفع این نقیصه و کاهش هزینه های تولید، طرح تراکم مطلوب در دستور کار مدیریت جهادکشاورزی شهرستان کازرون قرار گرفته است.

وی اضافه کرد: در این طرح، چهار تیمار تراکم 160، 180، 200، 220 کیلو گرم بذر رقم ساورز (پرورشی3) در چهار قطعه یک هکتاری مورد مقایسه قرار می گیرند، تا با بررسی شرایط رشدی هر تیمار و عملکرد در واحد سطح، تراکم مطلوب و میزان بذر مصرفی بهینه در هکتار مشخص شود.

پورحسینی تصریح کرد: صرفه جویی در مصرف بذر، کاهش هزینه‌های تولید و افزایش عملکرد از اهداف این طرح است.

مسئول زراعت جهاد کشاورزی شهرستان کازرون بیان کرد: کشاورزان و کارشناسان علاقمند می توانند با هماهنگی این مدیریت ضمن بازدید از مراحل مختلف رشدی این مزرعه، اطلاعات لازم را در خصوص آن بدست آورند.

توزیع کودهای کشت قراردادی گندم 

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان خنج گفت: با توجه به انعقاد قرارداد خرید سلف گندم در قالب کشت قراردادی بین مراکز جهاد کشاورزی به نمایندگی از شرکت مادر تخصصی بازرگانی دولتی ایران و کشاورزان متقاضی تاکنون مقدار 176.4تن اوره، 115 تن فسفات و 57.5تن پتاس توزیع گردیده است.

 علی علی پور با اشاره به اینکه تاکنون 1836 هکتار کشت قراردادی منعقد گردیده است، تصریح کرد: با انعقاد قراداد طرح مذکور گندمکاران هنگام کشت، هزینه ای برای دریافت کود و بیمه محصول خود پرداخت نکرده که هزینه های فوق هنگام تحویل گندم به اداره غله از حساب کشاورزان کسر خواهد شد.

وی اظهار کرد: در سال زراعی جاری ودر راستای حمایت از کشاورزان و خودکفایی در تولید گندم، طرح کشت قراردادی گندم به کشاورزان پیشنهاد داده شد که از این طرح استقبال خوبی شده است. 

این مقام مسئول با بیان اینکه عوامل توزیع کود در شهرستان کارگزاری خصوصی آراسته و تعاونی روستایی خنج بال بوده گفت: تمامی سهمیه ی کود اختصاص داده شده ی کشت قراردادی که به شهرستان حمل شده توزیع شده است و این مدیریت در حال رایزنی برای دریافت باقیمانده ی کودهای کشت قراردادی است.

 افزایش صندوق‌های خرد زنان در کوار

مدیرجهاد کشاورزی کوار از تشکیل دو صندوق خرد زنان روستایی در ۸ ماه اول سال در این شهرستان خبر داد.

 

عبدالرسول جوکار یکی از اهداف تشکیل صندوق اعتبارات خرد زنان روستایی را بهبود وضعیت اقتصادی دانست و افزود: کاهش بیکاری، برقراری عدالت اجتماعی، کاهش فقر در مناطق روستایی، از مهم‌ترین اهدافِ تشکیل این صندوق است.

 

 او عنوان کرد: ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های بالقوه درخصوص تولید وفرآوری بسیاری از محصولات غذایی همانند فرآورده‌های جانبی انگور مانند آبغوره، مویز، شیره انگور سرکه و..... همچنین تولید محصولاتی چون سیر و پیاز درمنطقه منجر به مشارکت بیش از۷۰ نفر از زنان روستایی شد و زمینه ایجاد دو صندوق خرد را فراهم آورد.

 

مدیرجهاد کشاورزی کوار با بیان به اینکه تشکیل صندوق اعتبارات خرد زنان روستایی باعث افزایش درآمد در بین روستاییان می‌شود، تصریح کرد: این صندوق ها گامی مؤثر درراستای کارآفرینی، اشتغال‌زایی و کاهش هزینه‌های تولید خواهد بودوافزایش درآمد خانواررابدنبال خواهد داشت.

 

جوکار در ادامه به تعداد۱۲صندوق فعال در شهرستان اشاره و اظهار کرد: با حمایت‌های تسهیلاتی ارزان قیمت، می‌توان شاهد تولید و عرضه بسیاری از محصولات وفرآورده‌های غذایی و همچنین توسعه اشتغال باشیم.

انتهای پیام /  منصوره خسروبیگ
589 کلیک ها  سه شنبه, 23 آذر 1400 11:44
این مورد را ارزیابی کنید
(1 رای)

نظر دادن

لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «راستین آنلاین» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

بالا