اخبار کوتاه / از برداشت یاقوت های سرخ تا  بازدید از باغ‌های‌ الگویی و نهالستان های نی‌ریز

اخبار کوتاه / از برداشت یاقوت های سرخ تا  بازدید از باغ‌های‌ الگویی و نهالستان های نی‌ریز
   
اخبار کوتاه / از برداشت یاقوت های سرخ تا  بازدید از باغ‌های‌ الگویی و نهالستان های نی‌ریز |||| ||||

مدیر جهادکشاورزی شهرستان نی‌ریز گفت: سالانه ۶۰ هزار تن انار از ۳۰۰۰ هکتار باغ این شهرستان برداشت می‌شود که از‌این‌نظر نی‌ریز مقام اول سطح و تولید را در استان فارس داراست.

او افزود: متوسط عملکرد در باغ‌های این شهرستان ۲۰ تن در هکتار و بالاترین عملکرد بیش از ۱۵۰ تن در هکتار است که متاسفانه در امسال به دلیل بروز شرایط خشکسالی و طغیان آفات میزان تولید انار شهرستان کاهش چشمگیری داشته است.

بصیری اظهارکرد: به دلیل تنوع ارقام، برداشت انار در این شهرستان در ارقام زودرس مانند انواع انار شیرین و فاروق از اواخر شهریورماه و در مورد ارقام دیررسی مانند رباب تا اواخر آبان‌ماه ادامه دارد.

به‌گفته او؛ عمده‌ترین رقم انار تولیدی نی‌ریز رباب است که به‌دلیل رنگ پوست و آریل، درصد فیبر، طعم میوه و ضخامت پوست، بسیار بازارپسند بوده و شهرت جهانی دارد؛ بطوریکه بیشترین میزان صادرات انار کشور را به خود اختصاص‌داده‌است.

این مقام مسئول خاطرنشان کرد: انار نی‌ریز علاوه بر مصارف داخلی به کشور‌های آسیای میانه، حوزه خلیج فارس، کره‌جنوبی، روسیه، و برخی کشور‌های اروپایی صادر می‌شود که زمینه ایجاد ۳۰۰۰ فرصت شغلی موقت را فراهم‌کرده است.

بصیری با بیان اینکه در بخش صنایع تبدیلی با توجه به پتانسیل بالای شهرستان، کارخانه‌های صنعتی فرآوری انار نی ریز مشغول فعالیت هستند، تصریح کرد: از جمله تولیدات آن‌ها آب انار، رب، سس، شربت، مارمالاد، ژله، بستنی، ترشی، سرکه و لواشک انار می‌باشد که با استقبال خوب و ارزآوری برای کشور همراه بوده است.

مدیر جهادکشاورزی شهرستان نی‌ریزخاطرنشان‌کرد: در چند سال اخیر، تولید محصولات سالم و گواهی‌شده در دستور کار این مدیریت قرارگرفته است بطوریکه در سنوات گذشته اولین گواهی ارگانیک محصول انار فارس در نی ریز و زیر نظر مرکز ملی تایید صلاحیت ایران (NACI صادر شد که بر اساس آن، انطباق مدیریت فرایند تولید تا عرضه محصول شامل تولید، فرآوری، بازرسی و صدور گواهی، برچسب گذاری و بازاررسانی مواد غذایی ارگانیک، مورد تایید است.

او در پایان تاکید کرد: کمبود آب با توجه به خشکسالی‌های اخیر، وجود آفات و امراض به‌خصوص کرم گلوگاه انار و عدم پوشش بیمه‌ای آن از عمده مشکلات انارکاران این شهرستان است.

تعرفه‌های بیمه کشاورزی سال زراعی جاری مشخص شدند

مدیر جهادکشاورزی شهرستان نی‌ریز گفت: بر اساس اعلام صندوق بیمه کشاورزی اطلاعات مربوط به تمامی زیربخش‌ها (کل حق بیمه، حق بیمه سهم دولت و بیمه‌گذار، حداکثر تعهد بیمه‌گر و غیره) برای سال زراعی جاری در سامانه جامع، بارگذاری شده و یا در حال بارگذاری است.

 علیرضا بصیری در همین زمینه اظهارکرد: طرح بیمه پایه در خصوص محصولات پسته، سیب، انگور و زیتون همچنان به قوت خود باقیست و بیمه‌گذاران می‌توانند نسبت به انتخاب و خرید بیمه‌نامه پایه به‌تنهایی اقدام ‌ و یا بیمه‌نامه جامع را برای این محصولات بدون نیاز به بیمه‌نامه پایه خریداری نمایند.

وی افزود: در سایر محصولات باغی بیمه‌نامه عمومی به "طرح ویژه" تغییرنام یافته و بیمه‌نامه‌های جامع (تجمیعی سابق) نیز دربرگیرنده تمامی عوامل خطر بوده که بیمه‌گذاران بدون نیاز به بیمه‌نامه دیگری؛ می‌توانند یکی از این دو بیمه‌نامه را انتخاب و خرید نمایند.
او تصریح‌کرد: بیمه آتش‌سوزی به‌عنوان بیمه‌نامه اصلی در خرما و مرکبات قابل ارائه و در بخش دام، ‌طیور و آبزیان نیز عامل خطر آتش‌سوزی و خشکسالی به بیمه پایه اضافه شده است.
بصیری عنوان‌کرد: از سال زراعی 1401-1400، سهم خسارت پرداختی بیمه‌گذار (فرانشیز) در تمام بیمه‌های پایه به میزان 10 درصد، در بیمه‌های ترجیحی (به غیر از گندم) و آتش‌سوزی 15 درصد و در تمامی بیمه‌نامه‌های گندم به میزان 10 درصد اعمال می‌شود.
 
در سفر معاون امور باغبانی وزیر جهادکشاورزی به شهرستان نی‌ریز صورت گرفت:
 بازدید از باغ‌های‌ الگویی و نهالستان های نی‌ریز
مدیر جهادکشاورزی شهرستان نی‌ریز از بازدید محمدمهدی برومندی معاون امور باغبانی وزارت جهادکشاورزی از مجموعه نهالستان بهرامان و باغ‌های الگویی انار، انجیر و گردو در بخش پشتکوه این شهرستان خبرداد.
علیرضا بصیری افزود: در این مجموعه برای اولین بار باغ الگویی انار رقم واندرفول (wonderful) با صفات عالی در بحث پر باری، زود باردهی، نداشتن دانه سفیدی و آفتاب سوختگی، مقاوم به کرم گلوگاه انار در دامنه کوهپایه با ارتفاع ۲۱۵۰ متر از سطح دریا در حال کشت و بهره برداری است.
وی همچنین اظهارکرد: ارقام مختلف میوه های زودرس مانند شلیل، گیلاس، هلو انجیری و زردآلو، بادام دیر گل (حدود ۷۰ رقم) و نیز بیش از یک میلیون اصله انواع نهال استاندارد و گواهی شده در نهالستان بهرامان تولید و تکثیر می شود.
او ابرازکرد: معاون امور باغبانی وزیر جهادکشاورزی در ادامه این بازدید از تنها باغ نخبه انجیر کشور و اولین باغ مادری گردوی استان فارس در روستای بالاشهر بخش پشتکوه دیدن کرد.
بصیری یادآورشد: در این سفر مدیر کل دفتر گلخانه، گیاهان زینتی و قارچ خوراکی وزارت جهادکشاورزی و مجری طرح توسعه گلخانه های کشور برومندی را همراهی می‌کردند.
 
 
قلع و قمع تغییر کاربری‌های غیر مجاز به دست کشاورزان نی‌ریزی
 مدير جهادكشاورزي شهرستان ني‌ريز از تخريب دو مورد تغييركاربري غيرمجاز از نوع ساخت بنا و فنس‌كشي در زمین‌های كشاورزي اين شهرستان به دست خود كشاورزان خبرداد و گفت: فرهنگ سازي صيانت از اراضي كشاورزي ابزاري برای همكاري كشاورزان با اداره امور اراضي شده است.
عليرضا بصيري تصریح‌کرد: این تغییرکاربری‌های غیرمجاز در زمین‌های كشاورزي منطقه موسوم به "قلعه خواجه" بود كه در جلسات متعدد و با انجام مذاكرات موثر و بهره‌گيري از دانش علمي و جامعه شناسي منجر به آن شد كه كشاورزان به تخلف خود پی‌برده و با حضور نيروهاي جهادكشاورزي و مامورين انتظامي اقدام به قلع وقمع موارد مذکور نمایند.
وي با بيان اينكه اين موارد پس از شناسايي، صدوراخطاریه و ديوارنويسي، منتج به دستور اجراي تبصره ۲ ماده ۱۰ قانون حفظ كاربري از سوي مراجع قضايي شده بود اظهارکرد: با فرهنگ سازي شعار "صيانت از اراضي كشاورزي وظيفه ذاتي همه شهروندان است"؛ بدون كمترين تنش زمين‌ها به حالت اوليه برگردانده شد.
مدير جهاد كشاورزي شهرستان ني ريز ضمن تقدير از همكاري اين دو باغدار ، تاكيد نمود: تلاش اين مديريت وكاركنان اداره امور اراضي صرفا برای حفاظت از اراضي كشاورزي و پايداري بستر توليد است وتقاضاي همكاري بيش از پيش تمامی شهروندان در انجام این امر مهم را داریم.

 

 

انتهای پیام /  منصوره خسروبیگ
339 کلیک ها  چهارشنبه, 28 مهر 1400 11:59
این مورد را ارزیابی کنید
(1 رای)

نظر دادن

لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «راستین آنلاین» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

بالا