از برداشت کنجد تا آغاز توزیع بذر گندم در کازرون

از برداشت کنجد تا آغاز توزیع بذر گندم در کازرون
   
از برداشت کنجد تا آغاز توزیع بذر گندم در کازرون |||| ||||

مسئول زراعت جهاد کشاورزی شهرستان کازرون گفت: با آغاز برداشت کنجد از مزارع این شهرستان، پیش بینی می شود تا نیمه آبان ماه، بیش از هزار و 800تن کنجد در کازرون تولید شود. 

به گزارش راستین آنلاین  مریم پورحسینی با اشاره به افزایش 50 درصدی کشت این محصول نسبت به سال گذشته افزود: در سال جاری 1500 هکتار از اراضی این شهرستان، زیرکشت دانه روغنی کنجد قرار گرفت.
وی با اشاره به اینکه شهرستان کازرون یکی از قطب‌های تولید کنجد استان فارس است، ابراز کرد: بخش جره و بالاده این شهرستان به دلیل شرایط اقلیمی و خاک حاصلخیز، کانون‌ اصلی کشت کنجد در کازرون است.
پورحسینی تاکید کرد: این محصول علاوه بر درآمد زایی بالا و مقرون به صرفه بودن، به عنوان یک محصول کم آب بر می تواند در رعایت الگوی کشت، جایگزین محصولات پر آب از جمله ذرت دانه ای شود .
این مقام مسئول تصریح کرد: 90 درصد کشت کنجد در این شهرستان به صورت بی خاک ورزی یا کم خاک ورزی انجام شده است که علاوه بر کاهش هزینه های عملیات خاک ورزی، نقش مهمی در حفظ رطوبت خاک و جلوگیری از فرسایش خاک دارد.
وی به کیفیت بسیار خوب کنجد های شهرستان کازرون اشاره کرد و گفت: کنجد تولیدی این شهرستان علاوه بر تامین بازار مصرف شهرستان به استان های اصفهان، یزد، قم که کارگاه های شیرینی پزی، ارده سازی، حلواشکری و روغن گیری دارند عرضه می شود.
مسئول زراعت جهاد کشاورزی شهرستان کازرون بیان کرد: از مشکلات اصلی این زراعت، عدم امکان برداشت مکانیزه است و در حال حاضر برداشت در همه مزارع این شهرستان بصورت دستی و در چهار مرحله درو، خرمن، استحصال دانه و بوجاری انجام می‌گیرد که هزینه زیادی را به کشاورز تحمیل می کند.

آغاز توزیع بذر گندم در کازرون

مسئول زراعت جهاد کشاورزی شهرستان کازرون گفت: امسال 2هزار و 300 تن انواع بذر گندم با قیمت مصوب دولتی توسط شبکه تعاون روستایی این شهرستان بین کشاورزان توزیع می شود. 

مریم پور حسینی اظهار کرد: با توجه به نزدیک شدن به فصل کشت گندم در این شهرستان و بر اساس سهمیه ابلاغی ، 1000تن بذر گواهی شده آبی، 880 تن بذر گواهی شده دیم و 400 تن بذر مادری و پرورشی در حال تامین و توزیع بین کشاورزان است.

وی افزود: عملکرد بالا، مقاومت به بیماری سیاهک آشکار و پنهان، مقاومت به زنگ، مقاومت به تنش های محیطی نظیر خشکی و سرما و مقاومت به ورس را از ویژگیهای ارقام گواهی شده است.

پورحسنی با بیان اینکه خشکسالی و تاخیر در بارنگی، کشت پاییزه دیمزارهای این شهرستان را با تاخیر مواجه می‌کند، از کشاورزان دیم کار خواست تا قبل از آغاز بارندگی، هرچه سریعتر نسبت به تهیه بذر اقدام نمایند.

این مقام مسئول با تاکید بر اینکه به کارگیری ارقام گواهی شده و استفاده صحیح از انواع ادوات کشت می تواند گامی موثر در افزایش کمی و کیفی محصول د اشته باشد تصریح کرد: ارقام گندم موجود در این شهرستان سیروان، چمران2، تیرگان، برات، بهاران، طلایی، خلیل، مهرگان (ارقام آبی) و دهدشت، کریم، کودهشت و ساورز ( ارقام دیم) است. 

مسئول زراعت جهاد کشاورزی شهرستان کازرون بیان کرد: كشاورزان می‌توانند جهت دریافت حواله بذر گندم به مراکز جهاد کشاورزی محل سکونت خود مراجعه نمایند و كشاورزاني كه از بذور خود مصرفي استفاده مي كنند در خواست می شود نسبت به بوجاري و ضدعفوني بذور با سموم قارچ كش مناسب اقدام کنند.

انتهای پیام /  منصوره خسروبیگ
462 کلیک ها  دوشنبه, 26 مهر 1400 11:58
این مورد را ارزیابی کنید
(1 رای)

نظر دادن

لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «راستین آنلاین» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

بالا