رهاسازی زنبور براکن برای مقابله با کرم غوزه پنبه در مزارع داراب

رهاسازی زنبور براکن برای مقابله با کرم غوزه پنبه در مزارع داراب
   
رهاسازی زنبور براکن برای مقابله با کرم غوزه پنبه در مزارع داراب |||| ||||

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی فارس با اشاره به طغیانی شدن آفت خطرناک کرم غوزه در بعضی از مزارع پنبه داراب، گفت: یکی از راه‌های کنترل این آفت مهمر، استفاده از ابزارهای بیولوژیکی نظیر زنبور براکن است.

 
حمید دبیری دوشنبه ۸ شهریور در جمع خبرنگاران با یادآوری اینکه شهرستان داراب یکی از مراکز اصلی تولید پنبه در استان فارس به شمار می‌رود، سطح زیر کشت این محصول در آن شهرستان را 5500 هکتار اعلام کرد.
 
دبیری گفت: وجود 2 عامل مهم کشت وسیع محصول پنبه و تراکم بسیار زیاد، باعث افزایش سبزینگی مزارع شده و شرایط را برای زاد و ولد و افزایش جمعیت آفت هلیوتیس یا کرم غوزه پنبه فراهم کرده است.
 
به گفته او، میزان بارندگی در دو ماهه اول تابستان در شهرستان داراب نسبت به مدت مشابه در سال گذشته افزایش ۲۰ برابری داشت که این موضوع نیز از دیگر دلایل طغیانی شدن آفت مذکور بود.
 
دبیری با اشاره به اینکه نتایج مبارزه شیمیایی علیه هلیوتیس در مزارع مذکور موفق نبوده است، خاطرنشان کرد: استفاده از سموم نامناسب و تاریخ مصرف گذشته و تکنیک سم پاشی نامناسب از دلایل موفق نبودن این اقدامات محسوب می‌شود.
 
این مقام مسئول با یادآوری اینکه مبارزه بیولوژیکی با آفات، یکی از راهکارهای مهم و تاثیرگذار در بخش کشاورزی است، گفت: با هدف کنترل این آفت ۴۰۰ هزار زنبور براکون با ۹۰ درصد یارانه دولتی به مزارع پنبه در شهرستان داراب اختصاص یافت که در حال رهاسازی است.
 
مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی فارس با بیان اینکه استفاده از مبارزه بیولوژیک علاوه بر جلوگیری از سمپاشی‌های بی رویه، زمینه کنترل مناسب تر آفت را فراهم می کند، خاطرنشان کرد: علاوه بر زنبور براکون، اقلام غیر شیمیایی شامل فرمون هلیوتیس، تله نوری، کارت زرد، کارت آبی به منظور استفاده در پایش و پیش آگاهی عوامل خسارت زا در مزارع پایلوت پنبه به صورت رایگان به کار گرفته شد.
انتهای پیام /  منصوره خسروبیگ
640 کلیک ها  دوشنبه, 08 شهریور 1400 10:41
این مورد را ارزیابی کنید
(1 رای)

نظر دادن

لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «راستین آنلاین» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

بالا