مراکز تولید فکر بار اصلی مسئولیت مقابله با تهاجم فرهنگی را بر عهده دارند

مراکز تولید فکر بار اصلی مسئولیت مقابله با تهاجم فرهنگی را بر عهده دارند
   
مراکز تولید فکر بار اصلی مسئولیت مقابله با تهاجم فرهنگی را بر عهده دارند |||| ||||

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس گفت: مراکز تولید فکر مانند حوزه‌های علمیه و دانشگاه‌ها و نهاد‌های سامان دهنده فرهنگ به ویژه آموزش و پرورش و رسانه‌های کشور، بار اصلی مسئولیت مقابله با تهاجم فرهنگی را بر عهده دارند.

به گزارش راستین آنلاین حمیدرضا قانعی در نشست شورای فرهنگ عمومی فارس در شیراز گفت: تهاجم فرهنگی شاید مشهورترین مفهومی باشد که بسیاری از مردم ایران آن را به عنوان رکنی از کلید واژگان رهبر معظم انقلاب می‌شناسند.

 

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس گفت: آیت الله خامنه‌ای این اصطلاح را در اواخر دوره ریاست جمهوری خود برای اشاره به توطئه غرب علیه ارزش‌ها و مقدسات مسلمانان به کار برده بود که مصداق وقت آن انتشار کتاب (آیات شیطانی) سلمان رشدی و امواج تبلیغاتی پیرامونش بود.

 

او گفت: این اصطلاح سپس در نخستین ماه‌های دوره رهبری آیت الله خامنه‌ای برای اشاره به تغییر رویکرد مواجهه دشمنان از جنگ نظامی به کارزار فرهنگی به کار رفت و آرایش جدیدی را در برابر بیداری فرهنگی مسلمانان به طور عام و ایرانیان به طور خاص نشان می‌داد.

 

قانعی گفت: رهبر معظم انقلاب هفتم آذر ۶۸ نیز اشاراتی به این مفهوم داشتند که در حال حاضر یک جبهه بندی عظیم فرهنگی که با سیاست و صنعت و پول و انواع و اقسام پشتوانه‌ها همراه است مثل سیلی راه افتاده تا با ما بجنگد. جنگ هم جنگی نظامی نیست بسیج عمومی هم در آنجا هیچ تاثیری ندارد. آثارش هم به گونه‌ای است که تا به خود بیاییم، گرفتار شده ایم. مثل یک بمب شیمیایی نامحسوس و بدون سر و صدا عمل می‌کند. فرض کنید در محوطه‌ای یک بمب شیمیایی بیفتد که احدی نفهمد این بمب در آنجا افتاد؛ ولی پس از هفت، هشت ساعت ببینند صورت‌ها و دست‌های همه تاول زده است.

 

این مقام مسئول گفت: به هر حال همین وجه پنهانی تهاجم بود که موجب شد بعد‌ها اصطلاح (شبیخون فرهنگی) نیز به عنوان مترادف آن مطرح شود. طبیعتاً خواب آلودگی در برابر این شبیخون می‌تواند ضربات جبران ناپذیری بر استقلال فرهنگی کشور وارد کند.

 

دبیر شورای فرهنگ عمومی فارس گفت: از نظر رهبر انقلاب، هدف اصلی این تهاجم جوانان بودند و ممکن بود نشانه‌های آن در سبک رفتار فرهنگی آنان نمایان شود، اما در سطح افکار عمومی، تا مدت‌ها -و شاید تا همین امروز - تهاجم فرهنگی تنها به مظاهری از ابتذال اخلاقی تقلیل داده شده است و به اشتباه برخی رفتار‌های جوانانه را به عنوان مظاهر تهاجم فرهنگی جا زده است.

 

او به فرمایشات رهبر معظم انقلاب در هفدهم تیرماه ۸۳ اشاره و گفت: رهبر معظم انقلاب در آن زمان اظهار کردند زمانی که من می‌گویم تهاجم فرهنگی عده‌ای خیال می‌کنند مراد من این است که مثلاً پسری موهایش را تا اینجا بلند کند خیال میکنند بنده با موی بلند تا اینجا مخالفم. مسئله تهاجم فرهنگی این نیست.

 

قانعی در ادامه بیانات رهبر گفت: البته بی بندوباری و فساد هم یکی از شاخه‌های تهاجم فرهنگی است؛ اما تهاجم فرهنگی بزرگ‌تر این است که این‌ها در طول سال‌های متمادی به مغز ایرانی و باور ایرانی تزریق کردند که تو نمی‌توانی؛ باید دنبال رو غرب و اروپا باشی. نمی‌گذارند خودمان را باور کنیم.

 

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس گفت: بنابراین اگر چه به ابتذال کشاندن اخلاق جوانان از طریق محصولات به اصطلاح فرهنگی‌ای که محتوای هنجارشکن دارند، یکی از مصادیق بارز تهاجم فرهنگی است و دولت اسلامی نیز در این رابطه وظیفه دارد از حریم ایمانی جامعه پاسداری کند، اما فروکاستن مسئله تهاجم فرهنگی به این سطح ساده انگاری است.

 

او گفت: معنای اصیل تهاجم فرهنگی در اندیشه آیت الله خامنه‌ای خشکاندن ریشه‌های خودباوری علمی فکری و فرهنگی به خصوص در میان جوانان و تحمیل ارزش‌ها و هنجار‌های غربی است که میراث شوم دوران طاغوت برای جمهوری اسلامی است.

 

قانعی گفت: پادزهر آن نیز اعتماد به نفس ملی و عزت ملی است. همین اعتماد به نفس و ابتکار عمل است که زمینه تبادل فرهنگی به عنوان یک ارزش را به جای پذیرش تهاجم فرهنگی به مثابه یک آسیب فراهم می‌کند.

او گفت: واکنش درست به این تهاجم، اقتدار فرهنگی و کار و ابتکار فرهنگی خواهد بود که الزامات خاص خودش را دارد؛ از جمله آشنایی با زبان فرهنگ و هنر. رهبر معظم انقلاب در ۲۸ شهریور ۱۳۷۵ فرمودند ملتی که سینما ندارد مثل انسانی است که زبانی از زبان‌های مورد تفاهم و تکلم را بلد نیست. کسی که از تئاتر، نقاشی، عکس یا شعر چیزی نمی‌فهمد، راه‌های معرفت به رویش بسته است. ملتی که هر کدام از این‌ها را ندارد، دریچه‌ای به روی او بسته است.

 
قانعی گفت: مراکز تولید فکر مانند حوزه‌های علمیه و دانشگاه‌ها و نهاد‌های سامان دهنده فرهنگ به ویژه آموزش و پرورش و رسانه‌های کشور، بار اصلی مسئولیت را در این زمینه بر عهده دارند.
 
او با اعتقاد به اینکه باید دید واقع بینانه‌ای نسبت به وضعیت فرهنگی خودمان پیدا کنیم، گفت: هنوز چند صباحی بیشتر از ماه مبارک رمضان نگذشته است و شاید توجه جدی به این رزمایش بندگی، با جمعیت‌هایی چند ده هزار نفره عرصه را برای ما روشن‌تر کند.
 
قانعی گفت: جمعیت‌های متراکم و جوانانه حرم مطهر حضرت احمدابن موسی شاهچراغ علیه السلام و سایر بقاع متبرکه استان در شب‌های گرامی قدر، برنامه‌های نوآورانه و خلاقانه احیا‌های خودرویی و آرامگاه حافظ و برخی بوستان‌های شهر گواه مدعای ما بر علاقه و ایمان فطری مردمان این سرزمین است.
 
او گفت: باید به این سوال پاسخ دهیم که آیا در این کارزار فرهنگی موفق بوده ایم یا نه؟
 
دبیر شورای فرهنگ عمومی فارس به بیانات رهبری اشاره و گفت: رهبر معظم انقلاب اسلامی ۲۲مردادماه ۱۳۹۷ با اشاره به مأیوس شدن دشمن از پیروزی در جنگ فرهنگی، فرمودند که دشمنان حتّی از جنگ فرهنگی هم مأیوس‌اند. ببینید؛ در دهه۷۰ که دهه دوّم انقلاب ما بود، یک حرکت فرهنگی خباثت‌آلودی علیه کشور ما شروع شد که بنده همان‌وقت مسئله تهاجم فرهنگی را مطرح کردم، مسئله شبیخون فرهنگی را مطرح کردم.
 
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس گفت: برای اینکه جوان‌ها حواسشان باشد، چشمشان باز باشد، مردم بدانند. یک حرکت وسیع فرهنگی علیه کشور ما در دهه ۷۰ شروع شد؛ حالا شما نگاه کنید؛ متولّدین دهه ۷۰ امروز دارند می‌روند به‌عنوان مدافع حرم جان می‌دهند، سر می‌دهند و نیرو می‌دهند؛ نعششان برمی‌گردد چه کسی این را حدس می‌زد؟ در همان دورانی که آن تهاجم وسیع فرهنگی بود، این گل‌ها در بوستان جمهوری اسلامی شکفته شدند، این نهال‌ها روییدند، حججی‌ها درست شدند؛ پس ما در جنگ فرهنگی پیروز شدیم و دشمن در جنگ فرهنگی شکست خورد.
انتهای پیام /  منصوره خسروبیگ
492 کلیک ها  شنبه, 24 ارديبهشت 1401 10:36
این مورد را ارزیابی کنید
(1 رای)

نظر دادن

لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «راستین آنلاین» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

بالا