انجمن منتقدان درباره حاشیه‌های ایجاد شده برای سینما بیانیه داد

انجمن منتقدان درباره حاشیه‌های ایجاد شده برای سینما بیانیه داد
   
انجمن منتقدان درباره حاشیه‌های ایجاد شده برای سینما بیانیه داد |||| ||||

انجمن منتقدان سینما ضمن بازخوانی اتفاقات چند هفته اخیر سینما و جشنواره فیلم فجر در بیانیه‌ای تاکید کرد «جشنواره و سینمای ایران را وارد داستان‌ها و کشمکش‌های سیاسی، باندی و گروهی خود نکنید.»

به گزارش راستین آنلاین و به نقل از روابط عمومی انجمن صنفی منتقدان و نویسندگان آثار سینمایی ایران، با پایان چهلمین جشنواره فیلم فجر و حواشی مختلفی که به دنبال داشت؛ از برخوردها با بانوان در برج میلاد به عنوان خانه جشنواره، حذف سیمرغ مردمی، برخی نقدها و برخوردهای فراسینمایی، لو رفتن آرای جشنواره، نقدهای غیرتخصصی و غیرمنصفانه درباره آثار سینمایی در برخی از برنامه‌های تلویزیونی به نام «نقد و منتقد» و ...انجمن صنفی منتقدان و نویسندگان آثار سینمایی ایران در بیانیه‌ای به بررسی این اتفاقات و راه‌های برون‌رفت از شرایط موجود پرداخت.

متن بیانیه بدین شرح است:

«مطالب نادرست این روزها....

چهلمین دوره جشنواره فیلم فجر در حالی برگزار شد که مسئولان کوشیده بودند تا حد ممکن از پیش آمدن هر مساله‌ای پیشگیری شود. این، جشنواره ملی و مهم و ارزشمند کشور ما در سالروز پیروزی انقلاب اسلامی است که هر ساله در فضایی سرشار از شور، طراوت و سازندگی و نقش‌دهندگی به آینده نسل‌های جدید برگزار می‌شود و تمامی طیف‌های فرهنگی و هنری این سرزمین بیش و کم در آن نقش دارند و این فضا را بی‌همتا می‌کنند.

هر ساله در پایان جشنواره، منتقدان جدی، ارزیابی‌ها و نقدهای خود را پس از پایان آن ارائه می‌دهند و محصولات سینمای کشور را در سنجه خود می‌برند و روند رو به رشد این سینما نشان می‌دهد که هم سینما از این آرا و نظرات درست و منطقی استقبال می‌کند، هم جامعه‌ هدف، پیگیر ارزیابی‌های حقیقی کارشناسان شناخته‌شده خود است.

امسال اما با دخالت افراد ناشناس، و ناآشنا به آداب، ادب و حرمت نقد، و طرح مسائل کم‌اهمیت و فرعی، سینمای ارزشمند کشور و خالقان و پدیدآورندگان آن مورد هجمه‌ای عجیب قرار گرفتند و راه و روش نقد علمی و درست و جامع بر سینمای کشور ناهموار و چرکین شد.

بر همگان واضح و مبرهن است که درجه تکریم و اهمیت دادن به شئونات اخلاقی نزد جامعه و صنف سینمایی کشور در همه موارد و زمینه‌ها بالاست، و سینماگران و هنرمندان سرافراز کشور، خاستگاه اجتماعی ویژه‌ای نزد آحاد مردم عزتمند ایران دارند و در حداقل‌ترین شکل، به همان حد متعین و جاری جامعه پایبندند. بنابراین می‌توان درک کرد که دخالت‌ها و حرف‌های نادرست افراد ناشناس که حضور تعدادی از سینماگران را در جشنواره فجر مورد اشاره قرار داده و کلیت این سینما را هدف قرار می‌دهند، مانند همیشه خاستگاهی جز کسب قدرت ندارند و شوربختانه این‌که هر بار با پنهان شدن پشت مسائل ارزشی و سوءاستفاده از حساسیت‌های جامعه، مقاصد نامیمون خود را پیش می‌برند.

مهمانان ناخوانده ناشناس!

مستدعی‌است جشنواره و سینمای ایران را وارد داستان‌ها و کشمکش‌های سیاسی، باندی و گروهی خود نکنید، زیرا بهره‌ای نمی‌برید. این عرصه را به اهلش و به متخصصانش واگذارید. زیرا اگر سینمای ایران را می‌شناختید که می‌باید از بانوان و مردان ارزشمند این سینما که هنوز با همه مشکلات (در همه ادوار این تاریخ چند دهه‌ای و در دو سال گذشته پاندمی کرونا) جان‌شان را در طبق اخلاص گذاشته‌اند و برای اعتلای هنر سینما در این مملکت بیدار و کوشا هستند و جانفشانی می‌کنند، تقدیر و تشکر می‌کردید نه این‌که با این‌همه گرفت و گیر اقتصادی و معیشتی و غیره، با ناآگاهی و الفاظ ناشایست، و یا با بیان سلیقه‌های فرتوت و غیرمردمی‌تان، هنرمندان این سرزمین را از کار خود دلسرد کنید.

هشدار! که ما کپی نیستیم و همه نمی‌توانیم شبیه هم و در اندازه و قواره‌ای که شما می‌خواهید باشیم! ما با هم و اما متفاوتیم و همه، اهالی این‌جا.

بدانید که تصرف در سینما کار هر کسی نیست و سینمای پرافتخار ایران هم فراتر از آن چیزی است که تصورش را کرده‌اید.

«انجمن منتقدان و نویسندگان آثار سینمایی ایران»

انتهای پیام /  علیرضا لرک
309 کلیک ها  دوشنبه, 02 اسفند 1400 11:39
این مورد را ارزیابی کنید
(1 رای)

نظر دادن

لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «راستین آنلاین» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

بالا