اطلس تاریخ انقلاب در شیراز رونمایی می‌شود

مسئول دفتر تاریخ شفاهی شیراز، از رونمایی اطلس تاریخ انقلاب با همکاری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس در تالار حافظ شیراز خبر داد.

 
به گزارش راستین آنلاین سید حامد ترابی شامگاه یکشنبه ۲۴ بهمن در جمع خبرنگاران در خصوص موضوع این اثر گفت: اطلس تاریخ انقلاب نهضت مردمی امام خمینی از سال۴۲ تا ۵۷ را روایت می‌کند.
 
او با اشاره به فعالیت‌های این دفتر، افزود: واحد تاریخ شفاهی دفتر مطالعات جبهه فرهنگی انقلاب در شیراز که ازسال ۹۷ شروع به کارکرد، تمرکز اصلی خود را روی روایت انقلاب گذاشت. ماحصل این تلاش گروهی دایره‌المعارف مصوری از تاریخ انقلاب در شیراز است که بعد از بیش از سه سال تلاش رونمایی می‌شود.
 
ترابی خاطرنشان کرد: این اثر حاصل تلاش سه ساله یک تیم ۱۰ نفره است و برای تولید آن ۱۱۰ کتاب مطالعه شده و ۱۵هزار عکس و۱۲هزار سند بررسی شده است. علاوه بر آن بیش از ۱۵۰ نفر حدود ۳۰۰ ساعت مورد مصاحبه گرفتند.
 
او مصور بودن این دایره المعارف را از ویژگی‌های منحصر به فرد آن دانست و گفت: از ۱۵ هزار عکسی که درمرحله تحقیقات بررسی شد، متناسب با وقایع مورد مطالعه هزار عکس گلچین شده و در اطلس چاپ شده است.
 
ترابی با اشاره به اینکه برای اولین بار است که چنین دایره‌المعارفی درباره انقلاب در شیراز تهیه شده، خاطرنشان کرد: این اثر ۱۸۶مدخل دارد. هر مدخل بصورت مختصر روایت یک واقعه، جریان فکری و یا یک مکان یا پرتره یک شخص و خاطرات مردمی حول آن است. این مدخل ها بسیار متنوع هستند و در هرکدام از آنها به وجوه متفاوتی ازانقلاب پرداخته شده‌است. مخاطب می‌تواند با اشخاص انقلابی، مکان‌های خاطره انگیز انقلابی و مساجد، خاطرات مردمی وجریانات فکری مختلف و علمای شاخص و جریان ادبی و شعر انقلاب در این دائره المعارف آشناشود.
 
او ادامه داد: سعی ما این بوده که بیشتر به موضوعات کمتر پرداخته شده توجه کنیم مثلا از اوضاع اقتصادی شیراز در دوران ستمشاهی و آستانه انقلاب براساس روزنامه‌های آن دوران، بررسی وضعیت شهرسازی و معماری، نقش دانشگاه شیراز یا انجمن ایران و آمریکا، معرفی شهدای انقلاب و فعالیت اقلیت‌های مذهبی از جمله موضوعات ناب این اثر می‌توان یادکرد. ما سعی کردیم در این ۱۸۶ مدخل مثل یک اقیانوس کم عمق همه عوامل موثر و مخرب فرهنگی اجتماعی اقتصادی سیاسی در قصه انقلاب را در شیراز بررسی کنیم.
 
ترابی یادآور شد: این اثر می‌تواند منبع خوبی برای پژوهشگران و هنرمندانی که قصد تولید محصولات هنری و المان شهری درباره انقلاب دارند، باشد. خودمان هم چند کتاب از این اثر خروجی گرفتیم که بزودی زیر چاپ می‌رود. همچنین باهمکاری شهرداری شیراز ده موشن مرتبط با تاریخ انقلاب ساختیم و برای راهنمای انقلابی گردشگری کتابهای یک صفحه ای تولیدکردیم‌. پادکست هایی هم براساس این منبع تولید شده است.
 
مسئول دفتر تاریخ شفاهی شیراز ادامه داد: ما صرفا معطوف به مشهورات و قصه‌های کلی نشدیم بلکه بیشتر به ناگفته‌ها پرداختیم تا مردم که صاحبان اصلی انقلاب هستند بیشتر دیده شوند.
 
گفتنی است، در حاشیه مراسم رونمایی از اطلس انقلاب که دوشنبه ۲۵ بهمن در شیراز و با با سخنرانی قنبریان از پژوهشگران قم برگزار می‌شود، مستند بلوار اتحاد هم اکران خواهد شد.
 
همچنین فعالیت‌های ۴ساله دفتر تاریخ شفاهی شیراز در حوزه روایت فعالیت‌های جهادی و روایت بزرگداشت مردمی حاج قاسم سلیمانی، تشریح می‌شود.
انتهای پیام /  منصوره خسروبیگ
490 کلیک ها  دوشنبه, 25 بهمن 1400 13:30
این مورد را ارزیابی کنید
(1 رای)

نظر دادن

لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «راستین آنلاین» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

بالا