پایان نخستین جشنواره ملی خوشنویسی آیات در شیراز

پایان نخستین جشنواره ملی خوشنویسی آیات در شیراز
   
پایان نخستین جشنواره ملی خوشنویسی آیات در شیراز |||| ||||

آیین پایانی جشنواره ملی خوشنویسی آیات، بزرگداشت کاتب بزرگ قرآن، میرزا احمد نی‌ریزی در تالار حافظ فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس بر بستر فضای مجازی برگزار و برگزیدگان این جشنواره معرفی شدند.

به گزارش راستین آنلاین مدیرکل دفتر امور فرهنگی و اجتماعی استانداری فارس شامگاه چهارشنبه 9 تیر در آئین پایانی جشنواره ملی خوشنویسی آیات با بیان اینکه وقتی نام هنر به میان می‌آید دل‌ها تلطیف می‌شود به خصوص هنری که با نام کتاب آسمانی ترکیب می‌شود، گفت: هنر خوشنویسی به دلیل اینکه با نام قرآن کریم ترکیب شده است، فوق‌العاده زیبا شده و زیباتر خود را نشان می‌دهد و آنگاه که نام هنر به میان می‌آید دل‌ها تلطیف می‌شود به خصوص هنری که با نام کتاب آسمانی ترکیب می‌شود.

کیوان نیازی با بیان اینکه هنر خوشنویسی به دلیل اینکه با نام قرآن کریم ترکیب شده است، فوق‌العاده زیبا شده و زیباتر خود را نشان می‌دهد، افزود: جلوه‌های این هنر را همواره در طول تاریخ مشاهده کرده‌ایم و در طول تاریخ حداقل تاریخ اسلام تمامی هنرمندان این عرصه، قلم و خوشنویسی خود را با کتابت قرآن مزین و سعی کردند این هنر حتماً با کتابت قرآن مجید ترکیب شود که زیبایی خاصی به هنر زیبای خودشان افزوده‌اند.

مدیرکل دفتر امور فرهنگی و اجتماعی استانداری فارس با یادآوری جایگاه این استان در عرصه هنر خوشنویسی و کتابت قرآن، گفت: در سومین حرم اهل بیت(ع) همواره هنرمندان بزرگی بوده‌اند که در عرصه کتابت قرآن تلاش کرده‌اند که از جمله آن می‌توان به میرزا احمد نی‌ریزی اشاره کرد که بیشتر از ۱۰۰ بار کتابت قرآن داشته است و این افتخاری برای استان فارس محسوب می‌شود.

وی با بیان اینکه هنر هر جا که باشد، شور و نشاط می‌آفریند و باعث کاهش آسیب‌های اجتماعی می‌شود، گفت: یکی از معضلات کشورمان وجود آسیب‌های اجتماعی است و طبق بررسی‌ها مشخص شده است که شور و نشاط می‌تواند آسیب‌‎های اجتمایی را کاهش داده و به حداقل برساند و بر ضرورت استفاده از ابزار هنر برای کاهش آسیب‌های اجتماعی تأکید و از هنرمندان درخواست کرد تا ورود جدی به این عرصه داشته باشند و تأکید کرد: یکی از مباحث اصلی که به ایجاد شر و نشاط در جامعه کمک می‌کند هنر است و هر هنری که توسط هنرمندان به منصه ظهور و بروز برسد، قطعاً اثرگذار خواهد بود.

جایگاه اعلی فارس در هنر قرآن‌نویسی

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس در این مراسم گفت: متأسفانه به دلیل شرایط شیوع کرونا نتوانستیم این مراسم را با حضور هنرمندان سراسر کشور در شیراز برگزار کنیم.

صابر سهرابی با بیان اینکه قریب دو سال برای این جشنواره برنامه‌ریزی شد، جشنواره خوشنویسی را زیباترین، اصیل‌ترین، دقیق‌ترین، ظریفترین و در عین حال پاک‌ترین هنر مقدس برشمرد و گفت: خوشنویسی ارتباط تنگاتنگی با معنویت دارد و آن هم تحریر کلام وحی است که بدون وضو امکان‌پذیر نیست.

سهرابی با بیان اینکه بالاخره بعد از کش و قوس‌های بسیار زیادی توانستیم با همت هنرمندان انجمن خوشنویسان فارس این جشنواره را به سرانجام برسانیم، از تمام علاقه‌مندان به هنر خوشنویسی که بارها تماس گرفته و پیگیر برگزاری این برنامه بودند، قدردانی کرد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس شیوه اجرای این جشنواره را بسیار خوب توصیف کرد و افزود: هنرمندان ۱۷ استان کشورمان ۸۴ اثر را به دبیرخانه این جشنواره ارسال کردند که از این تعداد ۴۱ اثر به مرحله نهایی داوری رسید و در نهایت ۱۳ نفر به عنوان نفرات برگزیده این جشنواره شناخته شدند که در این مراسم معرفی و تجلیل می‌شوند.

وی همچنین گفت: این هنر در استان فارس و خصوصاً شیراز جایگاهی والا دارد که در هیچ استان دیگری این جایگاه وجود ندارد اما متأسفانه آن جایگاهی که برای خوشنویسی در شیراز و استان فارس درنظر گرفته شده هنوز در خور شأن آنان نیست لذا تلاش می‌کنیم تا این شأنیت و جایگاه را به شیراز و استان فارس بازگردانیم.

سهرابی با بیان اینکه شیراز امسال به عنوان شهر خلاق در حوزه هنرهای تجسمی شناخته شده است، گفت: یکی از شاخه‌های هنرهای تجسمی، خوشنویسی است و قطعاً نشست‌هایی را با حضور افرادی که در حوزه خوشنویسی کار کرده‌اند برگزار خواهیم کرد تا بتوانیم جایگاه شیراز و فارس در عرصه این هنر احیا کنیم. 

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس تأکید کرد: به جرأت می‌توان گفت هنرمندانی که در فارس و شیراز بودند چه هنرمندان گذشته چه معاصر، در حد و تراز ملی و بین المللی هستند و آثار آن‌ها هیچ کم از آثار بزرگان هنرمندان خوشنویسی در سراسر کشور و دنیا ندارد.

وی همچنین هدف برگزاری جشنواره خوشنویسی آیات را اشاعه فرهنگ ناب قرآنی با زبان هنر برشمرد و گفت: هنرهای مختلف اعم از خوشنویسی، نمایش، شعر، فیلمنامه و غیره هر کدام به نوعی می‌تواند بیانگر اهداف اصلی کلام وحی باشد. سهرابی، تأثیرگذارترین هنر را در این عرصه هنر خوشنویسی توصیف کرد که به وسیله آن قرآن را با خلوص نیت و پاکی دل کتابت می‌کنند و ادامه داد: در شیراز و استان فارس کاتبان زیادی قرآن‌هایی را تحریر کردند که در نوع خودش بی‌نظیر است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس با بیان اینکه در این جشنواره داوری آثار به عهده اساتیدی چون مجید چیزفهم، ناصر طاووسی و فرهاد نصیری شیرازی بوده است، از همکاری معاونت قرآن و عترت وزارت ارشاد در برگزاری این جشنواره قدردانی و ابراز امیدواری کرد که بتوان در آینده جشنواره‌ای بی‌نظیر با رشته‌های متفاوت خوشنویسی در شیراز برگزار کرد

انتهای پیام /  منصوره خسروبیگ
261 کلیک ها  پنج شنبه, 10 تیر 1400 11:44
این مورد را ارزیابی کنید
(1 رای)

نظر دادن

لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «راستین آنلاین» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

بالا