تجلیل از امین فقیری نویسنده شیرازی

 طی مراسمی در خانه ی نصیرنظام در بافت تاریخی شیراز از ۶۰ سال داستان نویسی امین فقیری نویسنده شیرازی تجلیل به عمل آمد.

وحید پارسایی راستین آنلاین : خانه ی نصیرنظام فرمانفرمای اسبق فارس در دل محله ی تاریخی اسحاق بیگ شیراز ،محفل بزرگانی بود که به پاسداشت فقیری، نویسنده ی مردمی و مردم دوست شیرازی گرد هم جمع آمده بودند.

ابوتراب خسروی، محمد کشاورز،سیروس رومی، احمد اکبرپور،بهمن پگاه راد،غلامرضا ندیم، حسین مالکی، سید مهدی میرعظیمی، آهار و... به همراه عده ای از علاقمندان ادب شیراز در این خانه و محله ی تاریخی از استاد فقیری تجلیل کردند.

صحبت‌هایی در خصوص ویژگی های شخصیتی امین فقیری از سوی سیروس رومی پژوهشگر فرهنگ و مطبوعات فارس و نیز تعریف هایی که از قصه در دوران باستان از سوی نویسنده باستان شناس غلامرضا ندیم در ابتدای این دورهمی بیان شد.

سپس محمدرضا رفیعی راد، مرمتگر خانه ی نصیرنظام چنین اظهار نمود: بافت تاریخی شیراز و خانه ی نصیرنظام متعلق به آنهایی است که هویت این شهر و دیار را در عرصه های گوناگون اعم از فرهنگ،شعر،علم، ادب ،هنر و... پدید آورده اند و امین فقیری یکی از هویت دهندگان این شهر است.

رفیعی راد بیان کرد: از سنین نوجوانی با امین فقیری و قصه هایش آشنا بوده ایم. قصه هایی که جمله به جمله اش رنگ و بوی تاریخ را دارد.از روستائیانی که چیزی از فرهنگ، هنر، مهمان نوازی، درد و رنج، شادی ها و تلخی هایشان نمی دانستیم، به واسطه کتاب‌های استاد فقیری خیلی دانستیم و فهمیدیم.

 تجلیل از این استاد سخن ،مایه افتخار است.ابوتراب خسروی نویسنده نیز اظهار کرد: امین فقیری متعلق به نسل دوم داستان نویسان ایران است. نسلی شامل او، جلال آل احمد، سیمین دانشور، بزرگ علوی، جمال زاده و... که بعد از تحولات سال ۳۲ که بعد از تحولاتی شامل ایجاد اصلاحات ارضی، سپاه دانش و... ظهور کردند و ادبیات داستانی خصوصا ادبیات روستا را بسط و توسعه دادند.

خسروی گفت: کتاب دهکده پرملال که استاد فقیری را در سن ۲۳ سالگی و در همان ابتدای جوانی به شهرت رساند ، به نوعی دیالکتیک رفتارسنجی روستا را بازتاب می دهد و همچنان یکی از آثار ماندگار ادبیات ما هست و خواهد بود.

این نویسنده برجسته ایرانی افزود: جدا از بحث داستان ، شخصیت امین ، عشق و علاقه ای که به انسان و انسانیت دارد، فراتر از ادبیات است و اکثر داستان نویسان جوان به نوعی وام دار او هستند.

در ادامه این مراسم تجلیل، محمد کشاورز دیگر داستان نویس بیان نمود: دهه چهل شمسی که سپری می شود، نویسندگانی چون محمود دولت آبادی، امین فقیری  ، منصور یاقوتی و... ظهور پیدا می کنند و آثارشان پل ارتباطی جوامع شهری و روستایی می شود و آن نگاه رمانتیک سابق نسبت به روستا و طبیعت روستا را تغییر و  تبدیل به واقعیتی دیگر می کنند.در این میان داستان های فقیری مرجع مطالعات رواشناسانی می شود که به بررسی جوامع روستایی قدیم می پرداختند.

در انتهای دورهمی، حیاط اندرونی خانه ی نصیرنظام، صحنه ی تجلیل از استاد امین فقیری بود.به گزارش خبرنگار ما، امین فقیری داستان نویس و نمایش‌نامه‌نویس  ۳۰ آذر ۱۳۲۲ در شیراز به دنیا آمد و در خانواده‌ای اهل کتاب و فرهنگ بزرگ شد.

وی برادر ابوالقاسم فقیری فارس‌شناس معروف است. وقتی که در لباس سپاه دانش به روستا رفت زندگانی تلخ روستاییان او را واداشت تا از آن‌ها بنویسد.

وی حاصل چهار سال نوشتن را همگی در نخستین مجموعهٔ داستانی خود به نام دهکدهٔ پرملال در سن ۲۳ سالگی انتشار داد. این کتاب تا قبل از انقلاب ۵ بار چاپ و چاپ ششم آن در سال ۱۳۸۲ توسط نشر چشمه منتشر شد.

این کتاب جزء کتابهای شاخص دهه ۴۰ و ۵۰ است.  داستان‌های دهکده پرملال نمودار درد و رنج روستاییانی بود که بر خلاف تبلیغات دولت، از عدم بهداشت، خرافات و فقر فرهنگی و بی چیزی در رنج بودند. توصیف تنهایی و ملال روحی معلمان روستا و دشواری و خشونت زندگی دهقانان به داستان‌هایش حال و هوایی شاعرانه و دقتی جامعه شناسانه می‌بخشد.

او همراه با محمود دولت آبادی از اولین نویسندگان داستان‌های روستایی ایران به‌شمار می آید.

داستانهای این مجموعه به بیش از ده زبان از جمله انگلیسی، آلمانی، روسی، اردو، ایتالیایی، فرانسوی، ژاپنی و غیره چاپ شده‌است.از این نویسنده مردمی، آثار دیگری همچون مجموعه داستان های ب کوچک، اسب هایی که با من نامهربان بودند، فاطمه و پری دریایی، شهربازی،گربه ها، ببینم نبضتان می زند، انگار هیچ وقت نبوده، من و ممد فری،داستان هایی از ساردو، گزیده داستان ها، تمام باران‌های دنیا ، مویه های منتشر، دو چشم کوچک خندان، سخن از جنگل سبز است و تبردار و تبر، سیری در جذبه و درد، غم‌های کوچک، کوفیان، کوچه باغ‌های اضطراب،پلنگ های کوهستان، رقصندگان، زمستان پشت پنجره، ظلمت شب یلدا، آهوی زیبای من، اگر باران ببارد، بازنویسی زندگینامه سعدی، میرعماد قزوینی، قوام الدین شیرازی، قصص الانبیا، خسرو شیرین، نمایشنامه های شب ، دوست مردم، قالیبافان،تکرار نمی شود در تو آن گل سرخ،به چاپ رسیده است. این نویسنده همچنین سقزی، گرما، ترا بخدا معصومه را راحت بگذارید، آبناز، سگ های تاریکی و شکلاتی را زیر چاپ دارد. غربت عشق، پهلوان حیدر و گرگ نیز آثار درانتظار چاپ فقیری است.

انتهای پیام /  108
204 کلیک ها  پنج شنبه, 15 تیر 1402 09:03
این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)

نظر دادن

لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «راستین آنلاین» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

بالا