همکاری شهرداری ها در اشتغال مددجویان / بهزیستی تسهیل کننده اشتغال است

همکاری شهرداری ها در اشتغال مددجویان / بهزیستی تسهیل کننده اشتغال است
   
همکاری شهرداری ها در اشتغال مددجویان / بهزیستی تسهیل کننده اشتغال است |||| ||||

 رئیس دبیرخانه اشتغال و کارآفرینی بهزیستی کشور با اشاره به نقش شهرداری ها بیان کرد: شهرداری ها باید در اشتغال زایی همکاری کنند و برای فروش محصولات، مکانی در اختیار مددجویان بهزیستی قرار دهند و همچنین  نمایشگاه های بین المللی نیز باید جای ثابت برای اشتغال معلولین داشته باشند.


به گزارش راستین آنلاین سید محمدحسن صافی»، امروز (دوشنبه 3 مرداد) در نشست خبری در جمع خبرنگاران فارس گفت: سازمان بهزیستی ایجاد کننده اشتغال نیست و تسهیل کننده اشتغال است و مانند 150 وظیفه دیگر که سازمان بهزیستی وارث کاستی های دیگر نهادهاست، در حوزه اشتغال هم همین است.
رئیس دبیرخانه اشتغال و کارآفرینی بهزیستی کشور افزود: موتور تولید جای دیگری فعال می شود و جای دیگر شتاب می گیرد اما سرریز آن به بهزیستی وارد می شود.
وی اضافه کرد: آسیب ها و سیاست های آسیب ساز باید شناسایی و تحلیل شود و هزینه کمرشکن برای بیماری می تواند موجب فقر شود که باید رسیدگی به موارد بیماری مربوط به حوزه بهزیستی به شکل مطلوب مدیریت شود.
صافی تاکید کرد: نگاه بهزیستی در حوزه اشتغال، نگاه توانمندسازی استو هر سال 10 درصد خروج از چرخه حمایتی باید داشته باشیم که موتور اصلی آن اشتغال است و منابعی برای بهزیستی در نظر گرفتند و سال به سال این منابع تجهیزتر شده اما ما تسهیل گر هستیم و ایجاد کننده شغل نیستیم و باید توانمندی های دیگر سازمان ها را نیز شناسایی و از آنها استفاده کنیم.
وی ادامه داد: در بحث استعدادیابی و اشتغال به لحاظ فنی مربوط به سازمان ما نیست ولی در حال انجام آن هستیم و اگر از این زاویه نگاه کنیم باید بخشی از زیرمجموعه خود را که توان اشتغال دارد توانمند کند و فرد به یک کارآفرین تبدیل شود.
صافی اضافه کرد: در سازمان بهزیستی 10 مدل اشتغال داریم و 61 هزار و 119 نفر در برنامه ششم توسعه تعهد تسهیل گری اشتغال برای افراد زیر مجموعه داشتیم.
وی اعلام کرد: 102 درصد اشتغال در اواخر اردیبهشت داشتیم که برای 61 هزار و 244 نفر اشتغال ایجاد شده و تثبیت و پایداری شغلی باید مورد توجه باشد در این مورد یک چالش وجود دارد که بخشش سهم بیمه کارفرما برای جبران این مورد در نظر گرفته شده است.
صافی ادامه داد: حق بیمه 21 درصد می دهیم و کسری بودجه فاحشی داریم و این در تضاد با سیاست اشتغال زایی است و از بیش از 6 میلیون تومان به 14 میلیون تومان رسیده ایم و اگر 30 درصد منابع را بالا ببریم با تراز منفی مواجه می شویم.
وی اضافه کرد: سال 1400 نزدیک به 30 هزار تفر بیمه شدند و در 9 ماهه اخیر دولت جدید درصد جذب منابع نزدیک 70 درصد بوده و 10 هزار میلیارد تومان و سرانه هر فرد یکصد میلیون تومان در نظر گرفته شده است و به خاطر ارز ترجیحی تا 300 میلیون تومان هم ممکن است، برود.
رئیس دبیرخانه اشتغال و کارآفرینی بهزیستی کشور گفت: امسال تعداد اشتغال را به یکصد هزار مددجو سعی داریم برسانیم که با کسری ها مواجه شدیم و یکی از بحث های اساسی بحث مهارت سنجی است که تفاهم نامه با فنی و حرفه ای منعقد شده زیرا آموزشگاه های فنی و حرفه ای هم توانایی در بخش های جدید را دارند و معتقدیم باید از تمام ظرفیت های مراکز دولتی و آزاد استفاده شود.
وی ادامه داد: با دبیرخانه مشاغل خانگی کشور نیز تعامل داشتیم تا برای مهارت آموزی مشاغل خانگی و استفاده از تسهیلات مشاغل خانگی امکان داشته باشیم زیرا این مشاغل برای افراد معلول راحت تر هستند.
صافی اضافه کرد: میانگین سالانه 500 نفر از فرزندان بهزیستی خارج می شوند و 15 هزار میلیارد تومان از منابع داخلی سازمان سپرده سازی کردیم و این وجوه 2 برابر می شود و در اختیار معلولین قرار می گیرد.
وی تاکید کرد: چند بانک اطلاعاتی نیاز داریم که کارفرماها باید شناسایی شوند و مددجویان و خیرین باید این بانک ها به صورت متمرکز دیده شوند و یکی از اتفاقات خوب «ماتریس اشتغال» بود که به استان ها اعلام کردیم بر اساس نیاز خودشان توانبخشی، پیشگیری و اجتماعی با برش شهری و روستایی و عشایری اعلام کنند.
صافی افزود: هوشمندسازی در فرایندها لازم است و باعث می شود که مشخص می شود فرد کجاست و شغلش کجاست و اینکه مددجویان سازمان بهزیستی بیش از 90 درصد بدهی خود را به بانک ها پرداخت می کنند مایه افتخار است و این اعتماد بانک ها را فراهم می کند.
وی تاکید کرد: یکی از مواردی که اشتغال گریزی داریم دریافت سخت منابع است و بانک ها باید مسئولیت اجتماعی خود را در نظر بگیرند و اشتغال پذیر شوند.
صافی ادامه داد: با انبوهی از دستورالعمل ها طرف هستیم که لایه روی لایه نوشته شده است و این تضاد بین دستورالعمل را ایجاد می کند و این دستورالعمل ها را از بانک ها و سایر نهادها و درون سازمانی باید حل کنیم.
وی با اشاره به نقش شهرداری ها بیان کرد: شهرداری ها باید در اشتغال زایی همکاری کنند و برای فروش محصولات، مکانی در اختیار مددجویان بهزیستی قرار دهند و نمایشگاه های بین المللی نیز باید جای ثابت برای اشتغال معلولین داشته باشند.
صافی ادامه داد: نگاه یک نفره به اشتغال نداریم و خانواده محور به موضوعات نگاه می کنیم و در بهزیستی 25 محور تحولی داریم که هر مسئله را به یک بخش تقسیم کرده ایم نزدیک به 6 درصد منابع بهزیستی کشور در اختیار استان فارس است که همین رقم باید اشتغال ایجاد شودو در 2 ماه اخیر حدود 200 اشتغال در فارس با سرمایه 24 میلیارد تومان ایجاد شده است.
وی تصریح کرد: 110مرکز کاریابی مختص مددجویان بهزیستی از طریق وزارت کار به سازمان بهزیستی ارائه می شود اما در حوزه اشتغال های نوین وارد نشدیم در حالیکه بسیاری از مددجویان می توانند در کارهای جدید کار انجام دهند.
انتهای پیام /  منصوره خسروبیگ
283 کلیک ها  دوشنبه, 03 مرداد 1401 15:51
این مورد را ارزیابی کنید
(1 رای)

نظر دادن

لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «راستین آنلاین» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

بالا