برق متضررترین دستگاه دولتی است!

برق متضررترین دستگاه دولتی است!
   
برق متضررترین دستگاه دولتی است! |||| ||||

طی نشستی در قالب پاتوق رسانه‌ای تبیین که به همت سازمان بسیج رسانه فارس و با محوریت سازمان بسیج مهندسین صنعت و معدن بسترسازی و اجرا شد، مشکلات برق کشاورزان و صنعتگران استان فارس در فصل گرما، با حضور نمایندگان صنفی و مدیران مربوطه به بحث و بررسی گذاشته شد.

 

به گزارش راستین آنلاین رئیس سازمان بسیج رسانه فارس یکشنبه ۲۲ خرداد در این جلسه بیان کرد: با توجه به قرار گرفتن در آستانه فصل گرم سال، استفاده بیشتر از انرژی و همچنین رونق بخش کشاورزی در این فصل، پاتوق رسانه‌ای تبیین( سازمان رسانه) به بررسی مشکلات برق کشاورزان و صنعتگران در فصل گرما اختصاص داده شده است.

 

هادی رضایی ضرورت همراهی و هم افزایی برای گذر از پیک فعلی را یادآوری و خاطرنشان کرد: پاتوق تبیین بسیج رسانه به اقناع سازی مسائل روز از سوی مدیران اختصاص دارد و نه صرفا سخنرانی.

 

رئیس بسیج مهندسین صنعت و معدن فارس نیز ضرورت برگزاری این جلسه را اقناع سازی افکار عمومی برای عبور از پیک فصل تابستان امسال عنوان و از مسئولان متولی خواست تا پیش از هر اقدامی، فعالیت‌های مربوط به امور برق به صورت شفاف برای مردم و اصناف تبیین شود.

 

حسین پناهی اضافه کرد: از آنجا که اقناع سازی یکی از رویکردهای مهم رسانه است، این سازمان با استفاده از ظرفیت و فضای ایجاد شده توسط بسیج رسانه فارس، کشاورزان و صنعتگران را گرد هم آورده تا از نزدیک ضمن اعلام چالش‌ها در این زمینه، به بیان مطالبات خود از مسئولان مربوطه بپردازند.

مدیرعامل شرکت توزیع برق شیراز نیز در این نشست به تشریح برنامه‌های شرکت متبوع برای عبور از پیک تابستان پرداخت و گفت: ناترازی مصرف و تولید برق از سالهای قبل به دلیل حاکمیت تحریم، عدم سرمایه گذاری و ...در کشور وجود داشته و در واقع متناسب با رشد مصرف، تولید اضافه نشده است.

 

محمدرضا سلاحی، کنترل مصرف و افزایش تولید را تنها راه رفع ناترازی ذکر و خاطرنشان کرد: افزایش تولید بسیار زمانبر و هزینه ساز است.به عنوان مثال؛ دو نیروگاه در فارس داریم که هر کدام در بهترین شرایط زمانی در بازه زمانی سه ساله با هزینه‌ای بالا احداث می‌شود و لذا وزارت نیرو راهی جز مدیریت مصرف ندارد تا بتواند شرایط موجود را کنترل کند.

 

مدیرعامل شرکت توزیع برق شیراز ادامه داد: سال گذشته تولید و مصرف با هم همخوانی نداشت و به همین دلیل خاموشی‌ها در دستور کار قرار گرفت و مثلا کشاورز در طول یک روز، دوبار با خاموشی مواجه می‌شد و صنعتگر نیز همینگونه بود.

 

به گفته سلاحی؛ امسال برای ایجاد یک احساس رضایت عمومی، استفاده از ظرفیت غیرقابل استفاده و احصاء آنها، اخذ مجوز برای خرید انرژی از پتروشیمی‌های جدید، پالایشگاهها و مولدهای خود تامین در دستور کار قرار گرفته است.

 

او گفت: براساس طرح این موارد، پروتکل‌هایی با وزارت صمت و جهاد کشاورزی مبادله شده است. استراتژی تعریف شده برای وزارت صمت این بود که صنعتگر اگر بداند چه زمانی با خاموشی مواجه شود، راحتتر می‌تواند برنامه ریزی کند و بنابراین برنامه انتقال تعطیلات جمعه به یک روز هفته برنامه ریزی شد.در وزارت جهاد کشاورزی نیز این مهم در دستور کار قرار گرفت.

 

مدیرعامل شرکت توزیع برق شیراز با اشاره به اینکه وظیفه ملی و شرعی ما جلوگیری از نارضایتی عمومی است، گفت: شرکت‌های توزیع یک شرکت سیاست گذار نیستند و یک سیاست کلی از جانب نظام ابلاغ شده و تمام قد به میدان آمده‌اند تا امسال خاموشی گسترده و خارج از برنامه ریزی مانند سال قبل نداشته باشیم.

 

مسئول نظام صنفی شهرستان مرودشت نیز در ادامه این نشست به ویژگی‌های بخش کشاورزی و چالش‌های ایجاد شده در این حوزه طی سال‌های اخیر اشاره کرد و گفت: بر کسی پوشیده نیست که بخش کشاورزی وظیفه سنگین تامین امنیت عذایی کشور را در شرایط جنگ تحمیلی و تحریم‌ها بر عهده داشته است. 

 

حسینی، با بیان اینکه تامین امنیت غذایی هم راستا با تامین امنیت کشور است، افزود: شهرستان مرودشت حداقل ٢٥ درصد از تولیدات فارس را تامین می‌کند و به همین نسبت بالغ بر ٤٢ درصد اشتغال بخش کشاورزی در استان به این شهرستان اختصاص دارد.

 

حسینی همچنین با بیان اینکه کشاورزان ما با حجب و حیا هستند و به عنوان سربازان گمنام امام زمان بی منت برای تامین امنیت غذایی تلاش کرده‌اند، افزود: علی‌رغم اوصاف فوق اما تصورمان این است برخی تصمیم گیری‌ها بدون شناخت از کشاورزی و کشاورز است.

 

او اظهار کرد: علی‌رغم اینکه قانون تلاش دارد از حوزه کشاورزی حمایت کند اما گاهی قوانین به ضرر ما اعمال می‌شود.به عنوان مثال؛ در برنامه پنج ساله توسعه شاهد بودیم که برای صرفه جویی در سوخت و استفاده بهینه از سوخت‌های فسیلی بر برقی کردن چاههای کشاورزی تاکید شد.این مهم برای ما به یک آسیب بدل شده است و اگرچه قانون وزارت نیرو را ملکف به تامین برق ٢٤ ساعته مشترکین قدیم و جدید کشاورزی در تمام فصول سال برابر با ساعت کارکرد در پروانه بهره برداری چاه کرده اما اینگونه نبوده و خساراتی متوجه کشاورزان و مردم شده است.

 

به گفته حسینی، این خسارت در بخش کشاورز موجب تخریب چاههای کشاورزی می‌شود، چرا که با خاموشی و بالا و پایین رفتن سطح آب، حفره‌های رسی ایجاد می‌شود.

 

او گفت: پمپ، تجهیزات و تاسیسات برقی نیز با نوسانات برق و خاموشی‌های پی در پی هم عمرشان کوتاه و هم فرسوده می‌شوند.

 

مسئول نظام صنفی شهرستان مرودشت همچنین هدر رفت آب را از دیگر معضلات کشاورزان در پی خاموشی چاههای برقی اعلام کرد و گفت: متاسفانه خاموشی‌ها، سرقت کابل و ترانس در حوزه کشاورزی را افزایش داده است.

 

حسینی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه در شرایطی قرار داریم که تامین امنیت غذایی اهمیت بسزایی دارد، اما چرا باید مدیریت مصرف را از بخش تولید شروع کنند؟ افزود: جای تاسف دارد که مدیر وقت شرکت توزیع برق فارس بابت اعمال خاموشی ٤ ساعته دو سال پیاپی لوح تقدیر دریافت کند، اصلا چرا باید شرکت توزیع سهم بیشتری بدهد؟ 

 

معزی، عضو شورای اسلامی بخش درودزن و شهرستان مرودشت نیز در این جلسه ضمن تبریک ولادت با سعادت امام رضا(ع)، ابراز امیدواری کرد که مطالبه گری تبدیل به فرهنگ شود و مدیران هم با سعه صدر برای کاهش مشکلات کشور تلاش کنند.

 

او با بیان اینکه دولت شعار تغییر داده و باید این تغییر توسط مدیران اتفاق بیفتد، گفت: چرا برق نیست؟ این سوال اساسی مردم است.

معزی خاطرنشان کرد: در حالی که سر برگ نامه‌ها شعار سال رهبری است اما پایین نامه‌ها اعمال قانون علیه تولید است و این خجالت آور است.

 

عضو شورای اسلامی شهرستان مرودشت ادامه داد: کشاورزی که در بحرانی ترین روزهای کشت، نصف ظرفیتش را با خاموشی مواجه می‌کنند، دیگر چه برایش می‌ماند؟

 

معزی؛ بی عدالتی و تبعیض را از موارد نارضایتی کشاورزان ذکر و بیان کرد: چرا باید حتی کوچکترین سیاست به ضرر قشر مستضعف اعمال شود؟

 

او خواستار شفافیت وزارت نیرو شد و گفت: آیا قرار است کشاورز با وزارت نیرو تفاهم کند یا اجبارا قرار است خاموشی اعمال شود؟ 

 

معزی با بیان اینکه حتی در قانون منع کشت برنج هم به کشاورز ظلم شده است، حذف تعرفه برنجکاران را از دیگر چالش‌های بخش کشاورزی عنوان کرد.

 

سجادیان، کشاوز و دامدار نمونه بخش سیدان مرودشت نیز در این جلسه با بیان اینکه بزرگترین مشکل ما در بخش کشاورزی، نوسان برق است، گفت: اگر قرار است باری از مشکل ما برداشته شود، کاهش زمان خاموشی است.

 

این فعال اقتصادی بخش کشاورزی خاطرنشان کرد: خاموشی، شناور را از بین می‌برد و چاه را شولاتی می‌کند. 

 

این کشاوز و دامدار ادامه داد: گندم ما در زمستان دچار سرمازدگی مواجه شد با کود و سم تقویت شدند و نیاز بود تا در خردادماه آبیاری شوند اما با قطعی‌های برق، تمام گندم‌های سرما زده، گرما زده شدند!

 

سجادیان عنوان کرد: مسئولان تلاش کنند تا در یک هفته یک روز برق قطع نشود و نه اینکه روزانه خاموشی اعمال کنند و اینگونه حق کشاورزان ضایع می‌شود.

 یدالله حقیقی، مدیرعامل برق منطقه‌ای فارس نیز در این نشست با بیان اینکه با یک ناترازی ١٥ و ١٦ هزار مگاواتی مواجه هستیم، گفت: به دلیل نقدینگی و سوء مدیریت در ادوار مختلف، دولت نتوانسته ظرفیتی به کشور اضافه کند.


او تصریح کرد: یکی از دلایلی که تاکنون دولت نتوانسته ظرفیت مغفول مانده ١٦ هزار مگاواتی را به کشور اضافه کند، سیاست‌های غلطی است که سال‌های قبل به صنعت برق تحمیل شده است.
مدیرعامل برق منطقه‌ای فارس با بیان اینکه توقع و انتظارات مردم، کشاورزان و صنعتگران به حق است و مطلب غیر واقع مطرح نمی‌کنند، عنوان کرد: باید ٥٠٠ هزار میلیارد تومان امروز اعتبار داشته باشیم تا در یک بازه زمانی ٤ ساله این کمبود جبران شود. 
حقیقی ادامه داد: صنعت برق کشور چند سال است که زیان‌ده بوده و تولید برقی که هر کیلووات ساعت ١٤٠٠ تومان هزینه دارد، ١٠٠ تومان به فروش می‌رسد.
به گفته او، متضررترین دستگاه دولتی و صنعتی در کشور، صنعت برق است و هم‌اینک ٦٥ هزار میلیارد تومان تنها به پیمانکاران بدهکار است.
مدیرعامل برق منطقه‌ای فارس با بیان اینکه توقع و انتظارات مردم، کشاورزان و صنعتگران به حق است و مطلب غیر واقع مطرح نمی‌کنند، عنوان کرد: باید ٥٠٠ هزار میلیارد تومان امروز اعتبار داشته باشیم تا در یک بازه زمانی ٤ ساله این کمبود جبران شود.
حقیقی خاطرنشان کرد: در مدیریت توزیع بار با کشاورزان و صنعتگران همراهیم.
انتهای پیام /  منصوره خسروبیگ
254 کلیک ها  یکشنبه, 22 خرداد 1401 12:06
این مورد را ارزیابی کنید
(1 رای)

نظر دادن

لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «راستین آنلاین» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

بالا