لبو، شما را سریعتر می‌کند

لبو، شما را سریعتر می‌کند
   
لبو، شما را سریعتر می‌کند |||| ||||

آیا از کمبود انرژی کلافه شدید؟ آیا بخاطر کمبود انرژی رو به نوشیندی‌های انرژی‌زا آورده اید؟ اگر به دنبال یک انرژی بخش فوری هستید. لبو استفاده کنید. تحقیقات نشان داده است که لبو باعث می‌شود که شما سریعتر بدوید.

 

به گزارش راستین آنلاین، بسیاری از ما در روز با کمبود انرژی روبرو هستیم و در پی آنیم که بتوانیم با خوردن مواد غذایی و نوشیدنی‌ها انرژی خود را بازسازی کرده و سریعتر به کارهای خود برسیم. شواهد نشان می‌دهد که مصرف بیشتر چغندر در رژیم غذایی روزانه باعث بهبود توانایی شناخت و یادگیری و سلامت قلب می‌شود و مانند تقویت‌کننده طبیعی بدن عمل می‌کند.

خاصیت‌‌ چغندر

 

از دوران یونان باستان به خاصیت‌‌های سلامت‌بخش چغندر یا لبو پی برده بودند، می‌بینیم که دیر‌زمانی است که خبر داریم چغندر چقدر برای تندرستی مفید است. به‌تازگی پژوهش‌های مفصلی خاصیت‌های شگفت‌آور این ریشه خوراکی را آشکار کرده است. چغندر چه خاصیتی برای ما دارد؟

معجون اسرار‌آمیز

یکی از خاصیت‌های چغندر این است که سرشار از نیترات‌ است. کمی لبو در دهان‌تان بجوید، اتفاق عجیبی می‌افتد: باکتری‌های موجود در دهان‌ نیترات‌های موجود در چغندر را تبدیل به نیتریک‌اکسید می‌کنند، مولکول مهمی که اثرات چشمگیری بر سلامت بخش‌های گوناگون بدن ما دارد.

مقوی قلب

نوشیدن آب چغندر به‌طور منظم اثر چشمگیری بر فشار خون دارد. یک پژوهش نشان می‌دهد که پس از چند هفته مصرف روزانه چغندرفشار خون به طور متوسط ۵ میلی‌متر جیوه کاهش پیدا می‌کند و چنین کاهشی خطر سکته و حمله قلبی را تا ۱۰% پایین می‌آورد. این تحقیقات ثابت کرده است که حتی پس از چند ساعت اثر مصرف چغندر بر میزان فشار خون قابل اندازه‌گیری است.

نیتریک‌ اکسید باعث انبساط رگ‌های خونی و جریان آسان‌تر خون در آنها می‌شود. این یکی از دلایلی است که مصرف چغندر فشار خون را کاهش می‌دهد و دلیل روشنی است که چرا نوشیدن آب چغندر برای مغز مفید است.

مغزی جوان با لبو

 

چغندر یا لبو باعث بهبود جریان خون در بخش‌های حساس مغز می‌شود. پژوهش‌ها نشان می‌دهد که نوشیدن آب چغندر همراه با ورزش و فعالیت بدنی باعث تقویت پیوند‌های مغزی هدایت‌کننده حرکات بدنی می‌شود. این تحقیقات نشان داده است که کسانی که ورزش می‌کنند و آب چغندر هم می‌نوشند شبکه فعالیت‌های مغزشان شباهت بیشتری با شبکه مغزی جوانان دارد. پس نوشیدن آب چغندر ذهن شما را جوان‌تر نگه می‌دارد.

چغندر و میکرو‌بیوم روده

پژوهش‌ها ثابت کرده است که نوشیدن آب چغندر فقط به مدت ده روز ترکیب باکتری‌های دهانی را بهبود می‌بخشد. جالب اینجاست که داوطلبانی که آب چغندر نوشیدند با بهبود باکتری‌های مرتبط با سلامت رگ‌های خونی و ادراک و شناخت بهتر ذهنی مواجه شدند. باکتری‌های مربوط به بیماری و التهاب هم در بدن آنها کاهش پیدا کرد.

افزایش میزان باکتری‌های مفید در دهان با کاهش توانایی تولید نیتریک‌اکسید ناشی از افزایش سن مقابله می‌کند و امکان تندرستی پایدار‌تری را فراهم می‌کند.

پژوهش‌های اخیر نشان داده است که چغندر حتی می‌تواند کمک کند تا بتوانیم تندتر بدویم.

از خودت جلو بزن

پروفسور اندی جونز، استاد فیزیو‌لوژی کاربردی دانشگاه اکستر که بیش از ده سال است در زمینه اثرات چغندر بر کارایی ورزشی تحقیق می‌کند توضیح می‌دهد که چگونه نیترات‌های موجود در چغندر باعث بهبود جریان خون در ریه‌ و عضلات می‌شود و در نتیجه انتقال اکسیژن سریع‌تر انجام می‌شود. او می‌گوید: "ماهیچه‌ها توانایی جذب اکسیژن بیشتر را دارند و به دلیل اثرات نیتریک‌اکسید اکسیژن به صورت مؤثر‌تری در بدن پخش می‌شود". به‌علاوه به ما کمک می‌کند که هنگام ورزش اکسیژن را با کارایی بیشتری مصرف کنیم تا بتوانیم بدون احساس خستگی، طولانی‌تر فعالیت کنیم.

نتایج تحقیقات چشمگیر بوده‌اند. خوردن چغندر پخته یا لبو اثرات شاخصی بر سرعت و کارایی فعالیت‌های بدنی می‌گذارد. در یکی از پژوهش‌ها، در میان افراد مورد مشاهده گروهی که چغندر مصرف کرده بودند در مسابقات دو ۵% سریع‌تر از دیگران دویده‌اند.

چقدر چغندر بخوریم؟

 

 

پروفسور جونز توصیه می‌کند دو تا سه چغندر متوسط یا یک لیوان کوچک آب چغندر برای رسیدن به این نتایج شگفت‌انگیز کافی است. مهم دریافت بین ۶ تا ۱۰ میلی‌مول نیترات روزانه است. او توصیه می‌کند برای بهره‌مندی از فواید طولانی‌مدت هر روز و هر هفته به طور منظم نیترات مصرف کنید.

نیترات‌ها در آب حل می‌شوند به‌همین دلیل در مورد لبو یا چغندر پخته محتاط باشید. جوشاندن چغندر باعث می‌شود که نیترات‌های موجود در آن در آب لبو برود و از فواید آن چندان بهره‌مند نشوید.

بیشتر لبو‌هایی که می‌خریم به صورت بسته‌بندی‌ است: بعضی از آنها پخته و جوشانده ‌شده هستند. ترشی‌های لبو به‌طور معمول جوشانده شده‌اند به همین دلیل نیترات کمی دارند و در نتیجه چندان خاصیتی ندارند.

بهترین راه بهره‌مندی از تمام خاصیت‌های این عضو مفید خانواده سبزیجات این است که آن را خام بخرید و خودتان بپزید و آب آن را هم سر بکشید. کار ساده‌ای که نتایج "چغندر‌انگیزی" به‌بار می‌آورد.

 
 

 

انتهای پیام /  علیرضا لرک
310 کلیک ها  پنج شنبه, 15 ارديبهشت 1401 17:57
این مورد را ارزیابی کنید
(2 رای‌ها)

نظر دادن

لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «راستین آنلاین» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

بالا