شناسایی۱۰۰ متخلف انتخاباتی در فارس

شناسایی۱۰۰ متخلف انتخاباتی در فارس
   
شناسایی۱۰۰ متخلف انتخاباتی در فارس |||| ||||

دبیر ستاد پیشگیری و رسیدگی به جرائم و تخلفات انتخاباتی فارس با بیان اینکه تاکنون ۱۰۰ نفر مرتکب تخلف انتخاباتی در فارس شدند، گفت: مردم جرائم و تخلفات انتخاباتی را اعلام کنند.

اسماعیل اکبری با اشاره به آغاز تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری و ششمین دوره شورای اسلامی شهر، گفت: در راستای این موضوع ستادی با عنوان پیشگیری و رسیدگی به جرائم و تخلفات انتخاباتی متشکل از نیروهای امنیتی، سیاسی، قضایی، انتظامی، صدا و سیما و.. تشکیل شده است.

به گزارش راستین آنلاین به نقل از دادگستری فارس اکبری با بیان برخی از اقدامات انجام شده در زمینه آگاهی سازی داوطلبان و مردم، افزود: هدف از تشکیل این ستاد پیش‌بینی و پیشگیری از جرائم انتخاباتی وآگاه‌سازی و آموزش مبانی حقوقی و قوانین انتخاباتی و به ویژه پوشش و رصد فضای مجازی است.

معاون قضائی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل فارس اظهار کرد: در همین راستا شعب ویژه‌ای براساس مصوبات این ستاد در تمام استان فارس تشکیل و برای همه قضات ابلاغ صادر شده و مشخصات این شعب ویژه و قضات مربوطه به هیأت نظارت، هیات‌های اجرایی، فرمانداران و ضابطین دادگستری ابلاغ شده تا چنانچه شاهدجرائم ویا تخلفات بودند به این شعب اعلام کنند.

اکبری با اشاره به تشکیل جلسات هماهنگی این ستاد در هر ۱۰ روز یک بار، پیش از شروع تبلیغات انتخابات بیان کرد: در زیرمجموعه این ستاد کمیته‌هایی مانند رصد و پایش فضای مجازی، اطلاع رسانی، بررسی جرائم و تخلفات و ... تشکیل شده و نقش اجرایی این کمیته‌ها در جلسات مورد ارزیابی قرار می‌گیردو چنانچه مواردی در حوزه جرم و تخلفات انتخاباتی باشد جهت پیشگیری ویا تعقیب قضایی به مراجع مربوطه اعلام می‌شود.

این مقام قضایی ابراز کرد: تاکنون صد نفر مرتکب تخلفات انتخاباتی شدند که از طریق این کمیته‌ها تذکر گرفتند و توجیه و شدند، همچنین در برخی موارد منتهی به تشکیل پرونده برای آن‌ها شده است.

او اظهار کرد: تمام موارد تخلفات و جرائم و موارد منع و مجاز که در قانون پیش بینی شده از طرق مختلف همچون توزیع کتابچه، جلسه توجیهی، اطلاعیه، برنامه‌های صداوسیما، فضای مجازی و... به اطلاع نیروهای برگزار کننده انتخابات، فرمانداران، داوطلبان، بخشداران و سایر نهادها و افراد مرتبط و عموم مردم رسیده است، تا بهانه عدم اطلاع از سوی متخلفان یا متهمان وجود نداشته باشد.

اکبری افزود: بر اساس مصوبات این ستاد می‌بایست معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری و مسئولان سیاسی استان، جلسات حضوری با داوطلبین داشته باشند و موضوعات حقوقی و قانونی را برای آن‌ها تبین کنند تا بتوانند هواداران خود را در نحوه و روش‌تبلیغات و قوانین مرتبط آگاه کنند. این ستاد همچنین در موضوعاتی مانند استقرار ستادها، انتخاب مدیران ستادها در راستای کاهش تنش‌ها، نشر اکاذیب و مطالب خلاف واقع، تخریب پوسترها و بنرها و سایر موارد نیز ورود و هدایت و ارشاد می‌کند.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل فارس بر ایجاد هماهنگی بین نیروهایی که مدیریت انتخابات را برعهده دارند شامل نیروهای سیاسی، قضایی، امنیتی و ضابطین دادگستری تاکید کرد و افزود: این هماهنگی‌ها سبب کاهش اختلاف نظر و بیشترین بهره برداری و آرام و امن سازی و شفاف سازی محیط انتخابات با کمترین تنش می‌شود.

این مقام قضایی با اشاره به اینکه خلائی در اطلاع‌رسانی نداریم و نامزدها و داوطلبان کاملا توجیه شده اند، یادآور شد: ستادهای پیشگیری از تخلفات انتخاباتی در کل استان فارس نزدیک به ۱۱۰ جلسه برگزار کردند و بیش از ۵۵۰ مصوبه داشته‌اند و در تمام حوزه‌های قضایی استان هماهنگی‌های لازم انجام شده است و شعب ویژه نیز برای رسیدگی جرائم انتخاباتی فعال هستند و در ساعات غیراداری قاضی کشیک این وظیفه را برعهده می‌گیرد.

دبیر ستاد پیشگیری و رسیدگی به جرائم و تخلفات انتخاباتی فارس با تأکید بر هماهنگی ایجاد شده بین ضابطین انتظامی و امنیتی با قضات ویژه انتخاباتی و نحوه ارتباط آن‌ها با یکدیگر، عنوان کرد: در روز انتخابات تمام معاونین دادگستری شیفت بندی شده و به حوزه‌های قضایی مختلف اعزام می‌شوند، هر معاون چند شهرستان را پوشش می‌دهد تا اگر کمترین چالش و مشکل ایجاد شد معاون قضایی شخصا نظارت و پیگیری کند.

او با اعلام اینکه نماینده دادگستری در کمیته امنیتی تشکیل شده در استانداری حضور دارد، افزود: اعضاء کمیته مذکور در شهرستان‌های حساس نیز جهت توجیه و هماهنگی با مسئولان محلی حاضر شده‌اند، تا کنون چهار شهرستان حساس پیش‌بینی شده و در تمام مراحل انتخابات مورد نظارت قرار می‌گیرد تا از هرگونه تخلف وجرمی پیشگیری شود.

اکبری بر اهمیت فضای مجازی تاکید و اظهار کرد: فضای مجازی یک فضای گسترده است که در شرایط کرونا بیشتر توسعه یافته است، از این رو کمیته پایش و رصد فضای مجازی با حضور پلیس فتا و نیروهای مرتبط در این ستاد پیش بینی و تشکیل شده تا فضای مجازی به صورت مستمر مورد رصد قرار گیرد.

او تمام این اقدامات را در راستای ایجاد آرامش و فراهم کردن فضای مشارکت و حضور حداکثری مردم در انتخابات خواند و گفت: چنانچه به هر دلیلی برخی افراد با هیچ روشی قانع نشده و به اقدام مجرمانه خود ادامه دهند در این صورت ضابطین دادگستری و نیروهای امنیتی گزارش این افراد را به دبیر خانه ستاد پیشگیری از تخلفات انتخاباتی فرستاده و از آنجا به شعب ویژه ارسال می‌شود تا براساس قوانین اقدامات لازم انجام شود.

معاون قضائی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان فارس اعلام کرد: مردم می‌توانند از طریق سامانه سجام به آدرس sajam.scpd.ir به راحتی و به صورت ناشناس یا با ذکر هویت به دادستان‌ها و دستگاه قضایی دسترسی داشته و گزارش جرائم و تخلفات مشاهده شده خود را مستند در این سامانه ثبت کنند. همچنین افراد می‌توانند با مراجعه به دادستان‌ها یا شعب ویژه و قاضی کشیک شکایت خود را مستقیم اعلام کنند، البته اگر فردی متضرر شده و درخواست شکایت خصوصی دارد باید از طریق دفاتر قضایی اقدام کند.

اکبری از شهروندان خواست تا در راستای حفظ نظم عمومی و ایجاد آرامش با ضابطین دادگستری همکاری کنند و آن‌ها را در کنار خود بدانند تا انتخاباتی پرشوری همراه با آرامش را داشته باشیم.

انتهای پیام /  منصوره خسروبیگ
220 کلیک ها  شنبه, 22 خرداد 1400 13:38
این مورد را ارزیابی کنید
(1 رای)

نظر دادن

لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «راستین آنلاین» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

بالا