ماهی گلی سفره هفت سین بخریم یا نخریم؟

ماهی گلی سفره هفت سین بخریم یا نخریم؟
   
ماهی گلی سفره هفت سین بخریم یا نخریم؟ |||| ||||

در میان ده‌ها سند و مدرک در قالب نوروزنامه، سفرنامه و نقاشی از سده‌های گذشته درباره‌ نوروز، هیچکدام اشاره‌ای به ماهی قرمز نداشته اند.

به گزارش راستین آنلاین روابط عمومی اداره کل حفاظت محیط زیست فارس اعلام کرد: در میان ده‌ها سند و مدرک در قالب نوروزنامه، سفرنامه و نقاشی از سده‌های گذشته درباره‌ نوروز، هیچکدام اشاره‌ای به ماهی قرمز نداشته اند و نزدیک به یک قرن است که ماهی‌های گلی از فرهنگ چین وارد کشور ایران شده است و به سفره‌های هفت سین ایرانی راه پیدا کرده است.

کارشناسان حفاظت محیط زیست به چند دلیل توصیه می‌کنند ماهی قرمز خریداری نشود که از آن جمله می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

نگهداری نامناسب حیوانات در خانه

بر این اساس، غالبا جای نگهداری مناسبی برای حیوانات حتی ماهی در خانه وجود ندارد و رسیدگی به آن‌ها هم آسان نیست، چون از نیاز‌های زیستی آن‌ها بی اطلاعیم بنابراین ماهی‌ها را اسیر تنگ شیشه‌ای با آب آلوده نکنیم.‌

نگهداری حیوانات در خانه می‌تواند باعث بیماری شود

این گزارش حاکی است، نگهداری حیوانات در خانه می‌تواند موجب سرایت بیماری‌های مشترک شود که این موضوع در ماهی‌ها هم احتمال دارد وجود داشته باشد. نه تنها دست کودک با بدن ماهی قرمز می‌تواند در انتقال بیماری به کودک موثر باشد، بلکه آلودگی‌هایی که از طریق فضولات ماهی وارد آب می‌شود نیز می‌تواند باعث ایجاد برخی از انواع بیماری‌های پوستی شود.

بر اساس این گزارش، با وجود اینکه موافقان خرید ماهی قرمز بر این نکته پافشاری می‌کنند که انتقال بیماری از ماهی قرمز به انسان در حد یک شایعه‌ی بی اساس است، اما همچنان هر ساله نزدیک ایام نوروز، پزشکان بسیاری هشدارهایشان را در این زمینه تکرار می‌کنند و معتقدند نه تنها دست کودک با بدن ماهی قرمز می‌تواند در انتقال بیماری به کودک موثر باشد، بلکه آلودگی‌هایی که از طریق فضولات ماهی وارد آب می‌شود نیز می‌تواند باعث ایجاد برخی از انواع بیماری‌های پوستی شود.

آسیب به چرخه‌ محیط زیست

بر اساس اعلام روابط عمومی اداره کل حفاظت محیط زیست فارس، ماهی‌های قرمز گونه‌های بومی ایران نیستند، به گونه‌های وارداتی، گونه مهاجم گفته می‌شود که معمولا گونه‌های مقاومی نسبت به تغییرات شرایط محیطی هستند. به دلیل این سازگاری در رقابت با گونه‌های بومی پیروز می‌شوند و آن‌ها را از صحنه طبیعت خارج می‌کنند.

بر این اساس، اگر نمی‌توانید از این علاقمندی چشم پوشی کنید و شرایط مناسب و وقت کافی برای نگهداری و رسیدگی به ماهی سفره هفت سین را دارید، به هیچ عنوان آن‌ها را در دریاچه‌ها و رودخانه‌ها رها نکنید. حوض‌های بزرگ باغ‌ها و پارک‌های شهر می‌تواند جای مناسبی برای رهاسازی ماهی‌ها باشد.

هر ساله ۷ میلیون قطعه ماهی قرمز در ایام نوروز می‌میرند

بر اساس این گزارش، نخست اینکه بیشتر ماهی‌های قرمزی که خریداری می‌شوند در همان یکی دو روز نخست می‌میرند یا به عبارت بهتر و دقیق تر، از سوی ما انسان‌ها کشته می‌شوند.

بر اساس اعلام روابط عمومی اداره کل حفاظت محیط زیست فارس، برآورده‌های چند سال پیش نشان می‌داد که هر سال حدود ۷ میلیون قطعه ماهی قرمز در ایام نوروز می‌میرند. اما اخیرا حتی آمار‌های بسیار بالاتر و تکان دهنده تری بیان شده است.

بر این اساس، پژوهش‌ها نشان می‌دهد که ماهی نسبت به تکان‌های شدید، گرم و سرد بودن آب و املاح آب حساس است و مثلا تکان شدید و ضربه زدن به تنگ می‌تواند باعث سکته‌ی این موجود ظریف شود. در حالی که می‌دانیم یکی از سرگرمی‌ها عمده کودکان در نوروز، ضربه زدن به تنگ ماهی قرمز و دیدن تلاش و تقلای آن برای فرار کردن است.

انتهای پیام /  منصوره خسروبیگ
2275 کلیک ها  دوشنبه, 25 اسفند 1399 20:17
این مورد را ارزیابی کنید
(1 رای)

نظر دادن

لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «راستین آنلاین» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

بالا